Spikes eller føtter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes eller føtter

Hva gir best demping av spikes og "føtter" på laminatgulv?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klubbens "føtter" er jo kamuflerte "spikes"? To fluer....KJØP!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gir best demping av spikes og "føtter" på laminatgulv?
    Tja, det er vel mange meninger om det, men jeg gikk fra spikes til sorbotane puter, og er fornøyd med det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er definisjonen på sorbotane puter om jeg tør spørre? :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er definisjonen på sorbotane puter om jeg tør spørre?
    15mm tykke puter med en diameter på ca 30mm av sorbotane... :roll:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med dempeføtter er at de hindrer vibrasjonene i å nå gulvet, dvs. hindrer lyden i å spre seg gjennom gulv og vegger og er for meg et soleklart valg siden jeg bor i leilighet. På den andre siden så hindrer det også vibrasjonene i å spre seg opp i ræva på deg via sofaen og øker dermed behovet for rumperister. Med spikes vil fremdeles sofa, gulv og vegger vibrere i takt med bassen, men ideen her er vel at høyttalerne skal stå støere og dermed spille bedre.

Jeg har hatt subben min på Soundcare spikes lenge (de fulgte med da jeg kjøpte den brukt), og har akkurat investert i Tema Isolator dempeputer fra Eltek. Så nå har jeg faktisk begge deler Jeg har ikke testet så mye enda, men jeg synes det virker som om den spiller mer kontrollert nå. Pluss at behovet for rumperister har økt betraktelig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en utfyllende forklaring

Dette med rumperistere har jeg lurt på selv. Har lest noen tester som har konkludert med at det er nærmest uunnværlig og tilfører filmopplevelsen uante dimensjoner!

Hvor kan man imidlertid få tak i et par sånne, hvor mye koster dem og kanskje viktigst, hva kreves ev forsterkerkraft for at det bokstavelig talt skal få 'rista fra seg'? Har hørt snakk om at det anbefales egen forsterker til dette formålet, er det noen som vil være et bedre valg enn andre?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins flere tråder om rumperistere her på forumet. Her er en av dem: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10339

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel være noe demo på ristere på messa på Plaza?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen formeninger om hva som egner seg best under høyttalerene på teppe? Ligger gulvspon under. Har testet litt med Valhalla puter på teppet, men kan ikke si jeg ble overimponert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Med spikes vil fremdeles sofa, gulv og vegger vibrere i takt med bassen, men ideen her er vel at høyttalerne skal stå støere og dermed spille bedre.
    Nei, faktisk er ideen med spikes at en minimal anleggsflate mellom høyttalere og gulv skal minimere overføringen av vibrasjoner. Høyttaleren står ikke mindre støtt på brede føtter enn på spikes. Grunnen til at spikes er så spisse er altså akkurat den samme som for dempeputer: Å minimere overføring av vibrasjoner mellom gulv og høyttaler.
    Derfor er spikes som siger ned i gulvet, enten det er linoleum, furu, teppe e.l. ikke å foretrekke. Desto mer den spisse spiken trenger ned i underlaget, desto større blir den nevnt anleggsflaten som kan overføre virbrasjoner.

Hva som fungerer best? Jeg vet ikke, men for meg virker ihvertfall dempeføtter som en mer praktisk og skånsom løsning.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet tema isolator, men jeg endte opp med Soundcare spikes. Det blir vannvittig bra!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg testet tema isolator, men jeg endte opp med Soundcare spikes. Det blir vannvittig bra!
    Soundcare spikes er jo innkapslede spikes, noe som både hindrer merker og nedsig av spikes i underlaget, samt at de er lette å flytte på. De er jo en genial løsning.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Med spikes vil fremdeles sofa, gulv og vegger vibrere i takt med bassen, men ideen her er vel at høyttalerne skal stå støere og dermed spille bedre.
    Nei, faktisk er ideen med spikes at en minimal anleggsflate mellom høyttalere og gulv skal minimere overføringen av vibrasjoner. Høyttaleren står ikke mindre støtt på brede føtter enn på spikes. Grunnen til at spikes er så spisse er altså akkurat den samme som for dempeputer: Å minimere overføring av vibrasjoner mellom gulv og høyttaler.
    Derfor er spikes som siger ned i gulvet, enten det er linoleum, furu, teppe e.l. ikke å foretrekke. Desto mer den spisse spiken trenger ned i underlaget, desto større blir den nevnt anleggsflaten som kan overføre virbrasjoner.

Hva som fungerer best? Jeg vet ikke, men for meg virker ihvertfall dempeføtter som en mer praktisk og skånsom løsning.
    For meg er spikes (helt normale spikes) noe jeg ikke klarer meg uten. ROmmet som brukes til høytalere har et teppe og hvis høytalerne ikke står på spikes så vil de stå og riste. Dette er ikke akkurat det beste man kan gjøre for lydkvaliteten ,men vibrasjoner er ikke et så stort problem for meg siden jeg bor i en kjeller (meget fin kjeller med varmekabler osv) og alt står på et murgulv. Rommet som brukes til hjemmekino er også (strategisk valgt) under badet de de som bor under.

Prøvde dempeføtter også ,men spikes er nå satt tilbake på høytalerne =)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sverger jo til soundcare spikes, som vel er en slags mellomløsning mellom dempeføtter og spikes?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundcare spikes er faktisk helt genialt! Det gjør underverker ikke bare i bassen, men også mellomtone og diskant kommer mye bedre frem. De blir liksom ikke slukt av bassen. Bassen blir stram og ryddig, samtidig som du ikke mister alt av vibrasjoner i sofaen. Med dempeføtter ble det hele litt for lite futt. Akkurat som om det ikke var ordentlig trykk lenger, og jeg kjente ikke vibrasjoner i sofaen i det hele tatt. Det er jo vel og bra, men litt kjedelig...

Soundcare derimot, gir både meget god lyd samtidig som morofaktoren beholdes... det er iallfall min erfaring. De revolusjonerte lyden i stua mi iallfall, jeg har jo også en litt vanskelig stue med rene murvegger, så da er det ekstra mye å vinne på spikes. Hadde stålspikes'ene som fulge med høyttalerne i bruk før, men de gjør en dårlig jobb sammenlignet med Soundcare, dessuten var det mer tungvint å flytte på høyttalerne da du hele tiden måtte passe på så ikke du laget riper og merker i parketten...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok soundcare for meg og mitt vedkommende.. :wink:

Noen som vet hva som kan brukes til SVS-subbene? Eller om det følger med noe som kanskje er den beste løsningen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •