Frekvensmåling: Pure Audio vs Audyssey XT32 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Radioshack db måler er vel ikke det mest nøyaktige jeg kan bruke.. Har stusset på dette fenomenet selv..Tenker at enten er det målemic eller så er høytalerene konstruert slik eller så er det rommet mitt som gjør det...Vurderer å kjøpe kalibrert målemic da. Men har ikke funnet noen rimelig pakkeløsning på det enda..
    Nei, Radioshack er ikke nøyaktig over bassområdet. Om den har veldig mye avvik oppover vet jeg ikke, men det kan uansett være fornuftig å kjøpe bedre måleutstyr. Her har du en komplett pakke som er beregnet til REW:
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Det er forøvrig mye enklere å behandle det øvre frekvensområdet. Det gjør man ved å dempe tidlige refleksjoner med absorbenter. Dette bruker man ETC (ligger under Impulse i REW) til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nei, Radioshack er ikke nøyaktig over bassområdet. Om den har veldig mye avvik oppover vet jeg ikke, men det kan uansett være fornuftig å kjøpe bedre måleutstyr. Her har du en komplett pakke som er beregnet til REW:
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Det er forøvrig mye enklere å behandle det øvre frekvensområdet. Det gjør man ved å dempe tidlige refleksjoner med absorbenter. Dette bruker man ETC (ligger under Impulse i REW) til.
    Da er det bare å vente på ny mic da

Har kjøpt meg 3 små langhårete tepper for å ha i refleksjonspunktene på gulvet i dag. I taket blir det ikke aktuelt med noe, isåfall må det være noe fint/diskre og tynt og enkelt å feste uten å bore istykker taket, fins det noe sånt? Jeg prøvde meg med 2 diffusorer i taket laget av isopor..det ble jævlig stygt..Vet ikke om jeg likte lyden heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja.

Legger ved et eksempel - med før/etter kurve - som viser hva Audyssey MultEQ XT32 kan levere som "standard" korrigering av frekvensresponsen.

Hvis jeg setter på 1/6 smoothing så ser min kurve også rimelig fin ut
    Bortsett fra økningen etter 2000hz..som jeg håper er en målefeil...

-front-eq-1-6-smooth-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok antagelig få en drastisk bedring av frekvensplottet i diskantområdet med en ny og kalibrert målemic.
    Sammenlignet Behringer ECM-8000, analog Radioschack og målemic til Denon 3806 en gang i tiden, og mener å huske at dB-måleren tok helt av i diskanten.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En målepakke for REW V5 med M-Audio lydkort og Behringer mic kjøper du her:

4SOUND.no - Lydkort Maudio Fast Track Pro (Art:164860)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å vente på ny mic da

Har kjøpt meg 3 små langhårete tepper for å ha i refleksjonspunktene på gulvet i dag. I taket blir det ikke aktuelt med noe, isåfall må det være noe fint/diskre og tynt og enkelt å feste uten å bore istykker taket, fins det noe sånt? Jeg prøvde meg med 2 diffusorer i taket laget av isopor..det ble jævlig stygt..Vet ikke om jeg likte lyden heller.
    Diffusorer i taket er ikke veien å gå dersom man ønsker korrekt lyd. Det vil ikke senke de tidlige refleksjonene tilstrekkelig. Diffusjon fungerer best bak lytteren, på bakvegg og bakre sidevegger. Og så bør man ha 2-3 m til diffusoren fra lytteposisjonen.

Hva med å få bygget en himling i ramme med rockfon industrial plater? Kan bli pent det. Rockfon platene kan du kjøpe med hvit duk og da er det bare å legge de i rammen etter den er montert i taket. Se bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer i taket er ikke veien å gå dersom man ønsker korrekt lyd. Det vil ikke senke de tidlige refleksjonene tilstrekkelig. Diffusjon fungerer best bak lytteren, på bakvegg og bakre sidevegger. Og så bør man ha 2-3 m til diffusoren fra lytteposisjonen.

Hva med å få bygget en himling i ramme med rockfon industrial plater? Kan bli pent det. Rockfon platene kan du kjøpe med hvit duk og da er det bare å legge de i rammen etter den er montert i taket. Se bilde.
    Det kan jo funke.. Så litt på rockfon sidene, var sykt mange produkter der. hadde vært greit å fått tak i en 240x60x5cm himling med inkludert opphengsystem, eventuelt 240x120x5cm dersom det blir fint. Jeg bør ikke bygge mer en 10cm ned..

Jeg tenker også på å bygge noen Superchunk bassfeller til å ha i hjørnene fremme siden dette blir penere en dagensløsning. Tenker en dimensjon på 120x60x40/50...Da kan jeg sette sammen feks 5stk plater på 10cm, skulle gjerne hatt en tynn lett ramme til de også kle de inn i bomullstoff fra ikea. Vet noen om en slags guide til hvordan man lager noe slikt? Er rockfon industrial å anbefale til dette også?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo funke.. Så litt på rockfon sidene, var sykt mange produkter der. hadde vært greit å fått tak i en 240x60x5cm himling med inkludert opphengsystem, eventuelt 240x120x5cm dersom det blir fint. Jeg bør ikke bygge mer en 10cm ned..

Jeg tenker også på å bygge noen Superchunk bassfeller til å ha i hjørnene fremme siden dette blir penere en dagensløsning. Tenker en dimensjon på 120x60x40/50...Da kan jeg sette sammen feks 5stk plater på 10cm, skulle gjerne hatt en tynn lett ramme til de også kle de inn i bomullstoff fra ikea. Vet noen om en slags guide til hvordan man lager noe slikt? Er rockfon industrial å anbefale til dette også?
    Det er ikke sykt mange Rockfon Industrial. :-D
    Det er ikke oppgitt på siden, men de finnes også i 75 mm og 100 mm tykkelse. Gå for 100 mm tykkelse, så bygger du en himling med samme dybde. Tynne plater vil ikke gi så bra resultat.
    Industrial Nature : Industri : Spesialområder : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon

Superchunks har jeg bygget en del av....
    Usikker på hvilke størrelse du tenker på, men bygg de gjerne med minst 45 cm bredde i front. Da kan du bruke rockwool murplater. Du må lage en trekant først. Ulike måter å gjøre det på.

Ikke regn med slike trekantbassfeller skal løse dype bassproblemer. Er det målet bør du heller satse på trykkbaserte bassfeller, type Helmholtz eller panel resonator. Det er en god del mer krevende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Superchunks har jeg bygget en del av....
    Usikker på hvilke størrelse du tenker på, men bygg de gjerne med minst 45 cm bredde i front. Da kan du bruke rockwool murplater. Du må lage en trekant først. Ulike måter å gjøre det på.

Ikke regn med slike trekantbassfeller skal løse dype bassproblemer. Er det målet bør du heller satse på trykkbaserte bassfeller, type Helmholtz eller panel resonator. Det er en god del mer krevende.
    Ah, jeg skal ikke bygge trekantet så da er det vel ikke en superchunk.. (har TRITRAPS allerede fra GIK acoustics, og det funket ikke så bra som å bare klynge alle panelene jeg kjøpte fra den sammen til en ca prismeaktig sak) .

Jeg skal bygge en prisme på ca 120cm(h)x60cm(L)x50cm(B) legge en plate oppå slik at det blir en slags hylle, så kan jeg sette en blomst oppå slik at samboer blir fornøyd Det som er viktig er at jeg får det til å se strøkent ut.

Det jeg er usikker på er vilke plater jeg skal bruke og hvordan jeg skal få til en ramme og hvordan feste stoffet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg skal ikke bygge trekantet så da er det vel ikke en superchunk.. (har TRITRAPS allerede fra GIK acoustics, og det funket ikke så bra som å bare klynge alle panelene jeg kjøpte fra den sammen til en ca prismeaktig sak) .

Jeg skal bygge en prisme på ca 120cm(h)x60cm(L)x50cm(B) legge en plate oppå slik at det blir en slags hylle, så kan jeg sette en blomst oppå slik at samboer blir fornøyd Det som er viktig er at jeg får det til å se strøkent ut.

Det jeg er usikker på er vilke plater jeg skal bruke og hvordan jeg skal få til en ramme og hvordan feste stoffet.
    Nei, Tri-Trapsene fra GIK er for små og har for lite innmat. Har hatt fire av de selv. Men DIY trekantbassfeller som er større og er fult opp til randen fungerer veldig bra.

En prisme kan være trekantformet eller rektangulær. Du må oppgi tykkelsen/dybden! Er den 50/60 cm bør du bruke vanlig isolasjonsmateriale som er løst. Rockfon Industrial har altfor høy tetthet til slike tykkelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Tri-Trapsene fra GIK er for små og har for lite innmat. Har hatt fire av de selv. Men DIY trekantbassfeller som er større og er fult opp til randen fungerer veldig bra.

En prisme kan være trekantformet eller rektangulær. Du må oppgi tykkelsen/dybden! Er den 50/60 cm bør du bruke vanlig isolasjonsmateriale som er løst. Rockfon Industrial har altfor høy tetthet til slike tykkelser.
    Haha, var vanskelig å forklare dette. Rektangulært prisme, noe ala en GIK soffit trap bare større.Tykkelse fra 40-50cm fra sidevegg, lengde 60-80 cm fra bakvegg og høyde 120cm. Størrelse kommer ann på størrelsen på isolasjonsmateriale og hvor mange cm det er igjen til høytaler, har ikke mulighet til å måle nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva mener du med vanlig isolasjonsmateriale? Har du noen eksempler? Jeg er helt grønn på dette

Jeg har kommet fram til disse målene på en rektangulær chunk bassfelle.
    120cm(h)x70cm(l)x50cm(b). Da trenger jeg 5stk plater 120x60x10 pluss en plate som jeg skjærer av 10cm på siden av.

Jeg lager ramme av tre, eller noe sånt som på bildet under som jeg ikke vet hva heter:

Her er noe som ligner på det jeg vil lage:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt det nye måleutstyret,byttet ut tv benk for å få plass til sub ved siden av, byttet plass på subber og plassert absorbenter på en penere måte. De som er interessert i hvordan det ser ut nå det kan se på bildene som er lagt ved.

-oppsett-teppe-12-01-12-jpg

-waterfall-12-01-12-jpg

Jeg er fornøyd med jeg har fått til ett jevnt bassnivå opptil 200hz. Nå slipper jeg å bygge de store bassfellene jeg tenke på og det ser ikke så værst ut i stua heller. Veldig fornøyd med dette.8)
    200hz til 2000hz ser ut som et område som kunne vært jevnere dog men vet ikke hvordan jeg skal få til det området. Jeg har ikke dempet førsterefleksjonspunkt i tak og på sidevegg, ønsker å gjøre dette men vet ikke hvordan jeg skal få det til å bli pent..Eneste løsning jeg ser nå for sidevegg er absorbenter på bein som jeg kan flytte. Har lagt ved bilder av sidevegg dersom noen får lyst til å kikke på det.

Legger også ved Impulsresponsgraf. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke dette. Er det nødvendig med demping i refleksjonspunkt? Hva sier disse målingene?

Venstre Høyttaler:
    -venstre-impuls-jpg

Høgre Høyttaler:
    -gre-impuls-jpg

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •