Fasejustering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasejustering av sub

Drev nå i helgen å integrerte subben min bedre med resten av anlegget.
    Har faktisk vært sånn at jeg hadde mest trykk i bassen når jeg spilte på Pure Direct, å sånn skal det jo ikke være :???:
    Brukte en av guidene her på forumet og alt ble myyye bedre.
    Annyhoo! Under justering av fasen skulle man spille fronter og sub sammen for så å justere fasen på subben til man fikk en 6db økning. Gjorde det men så at jeg kunne få en enda større økning med å justere fasen enda lengere.
    Er det meningen at man faktisk skal stoppe på 6db av en eller annen grunn, eller skulle jeg bare ha justert for maks økning?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kickerzx
    Drev nå i helgen å integrerte subben min bedre med resten av anlegget.
    Har faktisk vært sånn at jeg hadde mest trykk i bassen når jeg spilte på Pure Direct, å sånn skal det jo ikke være :???:
    Brukte en av guidene her på forumet og alt ble myyye bedre.
    Annyhoo! Under justering av fasen skulle man spille fronter og sub sammen for så å justere fasen på subben til man fikk en 6db økning. Gjorde det men så at jeg kunne få en enda større økning med å justere fasen enda lengere.
    Er det meningen at man faktisk skal stoppe på 6db av en eller annen grunn, eller skulle jeg bare ha justert for maks økning?
    Hvis du får mer enn 6 db økning,så står nok nivået på sub høyere enn på fronter i utgangspunktet!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Da justerer jeg fase til maks økning for så å justere ned gain sånn at det blir +6db.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akurat gjort dette selv for første gang, til slutt blei det riktig og det merka jeg veldig på lyden.

Juster fronter alene til ca 85db og så sub alene ca 85db. Så spilte jeg dem samtidig mens jeg justerte fase til jeg nådde 6db økning.

Måtte inn i recivern og sette faktisk avstand til sub og ikke hva recivern trodde var riktig avstand før jeg klarte å nå 6db økning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv klipsch rf82 og 2stk svs pb12 plus/2.

drev å kokkelurte her om dagen og justerte slik at jeg fikk 85db på fronter og subber. spilte deretter sammen (først en sub så den andre) men db sank når jeg justerte fasen på sub. fikk ikke 6db økning vertfall.

frontene er koblet på en effektforsterker og blir vel da full range uavhengig om det står large eller small på receiver?

hva gjør jeg feil??

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo

Måtte inn i recivern og sette faktisk avstand til sub og ikke hva recivern trodde var riktig avstand før jeg klarte å nå 6db økning.
    Det er lite sannsynlig at den totale lydopplevelsen blir bedre med en slik manøver

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er lite sannsynlig at den totale lydopplevelsen blir bedre med en slik manøver
    Så hvorfor klarte jeg 6db økning med den metoden og ikke kun ved å justere fase på sub etter korrigering da? Feil plassering av sub i min stue?

Fikk kun 3-4db økning når jeg brukte den avstand recivern satt til sub.

Skulle hatt proffkalibrert dette hjemme, har nok ikke henta ut på langt nær det beste i anlegget nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •