Nybegynner: Delefrekvens sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner: Delefrekvens sub

Her i stua driver jeg å trimmer inn en JBL sub, kanskje ikke allverdens til Hi Fi, men med sitt 12" element og 400 W forsterker krever den sin "dressur" :smile:

Jeg har PSB Image 6 som fronter. Og noen rimelige bakhøytaler. Dali Ikon kommer til uka for å spille solo (dvs center).

Alle avstander til høytalere fra meg er målt med Leica dxt avstandsmåler.

Hva slags nedre dele /kuttfrekvens bruker dere?

Jeg har foreløbig satt alle slike parametre på 80 Hz på min Marantz 5006
    -- for å teste ut. Høres ikke så værst ut, mine PSB virker mer "lykkelig" og velspillende og subben spiller nydelig de lave frekvenser uten rumling som jeg fikk fra min forrige billige sub (8 toms blackbird).

PS
    Har sett på en ny Sherlock Holmes film (med Robert Downey jr). En fantastisk blu ray innspilling, med mange lange dialog scener og mange dundrende LFE action scenr (f.eks den på skipsverftet).
    --- antar at den er "luggum" for å finstille inn et hjemmekino anlegg - en utrolig vellydende DTS-HD Master Audio!

Lille, uvitende meg synes nå det hørtes fantastisk ut, jeg er så fornøyd, skullle kanskje ikke plaget dere eksperter -- dere har kanskje noen champagne råd likevel :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80hz eller 60hz x-over mellom sub og høytalere

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er jo at du er fornøyd selv! Men har nok litt mere å gå på om du bruker en db måler, feks. en radioshack. Ville også lastet ned noen sinustoner via feks. tonegenerator. Mye enklere med ett stabilt signal fremfor variable frekvenser fra en film. Bruker selv ett 50hz spor på 10min når jeg kalibrerer, men pass på å ikke skru opp så veldig høyt! sinustoner er hard kost for subere hehe.

Men har du sub i front så er 0 i fase ett godt utgangspunkt. Kan også være smart å sette suben i det hjørnet som er nermest der du sitter å ser film, er det ett hjørne med en eller to yttervegger blir det enda bedre

Og deling på 80hz er nok det beste for alle høyttalere imo, om du ikke er en recer til å kalibrere.

Ligger utrolig mye god info på forumet her så er bare å søke litt når du blir vant med trøkket og vil prøve å få litt mere ut av den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •