kalibrering av stua - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 78
    Newcomer hifi nub sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Veldig interessant lesning... Anakoda viklet materiale kommer du til og gå for i på disse.
    vel har ikke helt bestemt meg enda. enten blir det 18mm sponplate eller så blir det 18mm hobbyplater fra biltema. vi får se... hehe får se litt hva det koster også. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi nub
    vel har ikke helt bestemt meg enda. enten blir det 18mm sponplate eller så blir det 18mm hobbyplater fra biltema. vi får se... hehe får se litt hva det koster også. =)

Du ønsker å ha kassen så stiv som mulig. Kryssfiner er bra, og så noen enkle avstivninger på sideveggene.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det Tim.

da blir det kryssfiner med avstivere. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært bra tråd som viser at man ikke trenger å ruinere seg på akustiske tiltak, venter spent på resultatene!
    Bare lurer på et par ting:
    1. vil en slik resonator gjøre noe med etterklangen rundt 50hertz (tenker da på waterfall målingen i post 2), timc?
    2. Hvis det går an å svare enkelt og kort på dette: hva er forskjellen på å bruke EQ i det aktuelle området vs en Helmholtz?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Svært bra tråd som viser at man ikke trenger å ruinere seg på akustiske tiltak, venter spent på resultatene!
    Bare lurer på et par ting:
    1. vil en slik resonator gjøre noe med etterklangen rundt 50hertz (tenker da på waterfall målingen i post 2), timc?
    2. Hvis det går an å svare enkelt og kort på dette: hva er forskjellen på å bruke EQ i det aktuelle området vs en Helmholtz?
    1: Ja den vil gjøre det siden den lange etterklangen ved akkurat 50Hz er forårsaket av den stående bølgen. En annen side av denne saken er om det er korrekt å ta de stående bølgene inn under etterklangsbegrepet som sådan. For hvordan du opplever lyden blir det slik, men de aller fleste programmer som beregner etterklang, tar ikke hensyn til stående bølger. da dette blir sett på som ett separat fenomen.

EDIT: Har diskutert dette med bygningsakustikkeren i gruppen. Han mener at all etterklang bør inngå i begrepet, uavhengig av hva som er årsaken.

2: Det er stor forskjell. Ved å bruke en EQ reduserer du output fra høyttalerne. Etterklangen er den samme, men den samlede energien som øret oppfatter vil bli redusert (summen av direkte og reflektert lyd innenfor ett visst tidsrom). Bakdelen med å gjøre det slik er at tidsforløpet ikke er endret, og du vil fortsatt ha "sammensmøring" av lyder i tidsdomenet.

Ved å løse problemet akustisk fjerner du bare det som er stygt i vannfalsdiagrammet/frekvensresponsen, men bevarer direktelyden som den er. Fordelen er at siden du fjerner ettersleppet så vil du hører tydeligere start og stopp på de individuelle lydene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!
    Når det gjelder ditt svar på pkt 2 var det som jeg tenkte, men greit å få bekreftet antagelsene.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er byggingen igang..

har nå banket sammen 2 stk helmholtz resonatorer for plassering bak sofaen. i tillegg har jeg laget 2 stk 60x120 10cm tykke akustikkplater som står bak høyttalerene. har ikke fått tid til å høre så mye på det enda. men lytting og nye målinger kommer imorgen, =)

Men det skal sies at dette ble jo ikke meget godt modttatt av frua når hu kom hjem fra jobb,, så vi får se hva framtiden vil bringe =)

kalibrering av stua-1-jpg

kalibrering av stua-2-jpg

kalibrering av stua-3-jpg

kalibrering av stua-4-jpg

kalibrering av stua-5-jpg

kalibrering av stua-6-jpg

kalibrering av stua-7-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante greier du holder på med her, gleder meg til målingene.
    Vær obs på at nå som du har skyvd sofa 20cm inn i rommet, antar jeg at 50hz-kulen blir mindre helt av seg selv. Værtfall den hørbare delen, siden du har fått litt avstand til bakvegg. Men du skal sikkert måle fra samme punkt som tidligere.

Her i L-form stua er problemet motsatt. Der du har 20db kul, har jeg 20db-dupp. Det er skikkelig mainnshit det.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Interessante greier du holder på med her, gleder meg til målingene.
    Vær obs på at nå som du har skyvd sofa 20cm inn i rommet, antar jeg at 50hz-kulen blir mindre helt av seg selv. Værtfall den hørbare delen, siden du har fått litt avstand til bakvegg. Men du skal sikkert måle fra samme punkt som tidligere.

Her i L-form stua er problemet motsatt. Der du har 20db kul, har jeg 20db-dupp. Det er skikkelig mainnshit det.
    Heisan Roytarzan.

Da er målingene gjort. Legger ut en del bilder av målingene under..
    ja har målt på samme sted som tidligere.

ja er surt med dupp.. er det noe man kan gjøre med det? romkorrigering kanskje?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lekt meg en del med målinger av de nye panelene og helmholtz resonatorene i stua. + en bassfelle jeg slang sammen.
    (delt 4 stk 5cm rocfon industrial i trenkanter og stablet oppå hverandre).

jeg må jo i utgangspunktet si at jeg ble meget skuffet av alt egentlig. hehe. hadde håpet på større utslag og mere effekt av alle tilltakene..

legger først ut en ny referanse måling uten tilltak..

kalibrering av stua-30-11-2011-uten-tiltak-png

så lekte jeg litt med mine to Helmholtz resonatorer.

kalibrering av stua-30-11-2011-helmholtz-2-png

så ved å justere åpningen kunne jeg flytte resonansen. dette kunne jeg se tydelig på målingene

kalibrering av stua-30-11-2011-helmholtz-png

som du kan se fra disse to grafene så flytter "dippen" fra 47-45Hz når jeg justerer åpningen i kassen. så disse fungerer. men med meget lite demping

Så prøvde jeg med en meget stor bassfelle stående i to forskjellige hjørner. med eksakt samme resultat... se bilde..

kalibrering av stua-30-11-2011-bassfelle-hj-rne-bak-sofa-png

den lager egentlig bare en stor dipp ved 90-130 Hz... så dette er heller ikke til stor hjelp for meg..

de akustiske panelene. gjore litt forskjell på akustikken i rommet. da den "roet" lydbildet litt. men dette hadde heller ikke så stor påvirkning at de vil bli beholdt trur jeg...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her så ikke lett ut Er ikke bare bare sette opp akustikk plater.

Men skal det ikke være minst 1/4 av bølgelengden fra veggen?

Altså 344/50hz=6,88 dele dette på 4 så får du 1,78m (Dette er STORT) så lave frekvenser må vel nesten tas forbehold på når man bygger hele rommet fra skratch.

Ellers utrolig kult å se at helmholtzen fungerer med tuning av frekvenser, ble jo nesten 6db forbedring det kan jo oppfattes som en dobling av lydnivået altså nedover Men er nok litt sterkere kraft som må til her tror jeg.

Hadde det ikke vært lettere kanskje fått en økning i de lavere frekvensene så de ligger mer på nivå med den toppen? Altså juster toppen ned så mye du kan og prøv få lavere frekvenser litt opp så det blir jevnet ut litt mer?

Kanskje leke litt med EQ eller en antimode?

Måling to og 3 ser forsåvidt best ut

Et annet tips kan jo være og trekke resonatorene bak sofaen med stoff i samme farge som sofaen, sånn for det estetiske sin del

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Det her så ikke lett ut Er ikke bare bare sette opp akustikk plater.

Men skal det ikke være minst 1/4 av bølgelengden fra veggen?

Altså 344/50hz=6,88 dele dette på 4 så får du 1,78m (Dette er STORT) så lave frekvenser må vel nesten tas forbehold på når man bygger hele rommet fra skratch.

Ellers utrolig kult å se at helmholtzen fungerer med tuning av frekvenser, ble jo nesten 6db forbedring det kan jo oppfattes som en dobling av lydnivået altså nedover Men er nok litt sterkere kraft som må til her tror jeg.

Hadde det ikke vært lettere kanskje fått en økning i de lavere frekvensene så de ligger mer på nivå med den toppen? Altså juster toppen ned så mye du kan og prøv få lavere frekvenser litt opp så det blir jevnet ut litt mer?

Kanskje leke litt med EQ eller en antimode?

Måling to og 3 ser forsåvidt best ut

Et annet tips kan jo være og trekke resonatorene bak sofaen med stoff i samme farge som sofaen, sånn for det estetiske sin del
    Hehe.. nei dette var ikke så enkelt som jeg hadde håpet.. er vel derfor akustikk er et eget fag.

jo det stemmer med 1/4 av bølgelengden ( har jeg lest) men som du selv skrev her så ville jeg måttet fylle hele stua mi med dempemateriale. så det er nok mildt sagt uaktuelt,

ja det var veldig morro å se dem faktisk gjøre noe fysisk med nivået. men som nevnt over blir dette en for liten forskjell til at de blir beholdt i min stue hvertfal. da jeg er smertefullt klar over at min stue er "kronisk" annlagt til å ha et problem i 50 Hz sonen pga størelsen. men nå har jeg hvertfal prøvd =)

har lekt litt med tanken på dette med antimode og sånt. men skal prøve med en annen forsterker imorgen faktisk. en Hegel H200. så får vi se om dette gjør noe forskjell, morro å prøve litt =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få satt inn noe resistivt materiale i åpningen til Helmholtzene, så øker effekten av de.

Det kan også være verdt ett forsøk med å dra dem litt fra hverandre, så porten kommer litt utenfor sofaen.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Få satt inn noe resistivt materiale i åpningen til Helmholtzene, så øker effekten av de.

Det kan også være verdt ett forsøk med å dra dem litt fra hverandre, så porten kommer litt utenfor sofaen.
    Hva er resistivt materiale?

Hvordan er føleslen av lyden med og uten det akustiske tiltakene? Føler/hører du noen forskjell?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan er føleslen av lyden med og uten det akustiske tiltakene? Føler/hører du noen forskjell?

hei Mr.Chill
    jeg må si at jeg hørte ikke forskjell med og uten helmholtz resonatorene på musikk. da problemet mitt ligger på 50 hz. men ville kanskje merket det bedre om jeg satte på en action film istedet..

de akustiske panelene følte jeg at "roet" ned lydbildet litt. på målingene mine så jeg at rt-60 målingen (ekkoet) gikk fra ca 0.6 til ca 0.5 sek.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Materiale som bare bremser luftstrømmen, uten å gjøre no særlig annet (kapasitiv/induktiv effekt).

Finmasket netting, materiale for strømningsbremsing i vannrør....etc....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er noen trøst, så hadde jeg samme erfaring med mine Glava-baserte bassfeller. Plassert på feil sted ble resultatet faktisk verre, men på "riktig" sted hjalp det faktisk en hel del. Det er jo selvsagt kjedelig når man ikke har så mange plasseringsalternativer å velge mellom.

Har du laget en waterfall-kurve før og etter Helmholtz-resonatorene? Det kunne vært interessant å se hva de gjør med gjenklangstiden ved tuningfrekvensen.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisan. her er noen waterfals kurver fra når jeg lekte meg med helmholtzene.
    Bilde 1: uten resonator
    Bilde 2: med 40x8 cm port
    Bilde 3: med 40x7 cm port
    Bilde 4: med 40x5 cm port
    Bilde 5: med 40x3.5 cm port
    Bilde 6: med 40x2 cm port

kalibrering av stua-wagterfall-1-png

kalibrering av stua-wagterfall-2-png

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her, ja. Det som er interessant med waterfall-kurvene er hvordan nivået ved de forskjellige frekvensene reduseres i tid. 40x8 cm port ser ut til å sluke resonansene i rommet best av de 5 forskjellige innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært interessant å se en sammenlign. av bare EQ og kombinasjon av EQ og Helmholtz. I ditt rom kommer du nok ikke unna å måtte bruke begge deler. Begrenset hvor mange bokser en samboer er villig til å la deg "gjemme" bak møblene i stua.
    Artig hvis du prøver å sette Helmholtzene litt fra hverandre, tar en måling og så har på netting foran åpningene. Men skjønner hvis du er lei av å styre med hele opplegget, ikke sikkert du får lov å beholde det engang..?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •