Passer ikke rommet til gulvhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passer ikke rommet til gulvhøyttalere?

Kjøpte et par Monitor Audio Silver RX6 gulvstående høyttalere for et par uker siden. Høytalerene er en 2 1/2 veis konstruksjon.

I to uker har jeg forsøkt alle mulige plasseringer av høyttalerne og lytteposisjon, uten å få til en god bass. Det eneste stedet jeg har hørt noe særlig bass har vært helt inntil bakvegg eller nesten midt mellom høyttalerne.

Jeg la merke til at bassen var tilstede når jeg stod i rommet i stedet for å sitte i vanlig lyttehøyde. Prøvde så å kutte ut basselementene, som spiller fra ca. 700 hz og nedover, og spilte bare på diskant og bass/mellomtoneelementene. Da satt bassen som den skulle!! Det ble bass i hele rommet. Bassen ble dypere, mer definert og med et bra trøkk i mellombassen. Mellomtonen og diskanten ble også klarere og mer oppløst.

Bassrefleksen til bass/mellomtoneelementet er rettet bakover, mens den er rettet forover for basselementet. Kan bassen fra elementene rett og slett ha ført til utfasing av bassen i rommet mitt? Eller kan elementenens ulike høyde over gulvet ha noe å si?

Noen som har erfart noe lignende eller har noen teorier rundt dette?
    Kanskje jeg trenger stativhøyttalere i stedet?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss... kan det rettogslett være ett eller flere elementer som er koblet feil, altså i motfase? (byttet om + og -)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken har slått meg, men skulle jo tro at MA tester alle høyttalere før de sendes til forhandler:???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •