Kalibrering av Samsung UE40D6755XX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Samsung UE40D6755XX

Hei alle sammen,

har prøvd å søk opp mitt modellnummer på forumet mange ganger uten å få frem noe som helst. Har nettopp kjøpt TV-en, og hørt at den ligner veldig på 7000-serien.

Har lest at det kan hjelpe/være lurt å kalibrere TV-en, da standard innstillingene ikke nødvendigvis er optimal.

Så...

Trenger hjelp til kalibrering av denne TV-en (UE40D6755XXE). Blir _bare_ brukt til film/tv serier via dvd/blu-ray og PS3-spilling. Har ikke TV-kanaler.

Jeg er helt ny på dette, så fint om noen kan hjelpe meg.

På forhånd tusen takk.

Hilsen
    Jørgen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal noen hjelpe deg å kalibrere den, må man hjem til deg med måleutstyret for å kalibrere. Da er det jo kjekt å vite hvor i landet du holder til?

Hvis det bare er snakk om å sette noenlunde korrekt fargemodus, samt tilpasning av kontrast, og lysstyrke, så kjøper du deg bare en kalibreringsplate ala DVE (digital video essentials)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skal noen hjelpe deg å kalibrere den, må man hjem til deg med måleutstyret for å kalibrere. Da er det jo kjekt å vite hvor i landet du holder til?

Hvis det bare er snakk om å sette noenlunde korrekt fargemodus, samt tilpasning av kontrast, og lysstyrke, så kjøper du deg bare en kalibreringsplate ala DVE (digital video essentials)

Man trenger faktisk ikke betale for en kalibreringsdisc engang, hifiklubben har slike som de deler ut gratis i butikkene sine. Bare stikke innom å spørre, det gjorde jeg

Som TS også er inne på er fabrikkinnstillinger rett ut av esken ofte langtifra optimale, og er heller tilrettelagt for at skjermen skal yte best mulig bilde i et stort elektromarked på en gigantisk veggutstilling. Altså ikke optimalisert for stuen hjemme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips!

De fleste nye fjernsynsapparat har vel også et valg for "butikk eller hjemme" i grunn-oppsettet. Som regel kommer man langt ved å velge et film- eller normalmodus, gjerne med varm fargetemperatur.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Da ordla jeg meg feil. Sorry!

Jeg tenkte på selve innstillingene på TV-en (farge, kontrast osv) for det som vurderes som optimalt for min TV og mitt bruk (film, og spilling). Klarer ikke å finne de optimale innstillingene på nettet selv, så derfor jeg spurte etter hjelp her :-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrvik
    Hei igjen!

Da ordla jeg meg feil. Sorry!

Jeg tenkte på selve innstillingene på TV-en (farge, kontrast osv) for det som vurderes som optimalt for min TV og mitt bruk (film, og spilling). Klarer ikke å finne de optimale innstillingene på nettet selv, så derfor jeg spurte etter hjelp her :-)
    Ja, og nettopp disse innstillingene trenger du en kalibreringsdisc for å optimalisere. Du bare legger discen i dvd/blu-ray spilleren din, også guides du gjennom noen testbilder, en 4-5 "stasjoner", hvor du fininstiller fargenivå, kontrastnivå, lysstyrke osv i flatskjermen din.

Veldig enkelt og lettfattelig å utføre dette , iallfall med den kalibreringsdiscen jeg fikk på hifi-klubben

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å ha kontroll på før du begynner, er hva de forskjellige funksjonene i menyen gjør. Ikke alle er klar over det, før de gir seg i kast med fjernkontrollen

Brightness = justerer lysstyrken i mørke områder (sort-punkt), og burde strengt tatt hete blackness
    Contrast = justerer lysstyrken i lyse områder (hvit-punkt)
    Color/Saturation = Justerer lysstyrken på fargene. Juster nedover, og du får til slutt sort-hvitt. Juster oppover, og du får overdrevne farger, med rød-gule hudtoner.
    Hue/Fargebalanse = Skal ikke brukes, med mindre du ser amerikanske TV-serier i SD (NTSC fargerom)

Brightness og contrast juserer altså TV-apparatets tilgjengelige dynamikkområde. Høy brightness og lav kontrast gir lavere tilgjengelig kontrast.
    For lav brightness flytter TV-apparatets sortpunkt over video-standard, og du får det man kaller black-crush
    For høy kontrast, flytter TV-apparatets hvit-punkt under video-standard, og detaljer i lyse områder forsvinner (utbrenning)
    Det er viktig å sette disse parametre riktig, og da er det veldig kjekt med noen testbilder (kalibreringsplate), der du har referanser å gå etter.

Å få orden på disse parametre bringer deg et godt stykke på vei, men kan ikke sammenliknes med full kalibrering, der du i tillegg får kalibrert opp gråskala og fargemetning. Til skikkelig kalibrering trengs det måleapparat, og en god porsjon erfaring med å bruke det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg stikke innom i morgen og spørre høfflig om en slik disc ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...sånn forøvrig bor jeg i Tromsø, og tar gjerne i mot ordentlig kalibreringshjelp hvis det er noen i området som driver med slikt. Hva vil noe slikt koste?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •