Hejlp til Kalibrering av min "hjemmekino"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hejlp til Kalibrering av min "hjemmekino"

Hei
    Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt for jeg synes det er litt flaut å ha brukt Audyssy setup for instilling av hva (ihvertfall jeg kaller) et relatit godt hjemmekino anlegg.

Mitt oppsett er som følger:
    TV Samsung UE55D8005 55"
    Denon AVR-3310
    NAD C275BEE
    Front B&W CM9 (drives av NAD)
    Center B&W CMC
    Surround B&W CM1
    SUB B&W ASW10 CM

Jeg fikk høre at det var mulig å få en følelese av en ny TV ved å stille inn denne manuelt. Det har jeg ikke prøvd for jeg vet ikke hvilke parametere som må endres for at det skal bli bedre.

Lyden er som sagt instillt etter Audyssey Auto-setup, og jeg føler det er rom for forbedring. Alle høyttalere er blitt identifisert som "LARGE" men etter litt lesing her så skjønner jeg at det kan være lurt å ihvertfall teste å sette dem til "SMALL".

Ellers lurer jeg på en del forskjellige funksjoner;

Dynamisk EQ:
    hvordan fungerer denne og er den nettopp det? At og til har jeg ekspermintert med å skru den av, men det er akkurat som om lyden blir flat. Når man sser en film med denne funksjonen aktivert lurer jeg ofte på om den, siden den er dynamisk, ikke bare justerer opp enkelte frekvenser men også om den demper andre.

Er det mulig for meg å justere dette anlegget inn på en bedre måte enn det automatiske oppsettet, uten å kjøpe inn masse instrumenter osv?

Håper på litt feedback folkens
    På forhånd takk
    CS

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel som regel ikke noe galt i å bruke autosetup. Hadde nok gått for å sette høtalere til small og deling på 80 hz. Skal du justere litt på tven burde du skaffe deg en dve disk eller lignende, for skikkelig ny tv feel må nok måleinstrumenter til.

Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor - Emo-Q
    på denne siden så viser de litt den tekniske delen av autoeq

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey MultEQ er litt begrenset, men fremdeles mulighet til å få et godt resultat med litt fingerferdighet. Det viktigste er å bruke rett målepunkter, og prosedyre:
    * Det må være helt stille i huset når det måles
    * Målemikrofonen må stå på stativ, enten kamerastativ eller mikrofonstativ
    * Mikrofonen må være i ørehøyde
    * man må ha første målepunkt midt mellom høyre og venstre høyttaler, i 'sweetspot'. De to neste er 30-60cm til hver side av sweetspot. De tre neste er 30-60cm fram fra de tre første målingene. Har man flere punkter tilgjengelig bruker man disse tettere på sweetspot.

Da har man et godt utgangspunkt for å få skikkelige målinger og et bra resultat.

Når det gjelder DynEQ så er dette en funksjon for å kompensere for at våre ører har forskjellig følsomhet ved forskjellig volum. Når man skrur ned vil det virke som om bassen og diskanten blir skrudd ned mer enn mellomtonen. DynEQ kompenserer for dette.

Angående TV-kalibrering så spørs det hva man mener med 'ny tv'. Hvis 'Ny TV' betyr sliek innstillinger man kan se rundt i brunevaresjappene så er ikke dette noe å trakte etter. En skikkelig kalibrering vil gjøre at bildet vises slik det er tenkt fra regissørens side, og at ikke alt ser ut som Blendareklame. De fleste TV'er har fabrikkinnstillinger som her svært overdrevet på farge og 'bling'. Første dagene etter kalibrering vil det nok virke som du har fått 'gammel TV' istedet fro 'Ny TV', men etter litt tilvenning vil du se at det kalibrerte bildet er bedre og mer naturlig, og også mindre 'masete' enn før.

Og en liten kommentar til at det er 'flaut' å bruke Audyssey.... Jo bedre anlegget og rommet er, jo mer vil man ha igjen for Audyssey.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når jeg bruker Audyssey setup, vil ikke dette kansellere at høyttalere er satt til "SMALL"?

Videre lurer jeg på om det er mulig å justere EQ noe i mid-området da jeg gjerne skulle hatt en litt kraftigere gjengivelse av mellomtone området?
    Er dette mulig uten å ødelegge Audyssey setup'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csdeejay
    Men når jeg bruker Audyssey setup, vil ikke dette kansellere at høyttalere er satt til "SMALL"?

Videre lurer jeg på om det er mulig å justere EQ noe i mid-området da jeg gjerne skulle hatt en litt kraftigere gjengivelse av mellomtone området?
    Er dette mulig uten å ødelegge Audyssey setup'en?
    Ja det er mulig å gå inn på båndene i EQ å stille manuelt, og ja da ødelegger du selvfølgelig Audesseyen sine innstillinger, men om du liker lyden du selv stiller inn bedre enn hva Denon klarer så er det jo rett for deg, men jeg har iallefall veldig gode opplevelser med Autosetup, den stiller det bedre inn enn de aller fleste klarer selv siden den fjerner alle spikene i lyden som man normalt sett får om man ikke har et fulldempet lytterom, og så gir den mulighet for å "flytte" lytteområdet til en annen del av rommet om man ikke har mulighet for å sitte utelukkende i sweetspot. Joda jeg tror nok folk med godt gehør og mye erfaring kan klare det vel så bra men det krever jævlig mye arbeid og man må nesten uansett ta inn målinger på pc for å se hvilken frekvenser man har db spikes på. Det eneste jeg syns den suger på er at den ikke har skikkelig sub kalibrering, derfor bruker jeg en SVS eq1, men den kosta jo nesten like mye som 3310 når den var ny så det er jo kanskje litt overkill. Finns mange gode kalibreringsbokser som er langt rimeligere på markedet her
    Du finner det meste av info om kalibrering her.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen linker til deg, regner med du leser engelsk:

TV:
    Samsung UE55D8005 - AVDB.eu

Har du en bra kilde(1080P, Bluray, DVD, PC eller lignende. Altså ikke VHS) så setter du Sharpness på 0 og slår av Dynamisk kontrast, partikkelfiltre og al annen bildebehandling.

Surround:
    Plassering av høyttalere.
    Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

Home Theater Speaker Placement Guide

http://images.gfx.no/644/644671/dsx.png

Last ned de dokumentene som ligger i den posten, de er av stor nytte.
    "Official" Audyssey thread (FAQ in post #1) - Page 191 - AVS Forum

Spørsmål og svar om audyssey recievere finner du i denne tråden.
    AVS Forum - View Single Post - "Official" Audyssey thread (FAQ in post #1)

Trenger du en mikrofonbom til Audyssey mikrofonen så kan et støvbrett og noen strikk fint brukes. Etter du har kjørt Audyssey så øker du XO på hvær høyttaler med ca 20Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •