Frekvensmåling: Pure Audio vs Audyssey XT32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensmåling: Pure Audio vs Audyssey XT32

Legger opp en frekvens måling av stue-kinoen i sweetspot.

Innstillinger:

pure audio vs Audyssey xt32 dynamic eq (15db) romkorreksjon.

Synes rom-korreksjonen rydder opp i lydbildet såpass at jeg kan si det er fet lyd i anlegget, stor hørbar forverring av lyden når en skrur av romkorreksjon spesielt i bassområdet.

Er det mulig å få en enda bedre frekvensrespons ved hjelp av riktig plassering av høytalere/suber eller noe andre magiske triks?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt plassering (pinlig nøyaktighet) er trinn 1. Lette eller mer omfattende akustiske tiltak er trinn 2 (f.eks. dempe 1.refleksjoner sidevegger, tak, gulv). Romkorreksjon er trinn 3. Du klarer f.eks. ikke å rydde opp mye i bassen om du har plassert ht slik at du får kraftige utfasinger. Har prøvd mye, og startet selv med RK i håp om å kunne avhjelpe latskap (dvs unngå trinn 1 og 2). Kan skrive under på at det er feil framgangsmåte og gir et crappy resultat. I beste fall stjeler det forsterkerkraft.

Har du vurdert å trekke (de fantastiske) høyttalerne dine lenger ut fra veggen, kanskje 1m? Øker luftigheten.

EDIT: Hvordan måler du senteren? Om du har micen plassert rett over sofaen, sørg for å dempe sitteposisjonen med en tykk pute e.l.(med mindre du sitter der selv under målingen). Fordi senteren sitter midt foran sweet gir en sofa en refleksjon inn i micen som gir en veldig tydelig impulsrespons et par ms etter direktelyden. Dette forvirrer RK-algoritmen såpass at du kan få veldig snål lyd fra den kanalen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å gå på her. Jeg ville ha startet med andre høyttalere. Tviler på at du kommer noen gang til å en skikkelig jevn respons spesielt i 100-300 Hz området med de høyttalerne.

I bassen vil også flere midbasser og akustiske tiltak hjelpe. Flere suber vil ikke gjøre noe under 50 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Har du vurdert å trekke (de fantastiske) høyttalerne dine lenger ut fra veggen, kanskje 1m? Øker luftigheten.
    Jupp, men er ikke praktisk mulig når samboeren min har en strippestang i stua. Vurderer å bolte fast høyttaleren i stativet.

Nå står de 63cm fra bakvegg, målt fra forsiden av element. Har plassert de på 1/7 av lengden på rommet.

EDIT: Hvordan måler du senteren? Om du har micen plassert rett over sofaen, sørg for å dempe sitteposisjonen med en tykk pute e.l.(med mindre du sitter der selv under målingen). Fordi senteren sitter midt foran sweet gir en sofa en refleksjon inn i micen som gir en veldig tydelig impulsrespons et par ms etter direktelyden. Dette forvirrer RK-algoritmen såpass at du kan få veldig snål lyd fra den kanalen.
    Senteren er ikke tatt med på denne frekvens målingen. Men synes den hørtes Bra ut etter sist kalibrering. Jeg bruker ett mikrofonstativ til målemikrofonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mye å gå på her. Jeg ville ha startet med andre høyttalere. Tviler på at du kommer noen gang til å en skikkelig jevn respons spesielt i 100-300 Hz området med de høyttalerne.

I bassen vil også flere midbasser og akustiske tiltak hjelpe. Flere suber vil ikke gjøre noe under 50 Hz.
    Hvilke høyttalere mener du er mer egnet og hvorfor?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Jupp, men er ikke praktisk mulig når samboeren min har en strippestang i stua.
    Den må jo bare kommenteres. Jeg antar at den da også er i bruk siden den ikke kan flyttes. I så fall, lucky bastard! (Forhåpentligvis :-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Den må jo bare kommenteres. Jeg antar at den da også er i bruk siden den ikke kan flyttes. I så fall, lucky bastard! (Forhåpentligvis :-) )
    Ingen kommentar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha noe for seg å installere en bassfelle fra gulv til tak i hjørnene bak fronthøyttalerne? eller er det bare å sløse med kronasjer?

Førsterefleksjon går ikke å dempe siden jeg har en hylle ved venstre høyttaler og ett stort glass/verandadør ved den høyre.

Er det mulig at ett bedre sweetspot ville vært ved glasset, eller er det problematisk med glass bak sweetspot?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping av førsterefleksjon vil ikke gi noen effekt i bassområdet. Slike dempere brukes først og fremst til diskant og litt nedover.

Ikke kjøp bassfeller før du vet akkurat hva du skal ha. Det er dyrt, de er store og du bør vite at de kan absorbere de frekvensene som skaper de refleksjonene som igjen skaper negativ intereferens i lytteposisjon.

Små endringer i plasseringer gjøre stor forskjeller. Grunnet kvadratisk rom på ca 4x4m sliter jeg med utfasinger i området 60-80Hz. Senest i går flyttet jeg frontene ca 10cm lenger ut på gulvet og sofaen 20cm lenger inn i rommet. Gjorde all verdens forskjell i hele bassområdet opp til noen hundre Hz. Kom meg altså bort i fra en null-node. Dippen forsvant ikke helt, men ble såpass mye bedre at romkorreksjonen nå får gjøre det den kan (den siste forbedringen), og ikke det den ikke bør prøve på (magi).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke aktuelt å flytte lytteposisjon litt ut i rommet?

Det er vanskelig å få dette til på øret. Har du noe måleutstyr å hjelpe deg med? Kalbrert mic og REW er et veldig godt hjelpemiddel. Men vær klar over at du samtidig står i fare for å skaffe deg en ny hobby i tillegg til hifi....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke aktuelt å flytte lytteposisjon litt ut i rommet?
    Kan jo sette en stol litt lenger ut for midlertidig sweetspot, men blir ikke så pent med en sofa så langt ute i rommet.

Edit: Testet litt med radishack og REW og ser at det ikke blir noe bedre ved å flytte sweetspot lenger frem, ser ut som det blir verre! Større dipper og berg og dalbane. -skjermbilde-2011-10-26-kl-14-24-20-jpg

Det er vanskelig å få dette til på øret. Har du noe måleutstyr å hjelpe deg med? Kalbrert mic og REW er et veldig godt hjelpemiddel. Men vær klar over at du samtidig står i fare for å skaffe deg en ny hobby i tillegg til hifi....
    Har REW og Radioshack db måler. Dette er veldig kompliserte greier ja..*vondt i hodet*

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret er ikke veldig følsomt for smale dipper i frekvensgangen. Derimot er det veldig følsomt for refleksjoner. Om du ahdde hatt en bedre målemic kunne du ha sjekket impulsresponsen også, og sikkert ryddet opp i mellomtonen og diskanten med absorbenter.

Jeg antar dette er respons basert på sub+ht? Har akkurat samme problem som deg. Har så langt endt opp med en subb foran til venstre og en annen bak til høyre. De fores med samme signal, og tilsammen gir disse en frekvens- og impulsrespons som var det beste jeg klarte å få til. Så retter jeg frekvensgangen og crossover etter beste evne med Audiolense filter. Har du prøvd noe lignende?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....Kan jo sette en stol litt lenger ut for midlertidig sweetspot,

.....Testet litt med radishack og REW og ser at det ikke blir noe bedre ved å flytte sweetspot lenger frem
    Du kjører vel en ny kalibrering først?
    Slik at du kan måle på samme sted som kalibreringen ble utført?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øret er ikke veldig følsomt for smale dipper i frekvensgangen. Derimot er det veldig følsomt for refleksjoner. Om du ahdde hatt en bedre målemic kunne du ha sjekket impulsresponsen også, og sikkert ryddet opp i mellomtonen og diskanten med absorbenter.

Jeg antar dette er respons basert på sub+ht? Har akkurat samme problem som deg. Har så langt endt opp med en subb foran til venstre og en annen bak til høyre. De fores med samme signal, og tilsammen gir disse en frekvens- og impulsrespons som var det beste jeg klarte å få til. Så retter jeg frekvensgangen og crossover etter beste evne med Audiolense filter. Har du prøvd noe lignende?
    Måling i post #11 er faktisk uten sub. Visste ikke at sub var med på Pure Audio innstillingen på receiver så de var ikke skrudd på. Det viser seg at det er den når jeg kjører 3,5mm til RCA (analog tilkobling). Når jeg kjører optisk så er ikke sub med i pure audio.

Jeg mistenker at det kanskje var bedre når jeg hadde en sub i bakre høgre hjørne og en framme venstre hjørne. Jeg ikke noen målinger av det, men jeg kan ta å måle på det når jeg har noe ledig tid. Har ikke prøvd Audiolense..

De neste målingene er i sweetspot:
    1) Pure Audio U/sub, Rød kurve.
    2) Pure Audio + sub delt på 40hz Grønn kurve.
    3) Stereo med Audyssey xt32 romkorreksjon sub delt 40hz Blå kurve.

-freq-jpeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du kjører vel en ny kalibrering først?
    Slik at du kan måle på samme sted som kalibreringen ble utført?
    Har ikke kjørt noen ny XT32 kalibrering, fordi jeg tok målingene uten Audyssey på. Letet etter om frekvens-responsen var bedre litt lengre fremme uten eq. Siden den ikke er det så ser jeg ikke poeng i å kjøre en ny kalibrering lengre fremme. Correct me if am wrong..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjørt noen ny XT32 kalibrering, fordi jeg tok målingene uten Audyssey på. Letet etter om frekvens-responsen var bedre litt lengre fremme uten eq. Siden den ikke er det så ser jeg ikke poeng i å kjøre en ny kalibrering lengre fremme. Correct me if am wrong..
    Helt riktig. Først akustisk/fysisk optimalisert, så elektronisk etterpå.

Er suben delt på ca 80Hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Helt riktig. Først akustisk/fysisk optimalisert, så elektronisk etterpå.

Er suben delt på ca 80Hz?
    Suben var delt på 40hz i receiver på dagens målinger. Pleier å dele på 70Hz.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte litt på det. Du har en romnode på ca 40 Hz og en skikkelig dip under. Synes det tyder på lite sømløs crossover mot diamantene. Jeg ville vurdert å dele på 80-100Hz og se hva som skjer.

Og du har nok rett i at Pure Direct betyr nettopp pure fulltonesignal, og at receiver da ikke gjør noen DSP med deling mot sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben var delt på 40hz i receiver på dagens målinger. Pleier å dele på 70Hz.
    Så den grønne kurven i post #14 er med romkorreksjonen aktivert?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir frekvensresponsen hvis du snur subbene slik at elementet peker mot midten?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •