Kalibrering av farger, 75% vs 100%

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av farger, 75% vs 100%

Har en Sony W3000 LCD TV. Ingen CMS, men leker med diverse innstillinger for å få fargene så nært korrekt som mulig. Dessverre ikke noen grafer tilgjengelig for øyeblikket. Gammakurven ser ut som et fjell (bokstavelig talt), ikke mye jeg får gjort med det, virker som Sony ønsket en verdi rundt 1,8-1,9 i hver sin ende for å få bedre skyggedetaljering og mer smell i det lyse. RGB-tracking er ikke verst fra 30 til 80 IRE, delta E stort sett på 2. Over 80 IRE er det for mye blått og for lite rødt uten at jeg orker å styre mer med det.

Jeg får forskjellige resultater i primær og sekundærfarger ved bruk av 75% vs. 100% fargemetning. Hvilken er mest "riktig" å bruke egentlig?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å benytte 75% for det aller meste. Skal du benytte 100%, så må du vite med 100% sikkerhet at du ikke har utbrenninger i noen av fargene.
    Det at du ser stor forskjell mellom 75% og 100% kan tyde på akkurat det, og et virkemiddel i så måte kan være å redusere kontrasten noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Prøvd å redusere kontrasten ved tidligere kalibreringer, men da får jeg helt andre problemer lenger ned i gråskalaen. Valgte å prioritere fine verdier i 30-80 IRE området. Da fargestyrken er en av de få innstillingene jeg kan bruke til å påvirke måleresultater kommer jeg (målemessig og hudtonemessig) best i mål med noe oversaturerte farger ved bruk av 75% vinduer. Kjedelig kompromiss, men bedre enn en anelse grønt i trynet på alle skuespillerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrert på nytt. Ofret noe sortnivå for å få mer riktig gamma fra 50-60 IRE og oppover, samt en jevn RGB tracking fra 30 IRE og helt opp. Virker ikke som fargene brenner ut nå lenger, men det er fortsatt store forskjeller i målingene mellom 75% og 100%, spesielt i blått og rødt. Valgte til slutt de innstillingene som ser mest fornuftig ut sammenlagt.
    Denne frister, men til den prisen kjøper jeg heller ny TV...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om tvn ikke har CMS er det mulighet for forskjellige innstillinger av fargerom ?? (Auto, naturlig+++) Prøv evt forskjellige innstillinger hvis de finnes å se om du måler forskjell.

Det kan være at gamma og fargerom er "gjenmt" under andre av/på funksjoner i tv menyer. Kjenner ikke din tv spesifikt W3000 snakker kun generelt.

Selv bruker jeg 75% vinduer som standard under kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har prøvd forskjellige innstillinger som Varm, Nøytral, Dynamisk o.l. Den store forskjellen disse imellom virker å være RGB-trackingen. Fargerommet er relativt konstant. Det finnes muligheter for justering av gråtoneskalaen som forsåvidt fungerer greit. Har prøvd forskjellige innstillinger som standard og "wide" fargerom. Det siste gir best resultat målemessig, men synes bildet blir glorete, da saturasjonen blir for høy (igjen grunnet gunstigere måleresultater). Standard gir store avvik på grønt. Lav gamma i nedre del av IRE skalaen er også kjipern, skyggedetaljeringsnivået går opp, men da kommer alt grumset og fargegraderinger tydelig frem. Mine øyne blør når jeg ser hva som skjer i skyggene på Kings Speech. Fortsatt par ting jeg ikke har prøvd i service menu, får se hva det fører til... Enda godt jeg synes kalibrering er gøy!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wide er oversaturert fargerom, og standard er normalt fargerom. Valg av fargerom skal på ingen måte påvirke gamma (eller gråskala generelt). Høres ut som om det er en feil på TV-apparatet ditt. Enten det, eller så bruker du colorimeter som måler "helt på bærtur" når du endrer fargerom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg formulerer meg klønete.
    Forskjellen mellom wide og standard fargerom:
    - standard gir disse grønn verdiene x: 0,331, Y:0,591. Delta E rundt 17. På amatørspråk: en del "til høyre" for referanseverdien. Rødt og blått er ikke så verst, delta E på rundt 5. Klarer muligens å justere meg til enda bedre verdi der.
    - wide er ikke perfekt, men målemessig og som sagt hudtonemessig ser det rett og slett bedre ut. Grønnfargen er mye mer i nærheten av referansen. Problemet er som sagt at bildet blir oversaturert. Kjører jeg den generelle fargemetningen ned for å kompensere får jeg igjen store avvik i målingene.
    Må nevnes at:
    1. TV'en allerede har vært på verksted (grunnet masse grønnskjær i mørke partier, kjent problem på denne serien) tidligere uten at jeg ble særlig fornøyd etter panelbytte.
    2. Jeg har en eye one 2 som ikke akkurat er high end måleprobe.
    Ny TV vil gi svar på hvilken av disse det er noe galt med... Evt. måling av en godt kalibrert skjerm med min i1.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •