Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 155
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall!

Har nå brukt x-antall timer på flytting av 4x epik empire og kommet frem til at jeg ikke får grafene noe særlig bedre enn dette.

Jeg bruker Yamaha 3067 som prosessor, men syntes ikke den gjør særlig nytte i min kino, som den klarte i stuen min.
    Vil SVS as eq-1 klare jobben eller burde jeg vente på en ny. (burde det ikke komme en ny snart?)
    PS: Er med 1/6 glatting

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Har nå brukt x-antall timer på flytting av 4x epik empire og kommet frem til at jeg ikke får grafene noe særlig bedre enn dette.

Jeg bruker Yamaha 3067 som prosessor, men syntes ikke den gjør særlig nytte i min kino, som den klarte i stuen min.
    Vil SVS as eq-1 klare jobben eller burde jeg vente på en ny. (burde det ikke komme en ny snart?)
    Bortsatt fra bulken mellom 20-30hz så ser vel ikke dette så halvgalt ut. Ruller av litt tidlig kanskje? Hva konkret opplever du som problemet når du lytter til anlegget (hvis vi ser bort fra grafen)?

EDIT: Du bør ikke ha noen glatting/smoothing på basskurver.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elendig var vel kanskje å ta i litt. Bortsett fra den lille dipen rett over 70hz så det ganske bra ut.

Toppen på 25hz bør man klare å ta ned ganske greit.

Hvilken plassering på subene ga best resultat?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bortsatt fra bulken mellom 20-30hz så ser vel ikke dette så halvgalt ut. Ruller av litt tidlig kanskje? Hva konkret opplever du som problemet når du lytter til anlegget (hvis vi ser bort fra grafen)?

EDIT: Du bør ikke ha noen glatting/smoothing på basskurver.
    Lite kraft helt i bunnen, og litt lite fysikk. Blir bede fysisk og grafemessig om jeg deler på 120 og ikke 80hz, men som ble på pekt tidligere av andre gir disse ikke spesielt "fin" lyd så høyt opp. (må bite i meg mine tidliger utsagn)

Her får du en grafe uten glatting selv om denne ikke skulle hvert vist offentlig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Elendig var vel kanskje å ta i litt. Bortsett fra den lille dipen rett over 70hz så det ganske bra ut.

Toppen på 25hz bør man klare å ta ned ganske greit.

Hvilken plassering på subene ga best resultat?

Geir Arne
    Problemet er også at 3067 ikke lar meg justere lenger ned enn 32hz og at jeg ikke syntes den tar veldig korrekte valg når det gjelder fase på subbene.
    Fikk best resultat bak i rommet og satte sofa langt bak, men her ble det enda mindre fysisk enn foran. Fysikken er jo halve moroa når det kommer til bass

Er vant til 2x pc 13ultra. Mulig det under 25hz er noe av savnet mitt?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette der da ikke så ille ut. Og du må alltid vise grafer uten glatting. Glatting dekker bare over problem områdene man har. Peaken ved 25 Hz er det største problemet. Løsning? En Antimode eller Behringer.

Men bruker du fire like suber? Det er jo i så fall ikke spesielt god løsning. Mye bedre å bruke ulike suber som har sine styrker i ulike frekvensområder. Og minst to av de subene burde ha vært mellombasser. Under 50Hz får du ikke jevnere respons med flere suber til en lytteposisjon, du får bare mer nivå.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde ikke være noe problem for en antimode nei. Hvor stort rom har du egentlig, med tanke på at du ser behov for fire slike subber?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke den beste plasseringen rent teoretisk en sub i hvert hjørne? Mener å ha sett Snicker-is snakke om det, men husker ikke helt diskusjonen som det omhandlet. Ellers ville jeg fulgt rådet til orso om en antimode eller behringer til å ta det under 32 Hz som receiver ikke klarer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Er ikke den beste plasseringen rent teoretisk en sub i hvert hjørne? Mener å ha sett Snicker-is snakke om det, men husker ikke helt diskusjonen som det omhandlet. Ellers ville jeg fulgt rådet til orso om en antimode eller behringer til å ta det under 32 Hz som receiver ikke klarer.
    Nei, ikke nødvendigvis. Som regel er det best å ha en sub i et hjørnet, men ikke to. Ideelt sett bør man måle seg frem til hva som er optimalt, men ofte vil sub nr. 2 fungere veldig godt langs en av sideveggene. En sub i høyden er også fornuftig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Responsen er ikke så dålig til og være bare reciver.

Når du har hatt ultra så syns en nok empire er middbass ja hehe ;-)

Svaret kan være så enkelt som en Anti Mode eller dyrere Audyssey eller svs eq1

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Fire(4) subber????....jeg bare ler....et kurs om lyd og rom hadde vært bedre...:-)

Og les denne: Subwoofers: 4, 2, or 1? | Sound and Vision Magazine
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dette der da ikke så ille ut. Og du må alltid vise grafer uten glatting. Glatting dekker bare over problem områdene man har. Peaken ved 25 Hz er det største problemet. Løsning? En Antimode eller Behringer.

Men bruker du fire like suber? Det er jo i så fall ikke spesielt god løsning. Mye bedre å bruke ulike suber som har sine styrker i ulike frekvensområder. Og minst to av de subene burde ha vært mellombasser. Under 50Hz får du ikke jevnere respons med flere suber til en lytteposisjon, du får bare mer nivå.
    Nivået er en grunn til 4 subber!
    Føler også for å prøve antimode, men er redd for at resterende nivå må heves så mye at headroomet blir spist opp

Edit: svarte fra Pc til torbis, men er mitt svar "bUlk"

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette burde ikke være noe problem for en antimode nei. Hvor stort rom har du egentlig, med tanke på at du ser behov for fire slike subber?
    Rommet er ca 35m2. Behovet er der ja..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Har testet med en sub i vært hjørne, men ble ikke noe bedre av den grunn. Har da testet forskjellige måter å sette opp subbene på og gått rundt i rommet for å lete etter sitteplassen som gir minst avik i frekvensresponsen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Responsen er ikke så dålig til og være bare reciver.

Når du har hatt ultra så syns en nok empire er middbass ja hehe ;-)

Svaret kan være så enkelt som en Anti Mode eller dyrere Audyssey eller svs eq1
    At jeg mangler endel i bunnen merker jeg, det er helt riktig.
    Det er også ditt utsagn jeg sikter til lenger opp, at bassen får mindre "pen" lyd med deling over 80hz. Merket dette godt også på film hvor noe av tale frekvensen virket til å blande seg inn i sub.

Det med anti mode eller svs eq1 er også det jeg har tenkt litt på, men burde det ikke komme en svs eq2 snart

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Fire(4) subber????....jeg bare ler....et kurs om lyd og rom hadde vært bedre...:-)
    Uff har fler, men mulig jeg er tung lært...
    Neida, jeg er opptatt av at det skal spille fint, balansert og med MASSE trykk. Er også avhengig av at Q-sound effektene skal sitte samtidig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg mangler endel i bunnen merker jeg, det er helt riktig.
    Det er også ditt utsagn jeg sikter til lenger opp, at bassen får mindre "pen" lyd med deling over 80hz. Merket dette godt også på film hvor noe tale frekven virket til å blande seg inn i sub.

Det med anti mode eller svs eq1 er også det jeg har tenkt litt på, men burde det ikke komme en svs eq2 snart
    Tror nok det ikke kommer noen eq2, på leenge... eq1 oppgraderes bare med ny software

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Tror nok det ikke kommer noen eq2, på leenge... eq1 oppgraderes bare med ny software
    Er det fortsatt snakk om å kunne legge inn en egen target og event. fler bånd?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At modene i rommet begynner å rulle av ved rund 25Hz kan jo være fordi cutoff frekvensen til rommet ditt er i dette området? Skulle ikke være så galt det for rom på 36kvadrat i hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46

Og les denne: Subwoofers: 4, 2, or 1? | Sound and Vision Magazine
    Jeg har jo valgt hans tips (2+2 sub stacket i vært sitt hjørne i front) nr.3:
    Enough tedious qualification — here are my tips:

1) If you go to the trouble of installing four subwoofers in the corners of your room, at least put in four 10- or 12-inchers. Four 8-inch subs are unlikely to muster the low-end power most enthusiasts want.

2) For a single listener, or a listener who is willing to hog the sweet spot and doesn’t care what fellow listeners hear, a single 14- or 15-inch (or maybe even 18-inch) subwoofer, positioned perfectly and preferably tweaked with an equalizer, is the safest and most affordable choice choice to deliver a thrilling experience and a satisfying bottom end.

3) Two 12-inch subs (or 14s or 15s, if you can afford them) in the front corners of the room is a damn good compromise for lots of situations. S+V

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •