Svart är inte svart på 0, vad är fel här? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nu fattar jag.

Installerade ny firmware och projektorn blev nollställd.

Nu kalibrerar jag.

Lampa på high.
    Allt på 0
    Kalibrerat gråskalan måttligt, dvs bara rört blått och rött.

Efter en gamma mätning av gammaläge "Normal" så visar det sig att gamma för 5 och 10% ligger på 1.95 och 1.91
    Det är inte konstigt att man ser mer detaljer, bilden är ju helt utvaskad.

Kankse resultatet måste bli under 2.2 i nedre spektrum, men det känns ju helt fel att lämna gamman som den är nu?

Som ni sa, kanske man fuckar upp en hel del genom att kalibrera gamman, men som det är nu är ju helt åt skogen. Bilden ser också dålig ut.

Jag måste igentligen ner mot 1.8 på 5% för att se 1% över svart tydligt med brightenn på 0.

Är lite osäker här men lämnar kurvan idag runt 2.2 med 2.1 på 10% och 1.9 på 5%. Få se hur det ser ut i film.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oooooook.

Samtliga fabrikinställda gammakurvor har på tok för låg gamma.

Justerar jag gamman till i närheten av en flat 2.2 så blir hela bilden för mörk.

Jag satt och såg på Kuro teven sammtidigt som projektorn och bestämde mig för att "Normal" ser mest ut som min Kuro teve. Detta är lite konstigt eftersom gammakurvan ligger på 1.5 - 2.0 från 100% till 5%

Så siffermässigt ser kurvan helt skit ut, men bildmässigt ser den faktiskt väldigt lik ut min Kuro. Jag testade flera filmer och växlade mellan ljusa och mörka bilder.
    Gjorde detta med en standard färgtemperatur, och då såg det faktiskt ok ut. Förra posten antyder att "normal ser utvaskad ut, men det var med min custom färgtemperatur. Nu när jag började om (återigen) så såg det bättre ut "punchmässigt" med standard 6500k-läget.

Så jag använde mig helt enkelt av denna "kurva" och justerade endast RGB balansen och slutresultatet blev väldigt bra. Både färger och ljus/mörker är nu i närheten av Kuron. (även om givetvis Kuron har sjukt mer tryck i bilden, och den hr också något dämpade färger i det fargrom jag använder, så JVC ser fortfarande lite för färglad ut, men som sagt det är ganska nära)

Jag har alltså en HDMI splitter så jag kan se samma bild sammtidigt på både projektorn och teven.

Jag testade också en 21 punkts gamma mätning på grund av tipset att det kan bli fel imellan punkterna. Men det ser helt fint ut. Ja, någon punkt hade inte helt perfekt flat RGB men låg ändå på en Delta e under 2. (detta alltså punkter jag inte kan justera)

Så nu sitter jag med en märklig kurva med snitt på 1.7 och det ser nästan ut som Kuron som har ett snitt på 3. Mycket märkligt, men det virker.

Jag tror min lampa är ganska sliten, jag kör nu lampa på High med mest öppna irisen och får ut 9.7 fTL. Jag var tvungen att dämpa kontrasten 4 steg, men jag lyckades få en flat gråskala utan att dämpa grön gain. Grönt bias och gain ligger på 0 (woho)

Så var det med det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres rart ut?
    Vanligvis setter jeg gamma til 2.3 på disse projektorene, og da ender jeg opp med en gammakurve som hovedsakelig tracker 2.2, bortsett fra helt i bunnen, der ligger den rundt 2.3. Dette justerer jeg så via gammaEQ i forhold til rommet. I et helt mørkt rom syns jeg gamma på opp mot 2.35 fungerer bra på JVC-projektorene.
    Det kan virke som om det er noe galt med din projektor (eller måleutstyr), om du måler gamma på 1.5 til 1.7 når du egentlig har satt 2.2 eller høyere?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC´s 2.2 preset ligger inte i närheten av 2.2 när jag mäter.

Men eftersom Kurons gamma ligger lite högre än 2.2 och ser bra ut så känns det som att det är något galt med projektorn. Jag har kalibrerat teves hos andra utan att det sett märkligt ut.
    Dessutom har det varit vällyckade kalibreringar hos kompisar och vänner så proben är nog relativt ok.

Preset Normal såg mest korrekt ut så jag kopierade den till user1 och rörde bara W på 5 och 10% och satte dom så mörkt jag kunde utan att få black crush, sedan flatade jag bara ut RGB på hela gammakurvan utan att justera gamma-verdien (eftersom den såg relativt bra ut mot Kuroteven)

Nu sitter jag med en bild som visar korrekta färger(i den mån det går) med bra tryck i bilden och maximal svärta och jag ser ändå alla detaljer som jag ser i Kuroteven i mörka områder. Svärtan är faktiskt bättre än Kuroteven om man ser på väldigt mörka bilder eller endast på borders.
    Fick några sköna tillfällen igår där jag upplevde det svarta som väldigt djupt och bläckaktigt.

Kurvan ligger nu från 1.7 på 95% till 2.0 på 5%

Det känns igentligen inte som att det är botten som det är fel på utan mer den andra vägen. 5 och 10 ligger på runt 2, och jag har vita väggar och vitt tak, kör max lampa och max iris så med bättre mörker runt om kan jag säkert köra uppemot 2.2 i botten.

Däremot resten av skalan.....hela bilden blir mycket mörkare och får sämre tryck om jag justerar den från ca1.7 mot 2.
    Givetvis ska det bli mörkare, men jag menar FÖR mörkt, det ser helt fel ut mot teven, färger blir för mörka, scener ser för mörka ut osv.

Kan det inte ha med lampan att göra? Gamma handlar väl noe om spänning...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ut en fråga om det på AVSforum så får vi se om någon upplevt det samma. Hittar inget på google.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •