Kalibrering av hjemmekino anlegg? Proft?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av hjemmekino anlegg? Proft?

Vurderer å kanskje få kalibrert hjemmekinon av noen som kan det.

Hvem driver med dette og hva kan det koste?

Klipsch 5.1 med svs pb12plus2.

Føler ikke at jeg er helt i boks, ikke sikkert det er mulig å få det så mye bedre i min stue men vil tro jeg har mye å gå på.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan fort koste mange tusen kroner om du skal ha en proffesjonell akustiker til å gjøre det. Om du skal ha en semi-proff/hobbybasert persjon kan det sikkert koste en 2tusen eller noe. +/-

Om du skal ha meg til å gjøre det hadde det kostet null kroner, men Kongsberg blir hakket for langt desverre

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem andre driver med det her inne da? Har noen fått satt det opp proft?

Kan jo prøve å feil litt til, men tror det er en del å hente hos meg.
    Tror ikke midbassen er med helt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er noen andre som driver med det gratis her inne :P

Men det er nok noen andre som driver med det her, hvem dette er aner jeg ikke. Er ikke mange som legger ut om arbeidet sitt her, i tillegg er det vel ikke lov til å "reklamere" for folk som driver med det her inne så er ikke så lett finne ut.

Det du kan gjøre er å legge ut bilder av målingene du har gjort, om du har REW? Kan vi kommentere på det

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    hvem andre driver med det her inne da? Har noen fått satt det opp proft?

Kan jo prøve å feil litt til, men tror det er en del å hente hos meg.
    Tror ikke midbassen er med helt.

Kringlyd ( Flageborg / Roko ) gjør vel det på et proft nivå. (Flageborg er en guru på lydkalibrering. De kan vel også bilde kalibrering.
    Er flere avforumere i "Kringlyd gruppen" om en kan si det som har det morro med lyd men husker ikke hvem de er alle.

Snickers-is (Midgard Audio) han er god på lyd og bygger div selv.

Noen "småproffer"

Devilje - Gode ører på han. Kan og kalibrere lyd og testet ut en heeeeel masse lydutstyr. Eneste han manger er Tid til og ha det morro med lyd.

Altedreier - Han tar på seg litt kalibrering. Og tror han har utstyr for kalibrering.

Hellnoob - Virker og være brukbar på lydkalibrering.
    Han har skrevet en Subwoofer kalibrerings guide som brukes ofte på forumet.

Om noen vet noe som må rettes på her så si fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Blir dyrt å få meg til Kongsberg, da.... 8)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke akkurat kringlyd gutta heller er så billige å få ned til kongsberg :P

Det beste hadde vært om noen i kongsberg hadde kalibreringsutstyr, endre overskriften her til. "hjelp med kalibrering i kongsberg"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke verdens navle akurat 8)

Di som er nevnt her inne kan evt ta kontakt om dem er i nærheten av kongsberg en gang. Får klare meg med det jeg har inntil videre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongsberg er vel ikkje så langt utanfor allfarsvei?

Trur eg skal leita lenge etter nokon som kan hjelpa med kalibrering i Finnmark8)

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i kongsberg jeg, men har ikke veldig peiling på kalibrering, noe jeg kunne tenkt meg hjelp til selv engang

Har dog en db måler, så har fått satt opp subben noenlunde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ta en oppsamling i Kongsbergområdet etter jul? Kjøre en intensiv kalibreringsdag, så kan alle spleise på 'frakt'?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har db måler jeg og men føler meg ikke helt 100 på hvordan sluttresultatet skal være. For å få sub i fase måtte jeg justere avstand til sub i reciver etter romkoreksjon for å åpnå 6db økning med sub. Noe jeg har hørt er feil måte

Atledreier: Hva pleier du å ta for noe sånt? Send gjerne pm om du ikke vil skrive det her.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sluttresultatet skal vel være sånn som du liker det. Altså at du er fornøyd, hvis du føler at ett eller annet er galt så er nok det meget mulig, kansje du har noen dipper på forskjellige frekvenser eller lignende som gjør at du ikke føler det henger helt sammen

Har vært borte i flere personer som har måttet doble avstand i reciever for å få lyden "riktig", er jo egentlig ikke slik det skal gjøres men noen ganger kan det bli et bra resultat.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    sluttresultatet skal vel være sånn som du liker det. Altså at du er fornøyd, hvis du føler at ett eller annet er galt så er nok det meget mulig, kansje du har noen dipper på forskjellige frekvenser eller lignende som gjør at du ikke føler det henger helt sammen

Har vært borte i flere personer som har måttet doble avstand i reciever for å få lyden "riktig", er jo egentlig ikke slik det skal gjøres men noen ganger kan det bli et bra resultat.
    Hvordan gjør man det på den riktige måten? Flytter subn til et sted som gir 6db økning uten å måtte korrigere noe i reciver etter RK?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justering av avstand er helt legitim måte å korrigere for løpetid/forsinkelse. Enkleste er nok å sette sub ELLE front i motfas (snu pluss og minus) og spille en testtone med samme frekvens som delefrekvensen. Så justerer du avstand på suben til du avleser minimum nivå på dBmåleren. Da har du rett avstand, og snur så tilbake til rett polaritet, så er det bare å kose seg.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke direkte galt, men er vel fordi du ikke har trinnløs phasejustering på subben din, derfor må du kompansere med phasejustering i reciever (altså avstand). Helt greit dette

Likte den måten atle kom med der har jeg ikke hørt før

Hvordan setter du en aktiv sub i motphase egentlig?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har trinnløs fasejustering på pb12pluss2 ja. Blir vel heller vanskelig å få sub i motfase men er jo mulig på frontene for å prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange aktive subber har en fasebryter som er merket 0 og 180. Evnt har de en fase-skruknott med tilsvarende merking.

Det å bruke avstand i receiver er en bedre løsning enn å bruke faseknotten, siden det er en 'ekte' forsinkelse, mens justerbar fase på subber ofte er et filter som ikke er frekvenslineært. har du mulighet, koble ut (bypass/defeat/off) delefilter og fasejustering og bruk receiveren til slikt. Mange subber har en 'line' inngang og en 'LFE' eller liknende. LFE er da ofte uten delefilter og slikt. Sjekk i bruksanvisningen for din sub for å finne ut av slike ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen bor ikke så altfor langt unna deg hvis jeg ikke tar helt geografisk feil.
    Han kan også gjøre slike jobber, tror jeg.
    Går kanskje på farlig vann her, men du kan jo prøve enklere systemer enn romkorreksjonen til Audessey. Fått inntrykk av at Audessey kan være litt vanskeligere enn andre.
    Yamaha kan vel kanskje prøves av noen som har det ?
    Kan jeg gjette at du føler at lyden kan bli litt slitsom i toppen og at midbassen er litt slank med romkorreksjonen aktiv i forhold til når du slår av romkorreksjonen ?
    Audessey booster også subben under 25 hz voldsomt mye og kan føre til at subben gir seg lettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Audessey booster også subben under 25 hz voldsomt mye og kan føre til at subben gir seg lettere.
    Hvor har du dette fra?

Det som skjer er at Audyssey måler hver kanal/høyttaler hver for seg. Den analyserer frekvensresponsen og finner ut -3dB punktet for den høyttaleren (dvs den måler hvor dypt hver enkelt høyttaler spiller). Da vet den at den ikke skal gjøre korreksjoner under denne frekvensen, for å unngå å booste lavere enn arbeidspunktet til høyttalere. Filosofien er at delefrekvensen skal være høyere enn -3dB punktet for å unngå skade og forvrengning.

Det samme skjer med subben. Men siden dette er helt automagisk så kan det i visse omstendigheter bli lurt av akustikken i rommet. F'eks kan en høyttaler få veldig drahjelp av rommet rett under -3db punktet sitt, og Audyssey kan tro at høyttaleren orker å jobbe dypere enn den egentlig gjør.

En annen ting som kan skje er noe som kalles 'channel normalization' som jeg tipper er det du har opplevd, Sven. Det som skjer da er at subben har hatt noen ganske grove og 'breie' (dekker et stort frekvensområde) peaker som Audyssey har dempet. Etterpå er totalresponsen fra subben for lavt siden man har kuttet så mye av drahjelpen og man må booste denne. Da vil man også booste området under -3dB punktet, og man kan oppleve at subben blir kjørt for hardt. Dette er egentlig ikke Audyssey sin feil, det er subben som ikke orker nok uten drahjelp fra rommet. Vet de har gjort om litt på algoritmen som avgjør slik normalisering nå, tror dette er et mye mindre problem på XT32. Det er uansett en relativt sjelden ting, men jeg har også opplevd det hos en kunde. Man må bare være litt obs på fenomenet og hva som forårsaker det.

Kan jeg gjette at du føler at lyden kan bli litt slitsom i toppen og at midbassen er litt slank med romkorreksjonen aktiv i forhold til når du slår av romkorreksjonen ?
    Hva er det som får deg til å spørre på den måten? Er dette den 'gjengse' erfaringen du har med romkorreksjonssystemer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •