kalibrering av stua - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Newcomer hifi nub sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har da klart å dempe 50 og 95 Hz problemet mitt litt. prøvde med å sette inn skumproppene i portene på Høyttalerene. noe som trakk det ned 3 og 2 Db. er jo en start =)

kalibrering av stua-02-11-2011-png

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En behringer deq ultracurve vil vere et godt verktøy for deg. Pxq på d kan stilles til 1/12 oktav. Og nede ved 50hz så er den smal nok.. Bare et forslag. Den saken er flott til dette sålenge du bruker den digitalt inn/ut.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    90Hz kaaaanskje. 50Hz, nei. Da må i såfall bassfellene være enorme.

Hvordan er høyttalerne plassert i forhold til vegger, og hvor var mikrofonene plassert?
    Har også en frekvenskurve som ikke er så helt ulik trådstarter - men den peaken min er ikke så voldsom,og ligger på ca 50-57 hz,og kommer fra frontene!

Har selv tenkt på dette med bassfelle,og har fått et tips av en som driver litt med sånt!

Har målt litt,og kommet frem til at nivået i dette området er høyest i høyre hjørne i front!

Han jeg snakket med mente at jeg kunne få dempet noe av dette med å dele rockwool plater først i to,og deretter lage trekanter av disse igjen,og stable disse oppå hverandre i høyre hjørne!

Det ville ikke dempe så mange db etter hva jeg forsto,men burde hjelpe en del på etterklangen!

Noen formening om dette vil fungere såpass langt ned i frekvens ??

Se grafen her i post 87 http://avforum.no/forum/hvilket-utst...met-hus-5.html

Der er også noen bilder av rommet!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har også en frekvenskurve som ikke er så helt ulik trådstarter - men den peaken min er ikke så voldsom,og ligger på ca 50-57 hz,og kommer fra frontene!

Har selv tenkt på dette med bassfelle,og har fått et tips av en som driver litt med sånt!

Har målt litt,og kommet frem til at nivået i dette området er høyest i høyre hjørne i front!

Han jeg snakket med mente at jeg kunne få dempet noe av dette med å dele rockwool plater først i to,og deretter lage trekanter av disse igjen,og stable disse oppå hverandre i høyre hjørne!

Det ville ikke dempe så mange db etter hva jeg forsto,men burde hjelpe en del på etterklangen!

Noen formening om dette vil fungere såpass langt ned i frekvens ??

Se grafen her i post 87 http://avforum.no/forum/hvilket-utst...met-hus-5.html

Der er også noen bilder av rommet!
    Det første først. Hva mener du med at peaken kommer fra høyttalerne? Har høyttalerne en slik peak av natur (ekkofritt?). I så fall hjelper det fint lite å dempe.

Resten her forutsetter at kulen er ett resultat av en stående bølge.

Å sette trekanter av rockwool i hjørnene er greit nok det, men det er mye mer effektivt å plassere de på de veggene som genererer de stående bølgene. Minst effekt har man innerst ved veggen. Mest effekt 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Jo tykkere materiale jo bedre effekt. Kileformet materiale er også mye mer effektivt enn flatt materiale.

Å plassere demping på 1/4 av bølegelengde er så klart upraktisk, og skaper nye problemer. Men det er lurt å ha platene et stykke ut fra veggen om det er mulig. 10cm gjør underverker. Men uansett, for å ta 50hz blir det tykt og stort. Personlig hadde jeg satset på resonatorer (2stk). Billig og enkelt å lage. Siden du har REW er det enkelt å tune også. Resonatorer virker motsatt og skal ha åpningen helt inntil veggen.

Porøse absorbenter demper ved friksjon når luftpartiklene passerer gjennom. Logisk følge er at de virke best der hastigheten er størst. Dette er ved 1/4 bølgelengde fra veggen. Resontorer bruker trykk for å presse luft inn og ut av munningen (hullet). Her er det friksjonen i hullet som skal sørge for dempingen. Følgelig må hullet plasseres der trykket er størst, altså helt inntil veggen. Trykket er størst der hastigheten er minst, og motsatt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første først. Hva mener du med at peaken kommer fra høyttalerne? Har høyttalerne en slik peak av natur (ekkofritt?). I så fall hjelper det fint lite å dempe.

Å sette trekanter av rockwool i hjørnene er greit nok det, men det er mye mer effektivt å plassere de på de veggene som genererer de stående bølgene. Minst effekt har man innerst ved veggen. Mest effekt 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Jo tykkere materiale jo bedre effekt. Kileformet materiale er også mye mer effektivt enn flatt materiale.

Å plassere demping på 1/4 av bølegelengde er så klart upraktisk, og skaper nye problemer. Men det er lurt å ha platene et stykke ut fra veggen om det er mulig. 10cm gjør underverker. Men uansett, for å ta 50hz blir det tykt og stort. Personlig hadde jeg satset på resonatorer (2stk). Billig og enkelt å lage. Siden du har REW er det enkelt å tune også. Resonatorer virker motsatt og skal ha åpningen helt inntil veggen.

Porøse absorbenter demper ved friksjon når luftpartiklene passerer gjennom. Logisk følge er at de virke best der hastigheten er størst. Dette er ved 1/4 bølgelengde fra veggen. Resontorer bruker trykk for å presse luft inn og ut av munningen (hullet). Her er det friksjonen i hullet som skal sørge for dempingen. Følgelig må hullet plasseres der trykket er størst, altså helt inntil veggen. Trykket er størst der hastigheten er minst, og motsatt.
    Det jeg mente med at dem kommer fra frontene,er at dette er målt med kun frontene,og uten sub!

Mener da å ha lest her inne også,at dette med å legge trekanter av Rockwoll oppå hverandre i hjørnet fra gulv til tak (eller halvveis) skal dempe bra i bassområdet generelt - men det er mulig det ikke har virkning så langt ned som mot 50 hz!

Har en kompis også ,og vi vurderer begge å prøve noen sånn "hjørneløsninger"!

Han har en sånn ekkel kul i 50 hz området,men tanken var at dette skulle stramme opp bassen generelt ??

Ang dette med resonatorer,så har jeg prøvd meg så vidt med det - kjøpte et sånt støperør av papp på 1,5 m - fikk opplyst at det skulle vere 147cm med en diameter på 25 cm for å vere tunet mot 54 hz - kanskje var det du som tipset den gangen også,men husker ikke i farten!

Uansett,så fikk jeg ikke noe veldig effekt da jeg prøvde dette i venstre hjørnet bak! Prøvde da og tette det i ene enden,og satte det med åpningen ned mot gulvet med ca 10 cm avstand til gulvet!

Prøvde ikke så veldig mye - fikk ikke tid,så får kanskje gi det en sjangse til!

Men du mener man må ha to for at det skal ha noen effekt?

Må det vere pinlig nøyaktig riktig lengde også?

Det demper vel også mest etterklang,og ikke så mange db hvis jeg har skjønt det riktig??

Mange spørsmål,men er takknemlig for svar!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisan dette var intereant lesing.
    du har ikke en link eller tråd ang bygging av resonatorer?

ang mine akustikkplater så vil de bli på 10 cm stående på begene ben. slik at jeg kan flytte dem rundt litt. panen var å ha dem ca 10/15 cm ut fra veggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

1: Han har en sånn ekkel kul i 50 hz området,men tanken var at dette skulle stramme opp bassen generelt ??

2: Ang dette med resonatorer,så har jeg prøvd meg så vidt med det - kjøpte et sånt støperør av papp på 1,5 m - fikk opplyst at det skulle vere 147cm med en diameter på 25 cm for å vere tunet mot 54 hz - kanskje var det du som tipset den gangen også,men husker ikke i farten!

3: Men du mener man må ha to for at det skal ha noen effekt?

4: Må det vere pinlig nøyaktig riktig lengde også?

5: Det demper vel også mest etterklang,og ikke så mange db hvis jeg har skjønt det riktig??
    1: Nja.....Du må skille mellom etterklang og stående bølger. Det er de stående bølgene du er ute etter i dette tilfellet.

2: Tror ikke jeg har annbefalt rør noen gang. Grunnen er: Det virker ikke noe særlig. Dimensjonene du har blitt annbefalt er ubrukelige. En Helmholtz resonator (som dette er) er bygget på at trykket på utsiden skal tvinge luft ut og inn av åpningen. Da er man avhenging av å ha så jevn trykkfordeling som mulig innvendig (for at mest mulig luft skal kunne gå gjennom åpningne). Med ett langt rør (i forhold til diameter) blir dennne trykkfordelingen katastrofalt dårlig. Beste målene for en Helmholtz er kule eller kube. størrelse velges etter hvor dypt den skal tunes, og åpningen justeres deretter. For 50Hz trenger du ca 90 liters kasse.

Plassering mot gulvet kan også har vært feil. Åpningen må inntil den/de veggene som skaper den stående bølgen.

3: Du vil ha god effekt med bare en, men med to vil du neste eliminere den stående bølgen fullstendig.

4: Helt feil.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Nja.....Du må skille mellom etterklang og stående bølger. Det er de stående bølgene du er ute etter i dette tilfellet.

2: Tror ikke jeg har annbefalt rør noen gang. Grunnen er: Det virker ikke noe særlig. Dimensjonene du har blitt annbefalt er ubrukelige. En Helmholtz resonator (som dette er) er bygget på at trykket på utsiden skal tvinge luft ut og inn av åpningen. Da er man avhenging av å ha så jevn trykkfordeling som mulig innvendig (for at mest mulig luft skal kunne gå gjennom åpningne). Med ett langt rør (i forhold til diameter) blir dennne trykkfordelingen katastrofalt dårlig. Beste målene for en Helmholtz er kule eller kube. størrelse velges etter hvor dypt den skal tunes, og åpningen justeres deretter. For 50Hz trenger du ca 90 liters kasse.

Plassering mot gulvet kan også har vært feil. Åpningen må inntil den/de veggene som skaper den stående bølgen.

3: Du vil ha god effekt med bare en, men med to vil du neste eliminere den stående bølgen fullstendig.

4: Helt feil.

Heisan Tim.

Dette er noe jeg kunne tenke meg å prøve her på mine problemer med 50hz problemet mitt.
    Har du noen gode tips om hvordan man kan bygge en slik resonator?

Mvh Eivind
    trådstarter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer en liten oppdatering.

har nå funnet en morsom side med kalkulasjoner på hvordan man beregner en Helmholtz resonator.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

Eneste jeg nå er litt usikker på er valget av materialer. så tenker å prøve med 12mm hobbyplater i første omgang. ( om noen har noen tanker eller erfaringer, så er disse hjertelig mottatt =)

fant hvertfal ut her at en boks med 12mm plate på 60x20x60=72Liter med et hull på 7cm vil dempe 48.54 Hz.

har valgt disse målene da den vil passe inn mellom sofa og vegg. (vet den i utgangspunktet skal stå 3/4 bølgelengde fra resonerende vegg. men ved 50Hz er den 6,86m. dvs at 3/4 er 5,14m. og min stue er 3.5. såååååå vi får prøve oss litt fram =)

skal i første omgang bygge en og se resultatet av dette. om det har noe effekt vil det bli bygget en til.

om noen vet mere om dette enn meg og denne siden tilsammen, så si gjerne ifra hvis jeg har driti skikkelig på draget her, =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anakonda
    Da kommer en liten oppdatering.

har nå funnet en morsom side med kalkulasjoner på hvordan man beregner en Helmholtz resonator.

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

Eneste jeg nå er litt usikker på er valget av materialer. så tenker å prøve med 12mm hobbyplater i første omgang. ( om noen har noen tanker eller erfaringer, så er disse hjertelig mottatt =)

fant hvertfal ut her at en boks med 12mm plate på 60x20x60=72Liter med et hull på 7cm vil dempe 48.54 Hz.

har valgt disse målene da den vil passe inn mellom sofa og vegg. (vet den i utgangspunktet skal stå 3/4 bølgelengde fra resonerende vegg. men ved 50Hz er den 6,86m. dvs at 3/4 er 5,14m. og min stue er 3.5. såååååå vi får prøve oss litt fram =)

skal i første omgang bygge en og se resultatet av dette. om det har noe effekt vil det bli bygget en til.

om noen vet mere om dette enn meg og denne siden tilsammen, så si gjerne ifra hvis jeg har driti skikkelig på draget her, =)
    Vil fraråde så usymetrisk boks. Jo mer kubisk den blir jo bedre virker den.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil fraråde så usymetrisk boks. Jo mer kubisk den blir jo bedre virker den.

-Tim
    Hmm..

takk for info Tim.
    har beregnet en annen resonator også.
    H=50
    B=40
    D=40
    =80Liter
    portlengde 2cm
    port diameter 8cm
    =47,35 Hz

ville dette virket bedre trur du?
    lurer også litt ang demping. skal det være demping inne i denne boksen eller skal den være tom?

Mvh Eivind

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..

takk for info Tim.
    har beregnet en annen resonator også.
    H=50
    B=40
    D=40
    =80Liter
    portlengde 2cm
    port diameter 8cm
    =47,35 Hz

ville dette virket bedre trur du?
    lurer også litt ang demping. skal det være demping inne i denne boksen eller skal den være tom?

Mvh Eivind
    Meget fine dimensjoner. Dersom du kan øke volummet litt vil den virke bedre på høye nivåer. Volumet bestemmer den maksimale dempingen den kan gi. Du vil miste effekt av resonatoren jo høyere du spiller.

Vil også annbefale rektangulær port som er plassert helt inntil ene siden. På denne måten får du porten helt inntil veggen der du vil få størst effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fine dimensjoner. Dersom du kan øke volummet litt vil den virke bedre på høye nivåer. Volumet bestemmer den maksimale dempingen den kan gi. Du vil miste effekt av resonatoren jo høyere du spiller.

Vil også annbefale rektangulær port som er plassert helt inntil ene siden. På denne måten får du porten helt inntil veggen der du vil få størst effekt.

flott da nærmer vi oss noe. =)

forstår jeg deg riktig at bassporten skal ligge så nærme bakvegg som mulig. slik jeg har prøvd å ilustrere på denne tegningen.?
    porten er grønn...

kalibrering av stua-bassport-png

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott da nærmer vi oss noe. =)

forstår jeg deg riktig at bassporten skal ligge så nærme bakvegg som mulig. slik jeg har prøvd å ilustrere på denne tegningen.?
    porten er grønn...

kalibrering av stua-bassport-png
    Helt riktig. Så tett inntil den veggen som skaper den stående bølgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er plantegningen ganske klar.
    byggestart så fort det lar seg gjøre.

kalibrering av stua-helmholtz-png

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er plantegningen ganske klar.
    byggestart så fort det lar seg gjøre.

Hva med å la åpningen være justerbar innover mot midten i stedet? Da vil åpningen hele tiden være "likt" plassert når du tuner deg inn. Du vil også komme enda nærmere trykkmaksimum.

Det er også lurt å ha noe flowresistivt i åpningen. Meget finmasket metallnetting f.eks. Dette vil endre tuningen littegrann, og du må påregne en del måling og justering før du treffer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget to tegninger på Helmholtz resonatorer.
    jeg kommer nok til å lage en av hver for å se hva som fungerer i min stue.

Denne ble designet etter en tlf samtale med fruen i huset. som ble mindre fornøyd med tanken på to "bokser" til i stua... hehe
    så denne kab plasseres mellom sofarygg og bakvegg slik at den ikke kan sees..

kalibrering av stua-helmholtz-rev2-png

Dette skal i hvertfal funke i teorien. så gjennstår det bare å se om det lar seg gjennomføre på en grei måte.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne ble designet etter en tlf samtale med fruen i huset. som ble mindre fornøyd med tanken på to "bokser" til i stua... hehe

Dette skal i hvertfal funke i teorien. så gjennstår det bare å se om det lar seg

gjennomføre på en grei måte.

Veldig interessant lesning... Anakoda viklet materiale kommer du til og gå for i på disse.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette skal i hvertfal funke i teorien. så gjennstår det bare å se om det lar seg gjennomføre på en grei måte.
    Ja dette var spennende - dette må du oppdatere oss om videre!

Noe sånt hadde nok jeg også fått plass til,så kom gjeren med før og etter målinger også!

Har selv en lei kul på ca 49 til 57,som jeg gjerne skulle ha dempet noe!

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hadde kødda med profilen min. Anakonda er egentlig Hifi nub..

ja jeg skal lage en av hver og gjøre målinger før og etter og med diverse innstillinger. så får vi se hva som kommer ut av det. sitter for tiden på jobb i 13 dager til så blir naturlig nok ikke gjort noe før jeg kommer meg hjem på avspassering.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •