Den nya i1Display 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den nya i1Display 3

Jag har nu beställt en av Xrites nyaste colorimeters i1Display III

Jag beställde inte pro-versionen utan den vanliga versionen ihop med Chromapure programvaran från CurtPalme

Den verkar onekligen mycket intressant, bland annat ska den tydligen fungera minst lika bra som Chroma 5 som kostar väldigt mycket mer.
    Man ska ta dom flesta recensioner och reklam om nya produkter med en stor klype salt, men här är ändå en del av de positiva saker som sägs om denna produkt:

-----------------
    Dessa quotes kommer från FAQ: Which meter is right for me?

"The Display 3 reads about three times faster and to lower light levels than the Chroma 5, and costs less! In fact, the read speed above 10 cd/m2 is similar to the approximately 10 times more expensive Hubble! "

"the more expensive Chroma 5 is rated to read down to 0.01 cd/m2 light output while the Display 3 is able to read down to 0.003 cd/m2 (0.001 fL), or about one-third as bright"

"Colour accuracy is also excellent: The stock Display 3 shows errors no higher than xy0.006 for both color and white relative to a $10,000 reference spectroradiometer. This is performance comparable to a stock Chroma 5"

"Because the filters on the Display 3 are installed in a sealed environment, they are not subject to the same type of degradation in performance over time that is typical of less expensive contact meters"

"the Display 3 is also one of the easiest devices to use because, like the Chroma 5, it requires no dark reading calibration"

Här är reklam från Chromapures sida med videos för att visa hur snabb den är bland annat:
    ChromaPure - Products
    -----------------

Vi får se när den kommer hur bra jag lyckas kalibrera med den. Jag har 1st Hd350 projektor, 1st Kuro plasma och iallafall 4st lcd-displayer som jag vill kalibrera så det ska bli kul.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fick mataren idag men har akt pa en forkylning sa har inte ork att starta idag.

Produkten kom i en kartong utan markning och utan instruks, och programmet lastar man ned med en kode man far i mail efter betalning.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag gjort en "kalibrering" av Kuro plasman. Det var morsomt, men ocksa vanskeligt. Den har inte CMS sa det gick inte helt att fa till det som jag ville.

Graskalan blev bedre, fargerna blev litt bedre och det mesta annat blev verre

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu blev det lite bedre.

Färgerna blev inte alls bättre efter första omgång utan tvärtom helt fel. Det såg ut som jag kunde få dom justerade enligt färgkartet men i verkligheten blev det inte bra. Pioneers "cms" verkar vara ganska värdelös. Nollställde allting och utgick ifrån "color space 2" istället som vid en första anblick har sämre färger men vid en mätning inte har lika stark översatuering av speciellt grön.
    Nu gick det bättre på alla sätt.

:-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bild av en graskala ar nu faktiskt helt fin pa min tv!
    Riktigt bra! Innan var strecken rod, bla, gron och gula :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe et selv, men usikker på om jeg heller skal gå for en i1 Pro og bruke den sammen med et billig display lt istedet... Imponerende lysfølsomhet på det nyeste meteret.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finns ju en M2 också som kanske är bättre än LT?

Men det blir dyrt, så ska man ha programmet också, och eventuellt ett för PC om man vill kunna skapa ICC profiler, så det blir många pengar. Jag har lust på basiccolor men det kostar ca 800.-

Jag resonerade som så att i1d3 ska prestera lika bra som en Chroma 5, som ansågs vara en ok mätare - detta duger för mig. Dessutom har varken min plasma eller projektor CMS så det blir inte 100% hur jag än gör, nånstans börjar det nästan bli mer värt att köpa en ny prolle känner jag. Det var lite min tankegång.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Dessutom har varken min plasma eller projektor CMS så det blir inte 100% hur jag än gör
    Kjøp Lumagen?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir säkert 12000 ink moms och frakt och avgifter, då säljer jag hellre min projektor och köper en hw30 eller en begagnad vw95

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du ikke kompensert for den enorme dippen i blått (bias-området)? Eller er det proben din som ikke klarer å måle blått på lave nivåer?
    Jeg ville også økt blått litt i gain-området, for det er mindre synlig enn overvekt av rødt. Skal du "bomme litt" med en fargekanal, så gjør det med overvekt av blått. Siden blått bare utgjør ca 7% av hvitt, er det fargen det er minst synlig å ha litt overvekt av. Rødt syns godt, mens grønt er helt tabu å ha overvekt av, da grønt utgjør mesteparten av lys-intensiteten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Det blir säkert 12000 ink moms och frakt och avgifter, då säljer jag hellre min projektor och köper en hw30 eller en begagnad vw95
    Har bare lest overflatisk om produktet, men det lille jeg har fått med meg er at Lumagen Radiance er bedre på fargejustering enn det meste du finner i projektorer (også toppmodeller) og ihvertfall konsument TV'er. Da koster det litt, ja. Om det virkelig er så enorm forskjell i fargebehandlingen som enkelte påstår vet jeg ikke.
    Du kan også bruke autokalibreringsfunksjonen med ditt software, Radiance og Display III. Spørs nå hvor godt det funker, men høres iallefall forlokkende ut... Har man utstyret, hvorfor ikke prøve, right?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Första gången kalibrerade jag på 20-80 (efter chromapure guiden) och då fick jag 20 perfekt men denna gången läste jag curtpalmes guide och han säger 30-80 först och sen synsa med ögona 20 och 10 så denna gången gjorde jag det.

Ska kalibrera en gång till och försöka få 10 och 20 bättre.
    Ok ska också öka blått i gain.

Tack för tipsen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Har bare lest overflatisk om produktet, men det lille jeg har fått med meg er at Lumagen Radiance er bedre på fargejustering enn det meste du finner i projektorer (også toppmodeller) og ihvertfall konsument TV'er. Da koster det litt, ja. Om det virkelig er så enorm forskjell i fargebehandlingen som enkelte påstår vet jeg ikke.
    Du kan også bruke autokalibreringsfunksjonen med ditt software, Radiance og Display III. Spørs nå hvor godt det funker, men høres iallefall forlokkende ut... Har man utstyret, hvorfor ikke prøve, right?
    Joda är enig i det mesta, men har en grundläggande tanke om att först och främst ha ett ok grundutstyr och sedan (eventuellt) bygga på. Just nu har jag en projektor med felaktigt fargerom, och då blir min första uppgradering en ny projektor. Sedan kan jag eventuellt köpa ting för att få den ännu bättre. Av samma anledning köper jag inte en anamorfisk linse till denna projektorn.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startade teven nu och det ser helt sjukt bra ut. Jag hade ju så fel på så många punkter förut så min totalupplevelse är väldigt mycket bättre.

Förutom gråskalan så har jag justerat kontrasten, hade den på 22 förut och nu är den på 33 (vilket ger mig 35fl efter att ha läst att plasma ska ligga mellan 30-40) utan utbränningar. Dessutom justerade jag color och hue enligt chromapure guiden, och så till sist kör jag ju ett annat fargerom (som målingarna visar är otroligt mycket bättre)

Riktigt bra bild (för en amatör) jag är väldigt glad. Kollade runtime och den ligger på 7500h !!! det blir ca 3.5h om dagen i snitt. Har ingen aning om hur länge en plasma håller sig ok, vet inte vad jag ska göra när denna går i stycker, vill inte ha en lcd.

Ska givetvis köra en runda kalibrering till ikväll.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, er forsåvidt enig, et minimumkrav til utstyret må man ha. Personlig hadde jeg investert i en rimeligere projektor som tilfredsstiller mine krav til lysstyrke og sortnivå og latt Lumagen ta seg av farger og gråskala. Tror den komboen gir mer igjen for pengene enn å å kjøpe ett enkelt (høyt priset) produkt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Förstår tankesättet. Men jag är inte helt nöjd med bilden i övrigt. Jag hade en Barco808 förut och även om jag har väldigt många fördelar med denna lilla saken så är det sämre djup i bilden och inte lika filmlik bild. Dessutom har projektorn problem med att prisman blir "rökig" (se JVC HD 350/750 - tråden nästan längst bak) så jag vill helst ha lite bättre än detta innan jag går på "finjusteringar". Men som sagt, man bryr sig om olika saker, Barcon var ju igentligen otroligt dålig på det mesta om man ska detaljstudera: dålig gamma, dålig lystyrka, grönt var gult, rött var orange, streaking, halos osv. Men trots detta med mina hemmagjorda kablar och en ok scaler/quadrupler (12k) så satt man och mentalt onanerade varenda gång man såg film - det var ju bara sjukt bra!

Det blev lite OT.....men när det blir dags att köpa nytt så ska jag absolut komma ihåg att det finns rimliga externa processorer och tänka på helheten. Jag har ju gått lite i tankarna på en billigare prolle och en anamorfisk lins så det blir ju lite samma sak. Just nu känns det som att det sker otroligt mycket kul väldigt fort och det är race mellan tillverkarna. Jag fick denna 350 för 16k (husker ikke helt, sålde ju barcon sammtidigt men runt 16 blev det för bytet) med 500h på sig så den är fortfarande väldigt prisvärd att ha kvar och prisskillnaden till t.ex en vw95 känns inte helt befogat just nu, men utvecklingen kommer troligtvis snart lugna ner sig lite och då kan man säkert få en av dagens top-of-the-line (eller motsvarande) till ett billigt pris.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Får du ikke kompensert for den enorme dippen i blått (bias-området)? Eller er det proben din som ikke klarer å måle blått på lave nivåer?
    Jeg ville også økt blått litt i gain-området, for det er mindre synlig enn overvekt av rødt.
    Proben sliter i 10-20 området, men det är mest problem när man ska ta en mätning för en kurva. Vid kontinuerlig mätning så dippar den men man ser lättare var värdena ligger någorlunda.
    Den enorma dippen berodde som sagt mest på mig

Nu har jag gjort ny kalibrering och kommit fram till att detta är det bästa jag kan få fram, dock vet jag inte vilken av kurverna som är bäst. Det skiljer 1-klick på blå bias mellan bilderna :shock: så det blir antingen eller här.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uppdatering.

Det är problem att mäta från just plasman.
    På PC sliter den inte ett dugg med 10% utan det går snabbt och är stabilt. Både på vanlig mätning och kontinuerlig mätning - tar några sekunder att stabilisera sig så det var en helt annan värld än det var på plasman.

Har nu läst att det är vissa plasmor som gör att proben beter sig som jag märkte (dvs att den dippar upp och ned)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på hvordan plasma gjerne produserer mørke nivåer (blinker), så er det ikke så rart proben sliter litt. Har du ikke en funksjon i programmet, der du kan stille gjennomsnittsmålinger? Altså slik at proben f.eks gjør 10-20 målinger, og så regner ut gjennomsnittet av dette. Det er en stor fordel på prober som ikke måler helt stabilt på lave nivåer.

Den nye målingen din ser veldig bra ut. Hva er deltaE på den gråskalaen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du ser på hvordan plasma gjerne produserer mørke nivåer (blinker), så er det ikke så rart proben sliter litt. Har du ikke en funksjon i programmet, der du kan stille gjennomsnittsmålinger? Altså slik at proben f.eks gjør 10-20 målinger, og så regner ut gjennomsnittet av dette. Det er en stor fordel på prober som ikke måler helt stabilt på lave nivåer.
    Jeg mener bestemt at dette kan konfigureres i Chromapure.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •