Frekvensmåling: Pure Audio vs Audyssey XT32 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Så den grønne kurven i post #14 er med romkorreksjonen aktivert?

Den grønne er uten romkorreksjon + sub. Deling står på 40hz i receiver. Jeg er usikker på om Sub da blir delt ved 40hz eller om den blir delt på det den står på suben (som da står på fullt). Siden det er pure audio+sub.

Sitat fra Onkyo meny:
    Analog Subwoofer On: "Passes the lower end of audio signal directly to the subwoofer"

Den lyseblå er med romkorreksjon.

(Litt av infoen står på bildet, man kan se hvilke målinger jeg har huket av, skal prøve å skrive mer detaljert når jeg tar nye målinger.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Den grønne er uten romkorreksjon + sub. Deling står på 40hz i receiver. Jeg er usikker på om Sub da blir delt ved 40hz eller om den blir delt på det den står på suben (som da står på fullt). Siden det er pure audio+sub.

Veldig rart at du skal få så store forskjeller rundt 80Hz-100Hz dersom delingen faktisk er ved 40Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Veldig rart at du skal få så store forskjeller rundt 80Hz-100Hz dersom delingen faktisk er ved 40Hz.
    Dette kan jeg teste ut ved å bruke Stereo + deling på 40hz uten romkorreksjon og se om jeg får ca samme resultat som Pure audio + sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvordan blir frekvensresponsen hvis du snur subbene slik at elementet peker mot midten?
    Skal ta en måling på dette når jeg får anledning

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge skjemaet under så skal tilkopling til receiver gjøres med 3,5mm til 2rca, også y-splitt på ene rca til receiver. Jeg har til nå koplet uten Y-splitt. Så lurer på om kanskje det bare har vært høyre front med på målingene.. Dette må jeg jo sjekke ut når jeg kommer hjem..

Edit: Trenger ikke y-splitt for å få stereo. Testet i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ønsker i utgangspunktet ikke å bruke den y-splitten. Først må du få kontroll på hver høyttaler individuelt. Når det er i orden, kan du begynne å se på summeringen.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brukt hele dagen på å måle forskjellige plasseringer av sub og høytalere. Ser ut som om det er veldig vanskelig å måle seg fram til noe som helst..Det meste ser veldig dårlig ut.

Eneste forskjellen jeg har gjordt er å flytte høyre sub i hjørne bak for å se om det blir bedre med kalibrering. Når jeg skulle ta en ny Audyssey kalibrering så funket ikke målemic'n..Hvordan skal jeg få tak i ny?..Håper Elkjøp kan skaffe en ny.

Jeg har bestilt bassfeller fra GIK acoustic. De skal bli sendt den 08 nov. Håper det kan hjelpe litt på rommet mitt.

Planen er:

4x Tri Traps i hjørnene foran.
    2x Monster Bass Trap bak lytteposisjon
    1x 244 Basstrap på hver side av speilet ved bakveggen.
    1x 244 Basstrap ved førsterefleksjon på hver side på bein slik at jeg kan flytte de bort når jeg ikke skal lytte.
    4x Versifusor i refleksjonspunkt i tak
    2x små tepper ved refleksjonspunkt på gulv. Vil disse funke mon tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvordan blir frekvensresponsen hvis du snur subbene slik at elementet peker mot midten?
    Ikke noen særlig forskjell..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da har jeg installert bassfeller og flyttet litt på høytalerne.
    Syns det er praktisk å ha høytalere mest mulig ut til siden.
    Har ikke satt høytalerene opp 100% på millimeteren da det var vanskelig å måle med bassfeller i veien. Så de står sånn ca likt nå.

Venstre:

Høyre:

Frekvensmåling.

Syns jeg har klart å fått det til en del bedre denne gangen. Dette er uten eq siden jeg ikke har Audyssey microfon nå. Håper jeg får en ny snart.

Har et problem område ved 100-400hz som ligger en del lavere enn resten. Det har jeg løst midlertidig ved å skru opp bass på receiver.
    Kanskje jeg kan prøve meg frem litt til med Realtime-analysis i Rew. Hvis jeg klarer å finne et sted for sub nr1, som står i venstre hjørne nå, som ikke har den dippen ved 100hz og utover så kan jeg dele litt høyere, og kanskje få ganske jevnt til ca 150 hz. Deler på 120 hz nå, hvis jeg deler lavere så får jeg større heving i 60-70-80hz området.

Tenker kanskje at jeg skulle hatt noen flere basselementer i høytalerene mine.. Det er den høyre siden av rommet som ødelegger mest fordi den har noen syke dipper. Kanskje p.g.a at høytaler står nær verandadøren og det store glasset.

Skulle gjerne ha lastet opp flere bilder men det funker ikkje på avforum nå, så må laste opp gjennom andre sider...

Flere kalibreringstips mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg en sammenligning hvordan annlegget var satt opp før, og hvordan det er nå.

Dette er med eq. Har satt på 1/24 okt smoothing, for å få litt mere oversikt over trendene.

Blå=Ny
    Lyseblå=Gammel.

-gammel-vs-ny-7-jpg

Slik jeg tolker det så har jeg klart å få litt flatere bass fra 30hz-80hz, men etter dette så mister jeg mye nivå fra 100hz-200hz på den nye oppsettet.

Konklusjon er at det gamle oppsettet (frekvensresponsen) var bedre. Og dersom jeg setter det opp slik som før bare at jeg har med bassfeller så kanskje det blir litt bedre.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du det fotoapparatet hvor det står capture under? Bruk den, så får du bilder i bedre dimensjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser du det fotoapparatet hvor det står capture under? Bruk den, så får du bilder i bedre dimensjoner.
    Takk det ble bedre uten alt graps-et rundt bildet. Er bildet for stort? Vet ikke helt hvilken dimensjon jeg skal sette det på..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det ble bedre uten alt graps-et rundt bildet. Er bildet for stort? Vet ikke helt hvilken dimensjon jeg skal sette det på..
    Bruker du capture funksjonen i REW, så kan du bare la alt av innstillinger stå uforandret. Da får du greie dimensjoner på bildene. Var litt stor den du la ut og det blir litt rulling frem og tilbake hvis man ikke har veldig stor skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg da fått tid til å leke litt igjen

Jeg har plassert høyttalerene tilbake til der de var før: 63cm fra bakvegg, 68,5 fra sidevegg.

Det jeg la merke til var at jeg fortsatt hadde en stor dipp etter 100 hz. Så jeg tok ut nesten alle bassfellene og da ble det mye bedre nivå etter 100hz. Jeg la også merke til at det ble mye mere klang i rommet, hørtes jo nesten ut som en svømmehall, er visst blitt vant med tight klang nå..Anyways, jeg prøvde meg fram med forskjellige plasseringer av bassfellene for å finne den beste løsningen. Jeg fant ut at nivået etter 100hz falt kraftig når jeg hadde 2stk Tritraps oppå hverandre front hjørnene.

Nå har jeg to stk bassfeller (megabasstrap) bak sweetspot og en Tritrap i hvert hjørne bak (som før). I front så har jeg klynget sammen de resterende fellene.

-bassklynge-jpg

I tillegg til bassfelle klyngen så ser vi også en liten Orbaudio Mod 1 som jeg skal bruke som surround/bakhøyttaler.

Jeg tenker at det ser ikke så pent ut med en slik bassfelleklynge slik som den er nå. Så litt fram i tid så kan jeg kanskje bygge noe penere selv med dimensjoner på ca 40 dypx80lang(kanskje lenger) også legge noe hvit materiale oppå slik at det blir seende ut som en hylle.

Noen som vet hva som er den beste typen materiale for å lage dette selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg klart å få til dette.

-setup-tirs-6-12-jpg

Jeg er spesielt fornøyd med at jeg har klart å få nivå på 70db ned til 15hz og at bassen ligger innenfor ca +-10 db opp til 200hz. Jeg tror at jeg kan få vekk den dippen ved 50hz ved å skru opp igjen frekvensfilter på sub 1 (I bakre hjørne). Jeg stilte frekvensfilteret helt ned slik at sub 1 ikke skulle påvirke etter 100hz fordi den har en dipp der. Romkorreksjonen har satt subben på laaaang avstand hele 5.85m...Og det går ikke å dele noe høyere uten å få en helt fukka sub respons over 40 hz. Så jeg tar å skrur opp den igjen og tar en kalibrering for å se hvordan det blir da.

Grunnen til bedre nivå fra 15-40hz er at jeg har skrudd på eq2 ( 7db økning 25hz) på sub 1( bakre hjørne) og eq 1 (7db 50hz) på sub 2 (framme).

Sammenlikning med de forrige oppsettene.

-setup-samenlikning-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder du å måle en og en høyttaler og poste det? Suben trenger ikke å være med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder du å måle en og en høyttaler og poste det? Suben trenger ikke å være med.
    Jeg tok en kjap kalibrering i dag. Hadde ikke tid til mer. Det ble ikke helt som forventet...men har jo flere triks jeg kan prøve.. Jeg skal prøve med å stacke begge subwooferene framme...

Venstre Høytaler:

-Sub av.
    -med og uten eq.
    -venstre-og-uten-eq-jpg

Høyre Høytaler:

-Sub av.
    -med og uten eq.
    -yre-og-uten-eq-jpg

Som vi ser er det en stor dip ved 57hz...Må nok ha en gigantisk bassfelle for å få vekk den...

Tilsammen:

-Sub delt på 60 hz.
    -Eq på.

-front-eq-60hz-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Stusset over at grafen din stiger fra ca. 2k og lurte på om det kunne være resultat av en feil ved måling av begge høyttalerne samtidig. Vet ikke om eventuelt det du måler med er nøyaktig eller ikke.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det mulig å få en enda bedre frekvensrespons ved hjelp av riktig plassering av høytalere/suber eller noe andre magiske triks?
    Ja.

Legger ved et eksempel - med før/etter kurve - som viser hva Audyssey MultEQ XT32 kan levere som "standard" korrigering av frekvensresponsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Stusset over at grafen din stiger fra ca. 2k og lurte på om det kunne være resultat av en feil ved måling av begge høyttalerne samtidig. Vet ikke om eventuelt det du måler med er nøyaktig eller ikke.
    Radioshack db måler er vel ikke det mest nøyaktige jeg kan bruke.. Har stusset på dette fenomenet selv..Tenker at enten er det målemic eller så er høytalerene konstruert slik eller så er det rommet mitt som gjør det...Vurderer å kjøpe kalibrert målemic da. Men har ikke funnet noen rimelig pakkeløsning på det enda..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •