Noen som vil guide meg igjennom noen REW-målinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vil guide meg igjennom noen REW-målinger?

Jeg har akkurat fått satt opp REW med RadioShack måler, ferdig kalibrert og kablet (til og med med loopback) etter sånn jeg forstår det.

Har tatt noen målinger, og joda, jeg får jo opp grafer, men de sier meg ingenting Tenkte heller jeg kunne poste noen grafer etter anbefalinger fra dere mtp. frevensområde, smoothing, hvilke høyttalere, deling, instillinger osv.

Mitt oppsett:
    Yamaha RX-V2067
    Klipsch RF-82 mk1
    XTZ 99 W12.18 ICE
    random satelitt bakhøyttalere

Digital radioshack spl meter (33-2055)
    REW V5, build 2142

Ble til at jeg satt meg ned å prøvde meg fram litt selv. Har bare justert på den innebygde equaliser'n i receiver'n samt deling og nivå. Men vil tro at rommet her er veldig dårlig lydmessig. Lite på veggene bla.-r2-jpg
    -etter2-jpg

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    radioshack er noenlunde nøyaktig opp til 3-4khz, så du behøver ikke måle høyere enn det. I tillegg er målingen svært følsom for hvor måleapparatet er plassert med en gang du kommer litt opp i frekvenser.

Så det er egentlig mest aktuelt å måle bassområdet, 0-200hz.

Så hvis du setter opp grafen til å vise 45-105dB og 0-200hz (uten smoothing), så får vi en graf med en målestokk vi er vant til å se. Da blir det lettere å kommentere. I tillegg skal du helst måle ved et referansenivå på 75dB (det er hvertfall vanligst), ser ut til at du har spilt av testlydene noe lavt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke så ille ut dette. Du liker litt ekstra bass, som de fleste av oss.

Fra 90hz og nedover til der suben ruller av ser det bra ut. Fra 100hz-450hz er det litt problemer. Mye av dette er nok refleksjoner som du kan knekke med litt tykke absorbenter. Fra 500hz og oppover ser greit ut med unntak av dipen mellom 900hz-1000hz. Mulig denne skyldes delingen mellom horn og mellomtone.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -0-200hz-jpg

Pekte mikrofonen opp mot taket i hørehøyde i sweetspot. Syns å huske jeg har lest det en plass.

Ang ekstra bass, så syns jeg at det trengs, men har faktisk ikke prøvd å stille sub noe lavere. Skulle vel egentlig fått området 70-400Hz opp slik at det ble en gjevn stigning hele veien? hvertfall ikke en slik brå overgang som det er nå. Kunne fortsatt tenke meg litt mer punch serru

Dette med at målingene ble utført på litt lavt volum syns jeg er litt rart. For jeg stilte etter 75dB når jeg satt opp dette her. Men når grafene kom opp på skjermen, så ble snittverdien mye lavere. men men..

Det var snakk om problemområdet 100-450Hz, og absorbenter. Og jeg må bare si at sideveggen er helt naken, bakveggen helt naken bortsett fra et bilde, og framveggen kunne det sikkert vært mer på. Så det er kanskje ikke så rart? Men hvilke tykkelser må vi opp i for å absorbere i frekvensområdet her?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

målinger

prøver og blåse liv i tråden igjen her...
    sitter nå med REW og prøver meg på litt målinger, det som slår meg etter og ha fulgt guide til rew er at jeg får flat respons kurve? min reciver er Yamaha 3067
    og har cal.. alle målepungter også har jeg kjørt subb cal etter falgeborg metoden
    MEN dette er det jeg får opp av resultat.
    Front L 80hz

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    prøver og blåse liv i tråden igjen her...
    sitter nå med REW og prøver meg på litt målinger, det som slår meg etter og ha fulgt guide til rew er at jeg får flat respons kurve? min reciver er Yamaha 3067
    og har cal.. alle målepungter også har jeg kjørt subb cal etter falgeborg metoden
    MEN dette er det jeg får opp av resultat.
    Front L 80hz
    note til meg selv og hvis det er noen andre som roter litt i starten med dette... grunnen til denne kurven var at det er grafen til lydkortets calebrerings fil :-) flaut hehe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •