Tv oppå egen "hylle/benk" over senter som står oppå tv-benk. Ulemper for senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv oppå egen "hylle/benk" over senter som står oppå tv-benk. Ulemper for senter?

Hei

Jeg har ikke mulighet til å feste tv eller senter på vegg.

Jeg tenker å ha senter oppå tv-benk kant i kant med front på tv-benken for å unngå refleksjoner fra topp platen på tv-benken. Er i gang med akustiske tiltak så teppe kommer og venter på snekker som skall montere tak himling med akustikkplater så senteren vil vel også få nytte av dette selv om det er for å få mest mulig utnyttelse og golyd fra annlegget på musikk i stereo som er grunnen til disse tiltakene i utgangspunktet

Jeg tenker da å bygge en solid/kraftig og stødig benk som kann tåle vekten av en 47" tv (eventuelt 55" senere). Senter ht tenkte jeg da å plassere inni denne hyllen/benken.

Den blir helt open bak, men bør jeg unngå heldekkende sidevegger og heller bygge den med føtter sånn att senteren får fri luft rundt hele kabinettet. Det er enklere å bygge den stødig med to 6x1,5" liggende på hver side. Den blir da 12" høy, men plankene kann vel slisses for å få den lavere. Men er usikker på om heldekkende sidevegger på "hyllen" til tv'n er noen god løsning og hvor stort rommet mellom toppen av senteren og hyllen over bør være eller om det kann være sånn att senteren bare har en klaring på en cm eller to til hyllen som tv'n skall stå på:???: Hyllen/benken kan settes litt lengre bak enn fremste del av senteren om det kunne være positivt. Da får den stå litt friere med mer luft rundt.

Jeg trenger tips på hvordan dette kann lages UTEN att hyllen/benken til tv'n blir noe negativ innvirkning på lyden fra senter ht. Jeg kjenner en snekker som kann lage dette så gode tips og råd på en god løsning for å få golyden fra senter ht uten bivirkninger fra en benk/hylle til tv'n setter jeg utrolig stor pris på.

Senteren det er snakk om er Dali MENTOR VOKAL. Den er 89cm bred, 21cm høy og 29cm dyp. Den har bassporter i front. Den kommer i en grei høyde om den blir plassert oppå tv-benken og tv'n kommer også i en høyde jeg kann tenke meg blir perfekt for meg om den blir plassert rett over senteren. Tv-benken er forresten 120cm bred om det skulle ha noe å si på bredden av hyllen/benken i forhold til senter ht.

Spørsmålet er om det er andre bedre løsninger eller om jeg kann gjøre det på den måten jeg har tenkt. Men hvilken løsning vil være best på den hyllen/benken for å få best lydmessig resultat uten att hyllen/benken ødelegger på noen måte?

Beklager for langt innlegg, men er håpløs på å forklare hva jeg mener:???:

Takker for alle erfaringer, gode tips og råd:-D

Edit: Har ikke kjøpt senteren enda før jeg vet hvordan jeg kan plassere den på en god måte:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har forhørt meg litt og da blir det som jeg hadde tenkt. Får noen til å lage den stødig og solid med føtter:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •