Audyssey kalibrering...HJELP ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det beste hadde jo vert separate målinger av fronter og sub, samt begge sammen. Det er eneste måten å finne ut hva som egentlig skjer.
    Det viktigste spør du meg er målinger før og etter romkorrigering, da det er når den er kjørt at går til hel*ete i SUB området.

Men ja, målinger med kun fronter, og med fronter og sub'er er også viktig. Men så lenge det funker bra uten romkorreksjon, så er det jo rart at den gjør alt så mye dårligere. Toppen gjør den en grei jobb med. Der demper den en litt hard topp ( i mine ører ) mens i bunnen ønsker den noe man må ha inn enn 5 - 6 stk PB13-Ultra'er for å klare å gjengi........................

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Det viktigste spør du meg er målinger før og etter romkorrigering, da det er når den er kjørt at går til ******* i SUB området.

Men ja, målinger med kun fronter, og med fronter og sub'er er også viktig. Men så lenge det funker bra uten romkorreksjon, så er det jo rart at den gjør alt så mye dårligere. Toppen gjør den en grei jobb med. Der demper den en litt har topp ( i mine ører ) mens i bunnen ønsker den noe man må ha inn enn 5 - 6 stk PB13-Ultra'er for å klare å gjengi........................
    Synes uansett det blir lagt på mye i bunnen på frontene også?

Det går ikke å manuelt stille disse ned i etterkant?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt målinger både før og etter RK.8)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Zeke1983, men på frontene blir det liksom ikke noe problem da vi kutter de ved 80Hz. For meg ser det ut som selve romkorreksjonen er litt rusa, for den booster bunnen av alle høytalerene noe veldig, og selv om man ikke ser kurven til SUB'ene, så virker det som om den også gjør det her, og det er her man merker det, for SUB'en jobber til bunns noe resten av høytalerrekken ikke gjør (delt ved 80Hz)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Helt enig Zeke1983, men på frontene blir det liksom ikke noe problem da vi kutter de ved 80Hz. For meg ser det ut som selve romkorreksjonen er litt rusa, for den booster bunnen av alle høytalerene noe veldig, og selv om man ikke ser kurven til SUB'ene, så virker det som om den også gjør det her, og det er her man merker det, for SUB'en jobber til bunns noe resten av høytalerrekken ikke gjør (delt ved 80Hz)
    Hehe, dagens; rusa RK:-D

Man deler jo @80hz; men det blir ikke mye uansett? for RK verdiene virker jo selv som de blir delt! om man han - 12db oktav men RK +`er på 10 db så er det jo liten vits?..

Det er ikke en ny firmware tilgjengelig da? er jo mulig det er en bug?

Evt resette hele receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Synes uansett det blir lagt på mye i bunnen på frontene også?

Det går ikke å manuelt stille disse ned i etterkant?
    Man kan lage sin egen kurve i manuell. Forstod jeg Kane riktig når han var hos meg så er fremdeles fase, avstand, delay osv aktivert da, men man lager sin egen kurve.
    Jeg har prøvd dette litt på musikk. Jeg dempet alt fra 1000 hz og opp med 2 db og økte alt fra 63 hz og opp til 1000 hz med 2 db. Dette ble litt tamt og låter litt kjedelig og innestengt. Men dette kan jeg tune bedre etterhvert hvis det er dette som må kjøres.

Akustikktiltak kan gjøres, men som man ser på bildene er dette en vanlig stue som allerede har for store kasser og ting må se litt folkelig ut også.

I Manuell virker ikke Dynamic EQ og Dynamic Volume.
    Når jeg ser film nå kjører jeg i Flat og demper diskanten på front og senter med 2 db med tonekontrollene. Til å være 2 store, stygge hundehus er inntrykket til nå at subbene er litt tamme. Dette er basert på 4 filmer og det kan være litt tidlig å uttale seg. Dynamic EQ og Volume er slått av.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dagens; rusa RK:-D

Man deler jo @80hz; men det blir ikke mye uansett? for RK verdiene virker jo selv som de blir delt! om man han - 12db oktav men RK +`er på 10 db så er det jo liten vits?..

Det er ikke en ny firmware tilgjengelig da? er jo mulig det er en bug?

Evt resette hele receiver?
    Målingene var ganske like på forrige romkorreksjon, da med 1 Rythmik og frontene plassert nærmere racket og rack med senter lenger bak.

Denne ble hentet ut fra Hifiklubben på Mandag og hadde fått ny firmware oppdatering og oppgradering til HDA. Ny romkorreksjon med ny plassering og 2 SVS-er ble så kjørt. Neste oppgradering var/er etter planen denne for å få XT32.
    DENON AVC-A1HD/AVP-A1HD 3D HDMI oppgradering | Hi-Fi Klubben

Men så er spørsmålet om dette blir verdt det og om det blir bedre når jeg heller ikke bruker 3D enda.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XT32 er milevis foran min gamle receiver med MulteqXT.
    Jeg brukte en Behringer fbq2496 for å dempen en peak på det gamle systemet.
    Nå går snart Behringeren på brukten.
    Fase var også suverent mye bedre på XT32.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    XT32 er milevis foran min gamle receiver med MulteqXT.
    Jeg brukte en Behringer fbq2496 for å dempen en peak på det gamle systemet.
    Nå går snart Behringeren på brukten.
    Fase var også suverent mye bedre på XT32.
    Skulle kanskje ha kjøpt den Onkyo processoren (5509) som du har likevel. Hadde fått så fin pris på den også. Denon-en blir jo dyr å bruke som ren pre etter XT32 oppgraderinga.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Målingene var ganske like på forrige romkorreksjon, da med 1 Rythmik og frontene plassert nærmere racket og rack med senter lenger bak.

Denne ble hentet ut fra Hifiklubben på Mandag og hadde fått ny firmware oppdatering og oppgradering til HDA. Ny romkorreksjon med ny plassering og 2 SVS-er ble så kjørt. Neste oppgradering var/er etter planen denne for å få XT32.
    DENON AVC-A1HD/AVP-A1HD 3D HDMI oppgradering | Hi-Fi Klubben

Men så er spørsmålet om dette blir verdt det og om det blir bedre når jeg heller ikke bruker 3D enda.
    Synes ikke rommet ditt er så galent utg.pkt for en rk jeg da..

Det kan ikke være mikrofonen som har fått en trøkk?...

Det er jo selvfølgelig mulig at du har en ekstrem utfasing, eller noe deromkring i lytteposisjon og at dette gir de voldsomme resultatene..

komponentene er jo HELT sjef!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke rommet ditt er så galent utg.pkt for en rk jeg da..

Det kan ikke være mikrofonen som har fått en trøkk?...

Det er jo selvfølgelig mulig at du har en ekstrem utfasing, eller noe deromkring i lytteposisjon og at dette gir de voldsomme resultatene..

komponentene er jo HELT sjef!
    Til å være så gammel var jeg temmelig barnslig en dag. Spilte musikk med jevn bass på temmelig høyt nivå for så å gå rundt å lytte etter best bass.
    1 meter bak sofaen var det svært lite, i høyre hjørne bak var det mest og midt mellom bakkanalene når man sitter på reolen var det temmelig mye og en deilig dypbass. Men det er nesten umulig å sitte der bak pga sweetspot + TV-en er liten nok allerede og da må reolen også ut, selv om den er stygg :-)

Stua kan også snus 180 grader å ha anlegget der hvor bakkanalene står. Heller ingen vindu på den veggen og man har en del flere muligheter til å plassere subbene i hjørnene.

Det med mikrofonen kan jo skjekkes. Skulle fått lånt meg en annen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ordnet dette seg Sven?!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk Flageborg til å kalibrere.
    En del justeringer og tiltak ble gjort. Resultatet før og etter er temmelig stor.

- Først fant vi ut at det skilte opptil 13 db på enkelte frekvenser bare ved å bevege seg frem og tilbake ca 50 cm. Sweetspot ble flyttet frem ca 50 cm.
    Det store effekttapet skylles en bue ut mot gangen.

- Jeg "tjener" 4 db i bassen ved å ha døra inn til kjøkkenet oppe ca 10 cm.

- Høyre sub gir den jevneste responsen, mens venstre sub har mest output pga den står nærmere hjørnet. Disse ble justert inn slik at det skiller 6 db på det meste, målt på 30 hz og 50 hz. Audyssey korrigerte og kompenserte på dette og i receiveren skiller det 4 db mellom de.

- Kurven, målt med Behringer og vist i REW, er vel i manges øyer kanskje insane nå. Midbassen sliter fremdeles litt med å få en jevn kurve og det er et lite tap der. Målt ved 85 db er peaken på ca 15,5 hz nå. Peaken er, hvis jeg ikke husker feil, 16 db høyere ved 15,5 hz enn på 40 hz. - 3 db punktet er 6,3 hz.

- Jeg har enda ikke hørt noen ulyder eller noen tendenser til at subbene vil gi seg enda selv med så mye boost i dypbassen. Jeg kan nå økt økt hver sub 6 db og kan lett spille på -10 på Master. Dette gir ca 107-112 db på f.eks Die Hard 4, The Hitman og Pulse.

- Ble også gjort noen små forflyttinger på frontene og senter og dette spiller egentlig utrolig bra nå. Jeg er utenlands nå, så har ikke fått hørt / testet det enda. Men jeg har kjøpt 2 stk Definitive Technology SuperCube Reference. SVS-ene er råe til film, men jeg håper at Def-ene vil ha mer trykk i midbassen og være mer musikalske og stramme. Penere er de også. SVS-ene er mye bedre til musikk nå, men er likevel langt fra f.eks Rythmik Audio.

- Angående Dynamic EQ så bruker jeg utelukkende alltid dette til film nå. Slik Flageborg fikk stilt det inn nå og demonstrerte det, vil jeg påstå at dette er en fantastisk funksjon som til og med gir filmer med flat lyd en ny opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk Flageborg til å kalibrere.
    En del justeringer og tiltak ble gjort. Resultatet før og etter er temmelig stor.

- Først fant vi ut at det skilte opptil 13 db på enkelte frekvenser bare ved å bevege seg frem og tilbake ca 50 cm. Sweetspot ble flyttet frem ca 50 cm.
    Det store effekttapet skylles en bue ut mot gangen.

- Jeg "tjener" 4 db i bassen ved å ha døra inn til kjøkkenet oppe ca 10 cm.

- Høyre sub gir den jevneste responsen, mens venstre sub har mest output pga den står nærmere hjørnet. Disse ble justert inn slik at det skiller 6 db på det meste, målt på 30 hz og 50 hz. Audyssey korrigerte og kompenserte på dette og i receiveren skiller det 4 db mellom de.

- Kurven, målt med Behringer og vist i REW, er vel i manges øyer kanskje insane nå. Midbassen sliter fremdeles litt med å få en jevn kurve og det er et lite tap der. Målt ved 85 db er peaken på ca 15,5 hz nå. Peaken er, hvis jeg ikke husker feil, 16 db høyere ved 15,5 hz enn på 40 hz. - 3 db punktet er 6,3 hz.

- Jeg har enda ikke hørt noen ulyder eller noen tendenser til at subbene vil gi seg enda selv med så mye boost i dypbassen. Jeg kan nå økt økt hver sub 6 db og kan lett spille på -10 på Master. Dette gir ca 107-112 db på f.eks Die Hard 4, The Hitman og Pulse.

- Ble også gjort noen små forflyttinger på frontene og senter og dette spiller egentlig utrolig bra nå. Jeg er utenlands nå, så har ikke fått hørt / testet det enda. Men jeg har kjøpt 2 stk Definitive Technology SuperCube Reference. SVS-ene er råe til film, men jeg håper at Def-ene vil ha mer trykk i midbassen og være mer musikalske og stramme. Penere er de også. SVS-ene er mye bedre til musikk nå, men er likevel langt fra f.eks Rythmik Audio.

- Angående Dynamic EQ så bruker jeg utelukkende alltid dette til film nå. Slik Flageborg fikk stilt det inn nå og demonstrerte det, vil jeg påstå at dette er en fantastisk funksjon som til og med gir filmer med flat lyd en ny opplevelse.
    hejsan. Använder dynamic eq även när du har vol på -10db på din reciver?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte SVS subber den gangen. Litt reddere for å knekke disse JL Audio subbene. På f.eks filmen Immortals kan jeg ikke gjøre dette. Tror -15 er nok da. Har kun kjørt skikkelig demo på veldig høyt volum de siste ukene, da på Armageddon og mener på at volumet lå på -10 med Dynamic EQ på. De nye subbene spiller høyere enn SVS-ene så det trykker godt da for å si det sånn.

Jeg spiller så og si aldri over -25 til film med mindre det er demo. Bruker alltid Dynamic EQ.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte SVS subber den gangen. Litt reddere for å knekke disse JL Audio subbene. På f.eks filmen Immortals kan jeg ikke gjøre dette. Tror -15 er nok da. Har kun kjørt skikkelig demo på veldig høyt volum de siste ukene, da på Armageddon og mener på at volumet lå på -10 med Dynamic EQ på. De nye subbene spiller høyere enn SVS-ene så det trykker godt da for å si det sånn.

Jeg spiller så og si aldri over -25 til film med mindre det er demo. Bruker alltid Dynamic EQ.
    jag har tyvärr bara en concept sub. Så jag vet inte om jag ska ha på dynamic eq elelr inte? jag har svårt att bestämma mig. På filmer där ljudet är bra balancerat så är det inga problem. tex terminator salvation och slutscener på avatar så klarar inte suben med det riktig men allt annat låter bättre med dynamic eq på. så vet inte hur jag ska göra Så vad tycker du?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey_
    hejsan. Använder dynamic eq även när du har vol på -10db på din reciver?
    Kan fint ha volum på 0db for da kompenserer Dyn EQ ikke noe. Den er laget for å kompensere mindre og mindre det nærmere en kommer referanse nivået på 0db.

Jeg har og Dyn EQ på hele tiden, hvis du føler det blir for høyt for suben kan du bare justere den ned i recieveren.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Kan fint ha volum på 0db for da kompenserer Dyn EQ ikke noe. Den er laget for å kompensere mindre og mindre det nærmere en kommer referanse nivået på 0db.

Jeg har og Dyn EQ på hele tiden, hvis du føler det blir for høyt for suben kan du bare justere den ned i recieveren.
    hejsan. jag vet vad den gör. vill bara ha nån annans synpunkt också. jag lyssnar aldrig på -10db, som lägst -14 db på recivern. mitt rumm är ungefär 12kvm. Subben är ungefär nån 1 m från mig. du får gärna säga också. vet du sa att jag kunde vrida ner men då går jag ifrån vad dynamic eq är till förr. men vad tycker du då nu när du ver lite om hur stor rummet är och vart jag har min sybwoofer? jag sitter ungefär 2.50 m från frontarna. glömde delningsfrekv. 80 hz runt om. har kollat med tets skiva och det verkar vara det som stämmer bäst. där jag får renast ljud. du kanste tycker jag ska låta fronterna gå som large elelr och avbelasta subwoofern elelr?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey booster dypbass en del. Dette går ut over kapasiteten til subben/e.
    At referansenivået er 0 er temmelig vilt egentlig. Subbene jeg har nå er kalibrert/tunet til å spille flatt ned til 16 hz. Hadde jeg øket denne nedre grensen til f,eks 22 hz hadde de klart mye mer. Tror ikke at jeg klarer å spille på 0 på de fleste filmer her.

Joey.
    Kan du ikke dempe LFE levelet med f.eks 5 db og så spille med Dynamic EQ på?
    Verdt et forsøk?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten funnet en annen liten bakdel med Audyssey. Dette gjelder til musikk i stereo med romkorreksjonen aktivert og begge subbene på.
    La oss si at +5 er det jeg normalt ønsker å spille som høyest. Men jeg kan sikkert spille +10 også. Hvis jeg da ønsker å tilføre mye bass på dette volumet så justerer jeg opp hver sub på receiveren.
    La oss si fra -3 til +3 på hver sub. Da bestemmer plutselig Audyssey at max Master Volum er 0 eller +2 osv. Jo mer jeg justerer opp subbene jo lenger ned går Max Master Volum.

Dette blir jo en overvåking fra Audyssey og lager begrensninger. På musikk med lite dypbass har subbene hauger og lass å gå på i kapasitet, men prøver jeg å la det trykke skikkelig til får ikke frontene spille høyt og subbene har så mye å gå på.

Noen andre som har opplevd dette?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •