Kalibrering av hjemmekino anlegg? Proft? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Justering av avstand er helt legitim måte å korrigere for løpetid/forsinkelse. Enkleste er nok å sette sub ELLE front i motfas (snu pluss og minus) og spille en testtone med samme frekvens som delefrekvensen. Så justerer du avstand på suben til du avleser minimum nivå på dBmåleren. Da har du rett avstand, og snur så tilbake til rett polaritet, så er det bare å kose seg.
    Bare et lite spm til dette. Vil dette si at du snur bare phasen 180 grader? Er det ikke da bare bruke phasejustering/switchen på sub istedenfor å bytte polariteten på frontene feks?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, hvis subben har en fase BRYTER kan du det. Har den en sånn skruknott vil det i beste fall være upålitelig. Dette fordi en sånn analog fasejustering bare forandrer fasen på en enkelt frekvens, og denne frekvensen er ikke oppgitt noe sted. Så man aner ikke hvor mye man vrir fasen ved delefrekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Atle Dreier.

På Denon A1 kanman få opp kurvene for hver enkelt høyttaler utenom sub/subber på hva Audessey har gjort.
    Alle høyttalerene ble korrigert til large og frekvensresponsen var ikke så veldig ulike på de forskjellige høyttalerene. Fra ca 100 hz til 50 hz dempet den opptil 17 db på frontene og økte over 10 db på frontene på 20 hz området. . Relativt likt på de andre høyttalerene også. I mellomtone og diskant området gjorde den ikke så altfor store korrigeringer medalt innenfor + og - 5 db. Etterpå satt jeg alt til 80 hz.
    Det er lett hørbart med og uten romkorreksjon hvis man lar frontene spille stereo uten sub som large. Morofaktoren er borte og det låter tynnere og mer slitsomt konta Pure Direct uten korrigering.

Når jeg først stilte alt inn på 80 db så klarte ikke subben ( bruker 1 nå ) noe som helst og lagde ulyder på allerede -25 på Master på film. Noe den aldri har gjort før. Kjørte så en ny korrigering på 75 db og alt fungerer som det skal nå.

En kjent bruker på Forumet kikket over kurvene hos meg og sa at det så normalt ut. Det var han som sa at Audessey booster dypbassen voldsomt mye.
    Det er ganske så mye mer trykk i subben hvis jeg bruker Parasound C2-en som prosessor og det virker som subben sliter mer med Denon-en.

Kurvene var ganske like på 80 db og 75 db.

Med Yamaha 3067 som bruker Yapo var det mindre forskjeller med og uten romkorreksjon og subben hadde aldri problemer med å følge. Med Denon-en ville jeg ikke hatt problemer med å gi subben for mye hvis jeg vil spille ganske høyt.

Merkelig nok klarer jeg ikke å få nok guffe i subben på musikk med Denon-en på vanlig musikk hvis det skal spilles veldig høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som Audyssey ikke er kalibrert rett. Litt av ulempen med Audyssey er at prosessorprodusentene skriver bruksanvisningen uten at Audyssey får skrive sitt om oppsettet. Denon og de andre skriver det som om alt dette fikser seg selv, helt uten å tenke. Det stemmer ikke. Er ganske sikker på at jeg skulle fått Audyssey til å 'oppføre' seg ganske bra hos deg også.

Det er ikke fullt så plug-n-play som Denon vil ha det til, men du store så bra det blir når alt stemmer!
    På den annen side så kalibrerer Audyssey til referanse, ikke preferanse. Om man liker det eller ikke er jo en smakssak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Høres ut som Audyssey ikke er kalibrert rett. Litt av ulempen med Audyssey er at prosessorprodusentene skriver bruksanvisningen uten at Audyssey får skrive sitt om oppsettet. Denon og de andre skriver det som om alt dette fikser seg selv, helt uten å tenke. Det stemmer ikke. Er ganske sikker på at jeg skulle fått Audyssey til å 'oppføre' seg ganske bra hos deg også.

Det er ikke fullt så plug-n-play som Denon vil ha det til, men du store så bra det blir når alt stemmer!
    På den annen side så kalibrerer Audyssey til referanse, ikke preferanse. Om man liker det eller ikke er jo en smakssak.
    Jeg brukte ikke Denon sin brukermanual. Den er som du sier plug and play.
    Det meste av møbler og tepper ble fjernet og fulgte råd og tips jeg har snoket til meg av brukere og tråder her på forumet.
    Men kommer ikke til å gi meg med dette resultatet og Denon-en skal oppgraderes med 3D/Audessey XT32 kitet også. Men vil nok søke skikkelig hjelp jeg også.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg brukte ikke Denon sin brukermanual. Den er som du sier plug and play.
    Det meste av møbler og tepper ble fjernet og fulgte råd og tips jeg har snoket til meg av brukere og tråder her på forumet.
    Men kommer ikke til å gi meg med dette resultatet og Denon-en skal oppgraderes med 3D/Audessey XT32 kitet også. Men vil nok søke skikkelig hjelp jeg også.
    Har lest om det å fjerne bord og sofa jeg og men vært skeptisk til hvor bra dette er da jeg må ha sofa og bord der etter kalibrering. Dette blir neste skritt, se om det blir noe forskjell. sofaen på høyre sidevegg står "imot" høyre fronthøyttaler. kanskje ikke så veldig optimalt så blir spennende å høre

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet møbler osv fordi dette visstnok skal gi romkorreksjonen lettere arbeidsoppgaver og gir mindre kompromiss når den skal prøve å kompensere for dårlig rom og akustikk.
    Kunne gjort enda større tiltak før kalibrering og skulle gjerne hatt tri-pod, men siden Denon-en oppgraderes mens jeg reiser på jobb (borte 5 uker) om 2 uker tok jeg noen få shortcuts.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •