Elektronisk korrigering for dipper?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektronisk korrigering for dipper?

Er ikke sikker på om jeg ordlegger meg riktig nå, men etter mye måling og flytting har jeg lyst selv til å velge hvor sofa skal stå i kino rommet. Problemet er bare at jeg får dårligere graf med å sitte der jeg vil. Kan Anti-mode eller svs as eq1 korrigere for min sitte plass. Trodde dette var bestemt av høyde og bredde i rommet,men er ganske irritert over at jeg ikke får bestemme dette selv, om jeg vil ha den lyden jeg liker. Måler gode resultater 3meter fra frontvegg, men vil sitte 5,5 meter fra for å få litt mer ut av rommet. på 5,5 meter har jeg 2 meter til bak vegg. Har nå 4x Epik og får greie resultater med disse satt ut for å flate frekvensresponsen, men da forsvant liksom "vitsen" med 4 av disse for headroom.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysikken tilsier at du vil ha romnoder uansett. Du kan til en viss grad manipulere disse. Vær imidlertid klar over at smale dipper ikke oppfattes i veldig stor grad. Og prøver du å kompensere mange dB for en dip vil du først og fremst stjele effekt fra forsterkeren - og det uten å være sikker på om du vinner noe lydmessig. Mange romkorreksjonssystemer er begrenset til å heve dipper max 6dB (typisk tall).

Derimot kan du nok korrigere ned en del topper med anti-node eller eq1. Topper i området 30-100Hz (og sikker over) oppfattes mye lettere av øret og gir en booom-følelse.

Men plassering er alfa og omega før du begynner med dette...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg var redd for. Med stacking i front med empire og riktig sitte plass ble det et veldig trykk som ryddet sofaen for ting på få sekunder, men låt ikke veldig bra. 1 sub i hvert hjørne gir en fin kurve og låter fint, men ble ikke så moro...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ulike target-kurver for ulik type lyd. Synes ikke helt flat frekvenskurve låter noe særlig. På musikk har jeg 1 til 2 dB økning ned mot 40Hz, deretter avrulling. På film øker jeg 6 dB fra 1000Hz og ned til 30Hz, deretter avrulling. Da har jeg både kontroll og morofaktor. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •