Svart är inte svart på 0, vad är fel här?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svart är inte svart på 0, vad är fel här?

Kör via ps3 till Kuro plasma eller till HD350.

Om jag använder mig av Avsforums testskiva (AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration - AVS Forum) och kör "black clipping"-klippet så sker detta:

Om jag ser på den vänstra sidan (som är helt svart) och justerar brighness tills jag har det svartaste min projektor kan visa, då ser jag inte de 2 mörkaste staplarna, utan måste öka tror det är +2 på brightness för att se stapel 17. Detta medför att den vänstra sidan, dvs det svartaste min projektor nu kan projicera, inte är lika svart som det faktiskt kan bli.

Om någon förstod detta......

det är denna bilden jag pratar om:

Det är samma sak på Kuro plasman, fast här ligger brightenss på 0 när jag kan se stapel 17 men detta är inte heller det svartaste Kuron kan visa, utan detta ligger också några snäpp ned på skalan, detta medförer då att den vänstra sidan blir helt jävla kanonvackert svart men att stapel 17 och kanske 18 försvinner.

Jag har för mig att jag låg på 0 på projektorn förr i tiden och att detta var maximalt svart.

Kanske jag kommer ihåg fel.....är detta helt vanligt, är det något jag gör galt? Kan tillägga att väggar är vita och duken grå och jag fattar att man kanske måste upp ett extra steg när man har så ljust rum, men har som sagt för mig att det var annorlunda innan.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske vanlig, og det er ikke alltid like enkelt for et display å vise fra 1% til 5% over sort. Hvordan ser gammakurven på projektoren ut? Hvilke gammaverdier har du mellom 0% og 10%? Dersom du ikke vet dette, kan du eventuelt gjøre en 21 punkts gråskalamåling, så får du i alle fall en verdi for 5%.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at du har gått litt for kraftig til verks når du har gråskala kalibrert projektoren via gamma-kontrolleren. Du har i hvert fall ikke korrekt gamma, om du må øke brightness for å se 1% over sort på en HD350.
    Jeg ville startet på nytt, og sjekket brightness og contrast bildene før, under og etter kalibrering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er ganske vanlig, og det er ikke alltid like enkelt for et display å vise fra 1% til 5% over sort. Hvordan ser gammakurven på projektoren ut? Hvilke gammaverdier har du mellom 0% og 10%? Dersom du ikke vet dette, kan du eventuelt gjøre en 21 punkts gråskalamåling, så får du i alle fall en verdi for 5%.
    Jag har ca 2.2 på 5% och 2.3 på 10%

Jag kan inte få 5 och 10 till att bli helt platta utan dom får alltid den bumpen, men jag kan justera ned så 10% ligger på 2.2 men då går 5% ned till ca 2.1

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Noe sier meg at du har gått litt for kraftig til verks når du har gråskala kalibrert projektoren via gamma-kontrolleren. Du har i hvert fall ikke korrekt gamma, om du må øke brightness for å se 1% over sort på en HD350.
    Jeg ville startet på nytt, og sjekket brightness og contrast bildene før, under og etter kalibrering.
    Ok, men hvordan kan man gå för kraftigt till verks? Jag justerar punkt för punkt så jag har rgb så nära 100% jag kan få det.

Men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska lita på. Om jag t.ex resettar allting och börja om med brightness och kontrast osv, då gör jag det med en gammakurva som du ser i "before" i inlägget över. Jag vore tacksam för ett korrekt tillvägagångssätt här.

Hittils har jag startat på 95 och gått nedåt, och korrigerat w,r,g,b på en gång på varje punkt. Kanske detta är fel, kanske man måste göra en hel kurva i taget en farge åt gangen?

Men som sagt, delvis så har jag en helt märklig gamma kurva från scratch, och delvis så måste jag ju korrigera ned blått och även grönt en del i gain-området pga att custom color på en 350 är 9300k. Har funderat på att göra gamma först, men det känns inte heller helt riktigt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bildene du legger ved så viser kun 10%, men man ser en tydelig trend i point-gamma visningen at du neppe har 2.2 på 5% (dersom du ikke har tallverdier som dokumenterer dette=). Basert på de bildene du legger ved, vil jeg gjette på at du sikkert har 2.8-3 i gamma mellom 0% og 5%.

Jeg er ikke helt kjent med PS3 og kalibrering, men har du prøvd med en annen kilde?

Hva er trenden på RGB ved 5%?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til: Hvilke gammakurve bruker du som utgangspunkt for kalibreringen (Normal, A, B, C? ) Har du prøvd alle sammen og sett om projektoren viser 1% og 2% over sort ved bruk av en annen kurve enn den du har brukt nå?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för svaret.

Jag förstår din reaktion angående kurvan om man ser på bilderna jag visar. Men det är faktiskt som jag säger.

Jag får en puckel där och kan justera den upp eller ner men inte platta ut den. Jag legger med en bild för att visa dom 2 alternativ jag kan kalibrera till som jag anser är bästa scenario. Antingen är 10% fel eller så är 5% fel. Bilden är ritad i photoshop, för jag har bara kvar den kalibreringen som jag visade förut, du får bara lita på mig

Anledningen till detta är dom krångliga gamma kontrollerna på 350 som gör att man måste justera en punkt med en annan punkt. Jag börjar på 95, visar en bilde av 95%, måler kontinuerligt med proben på 95% men justerar kurvan med punkt 90% på projektorn.

Sedan fortsätter jag att justera 80% med 70%-punkten osv. Problemet kommer när man justerar 10% efter som den justeras med 5% så kan jag inte justera 5% på något sätt utan dom 2 blir en kompromiss.

Problemet med 350 är helt enkelt att om jag justerar t.ex 50% med 50% punkten så ändras också 60%. Detta gör att jag inte kan justera 5% perfekt eftersom då 10% också ändras.

Vet inte om detta var förståeligt men det står en tusen sidor om detta på avsforum och såvitt jag kan se så är detta det enaste sättet att korrigera gamma på en 350.

Hursomhelst, ja rgb ser också ganska illa ut på både 5 och 10% på grund av samma sak. Men jag kalibrerar givetvis så nära jag kan och bilderna ser helt ok gråsvarta ut.
    Tror inte jag kan se 0-5% någonstans i Chromapure.

Jag kalibrerar också via PS3 för att jag använder PS3 för att se film. Det verkar bäst att kalibrera genom den källa jag sedan ska använda.
    Tror inte det är källans fel här, det är bara en spelare och den fungerar nog helt ok.

Hvilke gammakurve bruker du som utgangspunkt for kalibreringen (Normal, A, B, C? )
    Nu husker jag inte helt, men har för mig att man inte kan justera från Normal, A, B eller C utan måste gå in i USER och välja en preset som är ca 2.2 - 2.6
    Jag har mätt gamma på dom som jag förr har tyck varit ok, dvs Normal och B eller C (husker inte helt) men samtliga har en "kurva" som min before bild visar, dvs med hälften av punkterna utanför skalan. Detta är även tillfället med de 2.2 - 2.6 presets, dom är helt åt skogen allihop. Så vad jag har gjort är helt enkelt att starta med 2.2 bara för att jag försöker ju ändå hamna på 2.2 så då är det lätt att komma ihåg etterpå vilken gamma som är vilken. Har t.ex testat en 2.5 också och la då den på preset 2.5

Man skulle kunna tro av allt detta att det är min probe som är skit. Men jag tror inte det, jag tror mer på att gamman har driftat efter 600h och blivit helt fel. Varför jag tror detta är för att jag kalibrerade min Kuro tv och bildenär sjukt bra. Varenda gång jag sätter mig vid teven så tänker jag OMG vad bra bilden är, den känns homogen och ....ja läcker.
    Färgerna på projektorn har också blivit otroligt mycket bättre. Jag kalibrerade på en ny plats för att på skoj kunna se före och efter. Före är då när jag kalibrerat med ögona, och det är riktigt illa den nya profilen ser bättre ut på alla sätt förutom just detta med de mörka partierna da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med HD350, er at hele kalibrerings-systemet er feilkonstruert. Dette gjelder forøvrig også alle JVC-modeller opp til og med X3/7/9.
    For i hovedtrekk å få en lineær gråakala, må denne justeres via RGB gain og bias, noe som ikke er mulig på disse JVC-modellene. Ergo må man inn og kalibrere gråskala via gamma-equalizer, noe som faktisk gir like mange individuelle fargetemperaturer, som man har justeringspunkter. Mellom alle disse justeringspunktene får du også avvik som trekker mot fargetemperaturen du originalt hadde etter RGB gain og bias justeringen.
    Ergo, for å komme noenlunde i mål med HD350, så må du inngå masse kompromisser. Det er bedre å ha avvik i fargetemperatur nederst i gråskalaen (der øynene dine tross alt ikke er spesielt fargefølsomme), enn å ende opp med black-crush i et forsøk på å få til "ok" fargetemperatur.
    Om detaljene rett over null-punktet kommer til syne med en gamma på 2.1 i bunnen, ja så er det 2.1 du må ha. Du kan jo ikke godta black-crush, i et forsøk på at gamma "skal måle bra".

Du har vel installert siste firmware til din HD350? Etter denne, opplevde jeg at problemet med at korrigeringer i gamma-equalizeren "smittet over" sideveis, ble kraftig redusert.
    Det kan også være at kilden din ikke er korrekt nok, siden du sliter med at korrigeringene påvirker på feil nivå? Når du justerer på 60% intensitet, så er det jo rimelig håpløst om kilden din gir ut en gråtone ved f.eks 67%. PS3 er jo en rimelig håpløs kilde, i og med at den har alt for mange justeringsmuligheter der du kan rote til dynamikkområdet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner veldig godt til JVCs gammaequalizer, og jeg har brukt svært mange timer for å få ting justert riktig. Dessverre er det slik at når man benytte denne funksjonen, så risikerer man at alle punktene mellom de punktene man justerer, blir helt feil. Eksempelvis er det slik at dersom man bruker gammaequalizeren på 10% og 20%, så risikerer man at gammaverdien på 15% er fryktelig feil. Dette bør være synlig dersom du gjør en 21-punkts gråskalamåling.

Mitt råd er derfor å ikke bruke gammaequalizeren, og heller leve med en gammakurve som ser nor dårligere ut, men som forhåpentligvis henter frem de detaljene du trenger i de mørkeste områdene.

Edit: Her kom Gorm meg i forkjøpet

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo, for å komme noenlunde i mål med HD350, så må du inngå masse kompromisser. Det er bedre å ha avvik i fargetemperatur nederst i gråskalaen (der øynene dine tross alt ikke er spesielt fargefølsomme), enn å ende opp med black-crush i et forsøk på å få til "ok" fargetemperatur.
    Betyder detta att jag ska låta bli RGB-gamma på 5 och 10 där jag ändå inte får dom bra och endast justera W ?

Om detaljene rett over null-punktet kommer til syne med en gamma på 2.1 i bunnen, ja så er det 2.1 du må ha. Du kan jo ikke godta black-crush, i et forsøk på at gamma "skal måle bra".
    Sant. Original gamman visar faktiskt en gamma på 2.19 på 10% vilket betyder (om puckeln finns där vilket den nog gör) att 5% mäter ännu lägre, vilket resulterar i mer detaljer.

Ska testa ut detta.

Du har vel installert siste firmware til din HD350? Etter denne, opplevde jeg at problemet med at korrigeringer i gamma-equalizeren "smittet over" sideveis, ble kraftig redusert.
    Har inte installerat någotn firmware, är lite rädd för att göra detta om jag inte absolut måste.
    Jag tycker faktiskt att jag kan få gamman dit jag vill nu efter att ha lärt mig rätt metode. Ska huske på detta och installerar den eventuellt om jag inte får det till.

Det kan også være at kilden din ikke er korrekt nok, siden du sliter med at korrigeringene påvirker på feil nivå? Når du justerer på 60% intensitet, så er det jo rimelig håpløst om kilden din gir ut en gråtone ved f.eks 67%. PS3 er jo en rimelig håpløs kilde, i og med at den har alt for mange justeringsmuligheter der du kan rote til dynamikkområdet.
    Ja, men vad jag menade var bara 350´s irriterande inbyggda algoritm för att släta ut kurvan, det är det som gör att jag använder avsforums "justera med punkten nedanför"-metode. Tror jag skrev det lite dumt kanske.

MEN, vad är rekomenderad metode för att inte gå för hårt fram?

Som jag tänker nu så ska jag korrigera gråskala skapligt utan att överdriva, och sedan gå in på gamma och korrigera detta hyffsat sammtidigt som jag inte skapar en ojämn kurva, dvs att det kan få bli kompromisser i RGB-balansen.

efter detta ser jag på gråskalan igen och eventuellt justerar denna med gråskalekontroller, och gör sedan en touchup av gamma för att få det smooth.......jag lämnar också rgb närmast orört i botten och korrigerar W till jag ser 1% med brightness på 0.

Låter detta som en plan?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en god "plan"
    Finn også et testbilde av en flytende gråskala (trinnløs fra sort til hvitt), og evaluer resultatet. Her ser du også at gråskala-kalibrering via gamma-kontroller (slik JVC har konstruert sin software), gir ganske store banding issues.

Det er alt for enkelt å lete etter det perfekte, og miste grepet om helheten, når man kalibrerer med måleutstyr. Det viktigste man bør lære seg etter at man er godt kjent med selve kalibrerings-prosessen, er at det perfekte ikke nødvendigvis blir rett.

Oppdatering av firmware på HD350 er forøvrig en forholdsvis enkel affære.

DLA-HD350BU firmware update procedure

Software for oppdatering av fimware (nedlasting)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg kjenner veldig godt til JVCs gammaequalizer, og jeg har brukt svært mange timer for å få ting justert riktig. Dessverre er det slik at når man benytte denne funksjonen, så risikerer man at alle punktene mellom de punktene man justerer, blir helt feil. Eksempelvis er det slik at dersom man bruker gammaequalizeren på 10% og 20%, så risikerer man at gammaverdien på 15% er fryktelig feil. Dette bør være synlig dersom du gjør en 21-punkts gråskalamåling.

Mitt råd er derfor å ikke bruke gammaequalizeren, og heller leve med en gammakurve som ser nor dårligere ut, men som forhåpentligvis henter frem de detaljene du trenger i de mørkeste områdene.

Edit: Her kom Gorm meg i forkjøpet
    Jag kan göra 20-punkters mätning med Chromapure, det låter ju intressant att se hur det ser ut. (låter lite skummelt också, ser säkert inte bra ut)

Jag har faktiskt tänkt på det du säger också, att använda mig av en förinställd gamma som ser ok ut bildmässigt. Problemet är att min gråskala är helt otroligt dålig, och med endast gråskalekontrollerna blir det inte alls bra. Jag vill gärna försöka få det en del bättre med hjälp av gamma. Men jag har ju alltid chansen att använda mig av en förinställd gamma som sista utväg om jag verkligen inte får till detta.

Jag tror jag ska studera dom förinställda lägena lite innan jag testar en ny runda.

Men jag har en fråga till dig, ser din förinställda gammakurva lika dålig ut som min "before"-bilde i några inlägg upp? När jag läser tester av denna projektor så säger alla att vissa förinställda lägen ger en nästan korrekt kurva. Detta upplever jag inte alls på min projektor.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kom jag på en generell fråga till.

Denna black-clipping bilde, den är då inte till för att använda med brightness kontrollen om jag förstår det hela rätt?

Brighness ska vara på 0, och denna bilden är då en kontroll för att se att man ser 1% efter gråskala och gamma kalibrering?

Och....ska jag kalibrera mot skärm eller mot projektor?
    Tom Huffman säger mot skärm är bäst sålänge jag får nog ljus.
    Om jag nu inte ska justera RGB-gamma i botten då har jag absolut nog ljus för att kalibrera mot skärm.
    Det tar lite längre tid från 20% och ned men det visar stabila och fina värden på W-gamma.

Vad säger ni? Är det större chans att få allting korrekt mot lampa uansett?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aight, tack.

Ok, så generellt sett kan man enda opp med t.ex +2 på brightness, bara inte på just HD350, är jag på rätt spår då?

Vill också tillägga att detta är något av det morsomste jag gjort tror jag sedan jag ägde en BarcoG808. Att kalibrera lyden är inte hälften så morsomt som att kalibrera bilden

Tack också för alla svar jag sätter stort pris på er kunnskap och expertise.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDITERT

Brightness justerer black-clipping
    Contrast justerer white-clipping

Dette justeres gjerne før, under og etter gråskala kalibrering

Noen projektorer har derimot for grove "stepp" i brightness kanalen, og således må man "jukse det til" med gamma- eller gråskala kalibrering også.

Det eneste rette er å justere mot lerretet. Forslaget om å justere mot projektor gjaldt bare gamma (ikke gråskala), for å sikre at du hadde nok lys til å gi korrekt måling. Dersom du måler f.eks 5% fra lerretet, gjør ti målinger og alle gir samme lysstyrke, så måler nok proben din stabilt nok til å gjøre gamma rett fra duken. Dersom lysstyrken endrer seg fra måling til måling, så har du ikke lys nok.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Men jag har en fråga till dig, ser din förinställda gammakurva lika dålig ut som min "before"-bilde i några inlägg upp? När jag läser tester av denna projektor så säger alla att vissa förinställda lägen ger en nästan korrekt kurva. Detta upplever jag inte alls på min projektor.
    Nå er det en stund siden jeg har kalibrert HD350, men jeg mener å huske at JVC ikke har laget veldig gode gammakurver på denne projektoren.

Når det gjelder ditt instrument, så er det ikke godt å si hvor nøyaktig det er, verken ved måling av lys eller farger. Gamma er kun matematisk kalkulert basert på lysmengden som måles ved de forskjellige nivåene, hvilket kun setter krav til nøyaktigheten ved lysmåling (for din probe). Har du en lysmåler du kan sammenligne med?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Nej jag har ju ingenting annat än denna proben.

Jag förstår att den kan visa fel, men t.ex på 5%, jag kör continous mode och ser en verdi, det tar längre tid på låga nivåer men den stabiliserar sig efter en stund. Den reagerar också korrekt på min input. När jag sedan mäter igen så ligger den där den låg sist, dvs om jag t.ex hoppar mellan 10% och 5% så hamnar dom på samma ställen som dom var.

Detta får mig att tro att det virker, bara att det är lite treigt på så låga verdier. Om den nu mätte helt feil så borde jag få väldigt olika verdier om jag mäter 5%, sedan 10% och sedan 5% igen.

Men jag kan ju ha fel, den kanske mäter stabilt feil? Det är ju en mulighet för det.

Dock säger mina resultat att slutsatsen av kalibrering med proben blir otroligt mycket bättre än vad mina ögon klarar eftersom bilden är såpass mycket bättre. Även om den helt säkert inte är perfekt.

Men om jag gör en profil från lerretet, då borde det väl gå att kalibrera både gamma och gråskala från lampan eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo i teorien fungere, men jeg har aldri prøvd dette selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Just nu blev det lite stressigt med skolan, men när jag får tid ska jag göra två kalibreringar (enligt den nya planen) en mot lerret och en mot lampan.

Det går fort att skifta mellan user1 och user2 så det kan ju bli kul att se om den ena blir bättre än den andra.

Kanske man lär sig något i samma släng

Ska uppdatera firmware också, om det inte redan är gjort. Tack förresten för direktlänkarna, väldigt smidigt. Det ser ju som du säger inte så farligt ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •