kalibrering av stua - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Materiale som bare bremser luftstrømmen, uten å gjøre no særlig annet (kapasitiv/induktiv effekt).

Finmasket netting, materiale for strømningsbremsing i vannrør....etc....
    Vil en strømpebukse funke (type polyamid, dvs den samboeren har i skapet)? Eller må det være stivt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Vil en strømpebukse funke (type polyamid, dvs den samboeren har i skapet)? Eller må det være stivt?

kan være verdt ett forsøk. Det trenger ikke være stivt (mekanisk), men det må være noenlunde stivt i forhold til luftstrømmen som skal presses gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe kunne tenke meg å prøve i min stue. Ifølge målinger jeg gjorde i fjor så har jeg en topp på 140 Hz.

Jeg stusser litt på utformingen av "halsen" på resonatorene. I din konstruksjon så er det ingen hals nærmest veggen og den mot sofaen er opphøyd.

Er ikke denne halsen viktig for virkemåten ? På alle tegninger jeg har sett så er åpningen plassert midt på flaten slik at det er en definert hals.

PS: Når du legger inn bilder så hadde det vært fint om du kunne begrense høyden og bredden slik at man ikke trenger å scrolle for å se hele bildet.

Newcomer hifi nub sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Dette er noe kunne tenke meg å prøve i min stue. Ifølge målinger jeg gjorde i fjor så har jeg en topp på 140 Hz.

Jeg stusser litt på utformingen av "halsen" på resonatorene. I din konstruksjon så er det ingen hals nærmest veggen og den mot sofaen er opphøyd.

Er ikke denne halsen viktig for virkemåten ? På alle tegninger jeg har sett så er åpningen plassert midt på flaten slik at det er en definert hals.

PS: Når du legger inn bilder så hadde det vært fint om du kunne begrense høyden og bredden slik at man ikke trenger å scrolle for å se hele bildet.

heisan.
    har du prøvd å sette inn en bassfelle i et hjørne i nærheten av lytte posisjonen. da jeg prøvde dette fikk jeg en reduksjon rundt 90-140 hz. kunne kanskje vært noe for deg?

det er godt mulig at den hadde fungert bedre med en "hals" men hun som eier andre halvdel av dette huset la ned veto på at de ikke skal inn i stua igjen.,., hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg har tenkt på metoden med å fylle hjørnene med trekantete akustikkplater. Egentlig er problemet fra 140 til 230 Hz, men altså med en topp på 140. Det er ingen krise, siden jeg kan ta en tur opp på loftet for seriøs lytting. Der er frekvensresponsen mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om jeg ikke er helt på bærtur vil den effektive halslengden i dette tilfellet være tykkelsen på platen.

Å plassere porten på midten vil minske effekten, da den kommer utenfor trykkmaksimum

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke er helt på bærtur vil den effektive halslengden i dette tilfellet være tykkelsen på platen.

Å plassere porten på midten vil minske effekten, da den kommer utenfor trykkmaksimum
    Men skulle ikke sånne resonatorer helst stå i et hjørne også,for å ha størst mulig effekt?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Men skulle ikke sånne resonatorer helst stå i et hjørne også,for å ha størst mulig effekt?
    Trykket er det samme i hjørnet som på resten av veggen (ideelt tilfelle).

Dersom rommet hadde vært kvadratisk, slik at du fikk samme aksiellmode begge veier, ville trykket vært høyere i hjørnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg antar at trykket følger en sinus- eller cosinus-funksjon. En 50Hz tone har en bølgelengde på 6,8m. 15cm ut fra veggen vil trykket da ha falt med 1% (cos( 360*0,15/6,8 ) = 0,990). Hvis resonatoren blir mer effektiv ved å ha en klart definert hals rundt hele åpningen, vil ikke denne forbedringen da langt overgå dempningen av trykket ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at trykket følger en sinus- eller cosinus-funksjon. En 50Hz tone har en bølgelengde på 6,8m. 15cm ut fra veggen vil trykket da ha falt med 1% (cos( 360*0,15/6,8 ) = 0,990). Hvis resonatoren blir mer effektiv ved å ha en klart definert hals rundt hele åpningen, vil ikke denne forbedringen da langt overgå dempningen av trykket ?
    Man skulle jo egentlig tro det, men når jeg drar resonatoren jeg laget bare 5cm ut fra veggen (70Hz tuning) forsvinner hele effekten av den. Jeg vil annta at grunnen er at trykkfordelingen i ett vanlig rom er langt fra ideelt fordelt. I ideelt hardt rom, skulle man tro at det blir slik du skisserer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske grønn på dette området så jeg kan bare spekulere :-)

Hvis du drar hele kassen ut fra veggen vil ikke det endre betingelsene veldig mye mer enn om du bare drar selve åpningen ut fra veggen ? Den "brønnen" du får mellom veggen og kassa gjør vel mye med akustikken akkurat der ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du drar hele kassen ut fra veggen vil ikke det endre betingelsene veldig mye mer enn om du bare drar selve åpningen ut fra veggen ? Den "brønnen" du får mellom veggen og kassa gjør vel mye med akustikken akkurat der ?

Burde ikke gjøre veldig mye siden resonatoren er veldig liten i forhold til rommet, og åpningen du får blir veldig liten i forhold til bølgelengde.

Det bør legges til at dette rommet hadde skråtak, noe som gjør modefordelingen noe usymetrisk.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da regjeringen nå har lagt ned veto.. så selges disse prosjektene mine,

det er to eksperimentelle helmholtz resonatorer. måler 100x60x20 mener jeg..

det er en trekantet bassfelle som er 60x60. (ikke trekt med stoff enda)

ta kontakt på tlf 40 62 22 83
    befinner seg i tønsberg området.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en trekantbassfelle som funker. Størrelse og riktig materiale er det som teller.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her er en trekantbassfelle som funker. Størrelse og riktig materiale er det som teller.

heisan.
    bassfella funker flott den. bare ikke i det frekvens området jeg har problemer.
    men hva er denne laget av da?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm får vel ikke sendt disse resonatorene? Hadde vært morro bare prøve de

Mye skulle du hatt for de?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hmm får vel ikke sendt disse resonatorene? Hadde vært morro bare prøve de

Mye skulle du hatt for de?

Heisan..
    disse blir nok litt drøye å sende ja..
    har ikke veid dem. men de er TUNGE!!! og store.
    lagde dem i 22mm gulvspon. så de er solide kan du si,, hehe =)

har lagt dem ut for kost pris bare. så 300,-

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0