kinorom med bass problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kinorom med bass problemer

sliter med bassen på kinoromet mitt, målene er bredde 4.10 lengde 5 og høyde 2.35. huntonitt i tak og vegger og 12mm tykt laminat . rf-63 fronter, rc64 senter, rs52 bak og sub nettop oppgradert til JL fathom 112. onkyo 1007 og Xpa3 for senter of Rf63. har forsøkt bytting av kabler forsterkere plaseringer etc, det hjelper litt men uansett meget dårlig bass i forhold til hva trykk jeg har hørt andre plasser. uten sub i stereo spiller rf63 som en ok stativhøytaler. men suben på er det helt ok bass, men den leverer mye mer i andre rom jeg har testet den. sliter spess med puch bassen. noe tips hvor jeg skal få frem noe mer trykk her? vil noen tykke gardiner hjelpe på ? tips om noe måleutstyr som er enkle og rimelige?. takker for alle tilbakemeldinger her

legger med 2 bilder som ble tatt like etter rome ble ferdig

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du? I Oslo kan jeg komme hjem til deg med måleutstyr og hjelpe til med litt kalibrering om du er interrisert

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke hjelpe noe på bassen, men rommet er veldig nakent og jeg antar det er mye klang og refleksjoner. Det kan jo gjøre at lyden oppfattes som spiss og bassfattig?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en sub til hvert hjørne!
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du har problemer i 50hz-200hz området.

Slenger med et par ting du kan teste for å finne ut av noen av problemene:
    1. Pass på at fronter og subber er i fase.
    2. Test med høyere / lavere delingsfrekvens mellom fronter og sub.
    3. Test med å kjøre fronter som Large og prøv med sub delingsfrekvens høyere enn 80hz

Hvis ikke dette gir noe pekepinn på hva problemet er så prøv ny plassering på fronter eller sub - kjør kalibrering på nytt og gjenta test 2 og 3.

Når man har slike problemer er det bare å teste i vei for å se hva som gir utslag både på negativt og positivt. Ofte må man inngå et kompromiss med seg selv for å finne en "middelvei" som er brukenes.

Akustikk rombehandling er nok noe jeg ville ha vurdert da rommet ditt ser veldig nakent ut.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Radioshack måleutstyr og RoomEQWizard og det har vært
    et utrolig nyttig verktøy for meg.

Fordelen er at man kan ta en måling - gjøre endringer og måle igjen for å se
    hvordan endringen har påvirket lyden.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det vil ikke hjelpe noe på bassen, men rommet er veldig nakent og jeg antar det er mye klang og refleksjoner. Det kan jo gjøre at lyden oppfattes som spiss og bassfattig?
    Mye etterklang vil vel heller gi motsatt effekt? Bassen henger igjen for lenge og det blir svulstig og mye bass. Slik var det i romme tmitt da jeg flyttet inn og ikke hadde noen ting i rommet, bare nakne betongvegger, bassen ble jo øredøvende pga den lange klangen. Men for mye refleksjoner kan jo skape mye stående bølger og kamfiltereffekt (utkanselleringer av lyden), noe du sikkert har i sweetspot der. Klang og refleksjoner går jo på en måte hånd i hånd gjør det ikke?

Du har sikkert bra med bass ett eller annet sted i rommet der eller i rommet ved siden av

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo helt forann, ca ved senteren er vel den beste plassen for bass i romet, problemet er at den stopper der og kommer ikke bak i romet. skal forsøke tipsene jeg har fått her i helgen så håper på det kan hjelpe på har lest flere tråder som sliter med bassen, og huntonitt kommer opp som material i flere av dem også, hadde det gitt merkbar forskjell om det hadde vert gips evetuelt?
    skal sofall legge mye reserach på bygging av rom før huset ssom vi planlegger skal opp, der SKAL jeg ha et veldig egnet rom for lyd
    takker fortsatt for alle tilbakemeldinger her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •