Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 155 av 155
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Decay: To decrease gradually in magnitude. På norsk, etterklangstid.

Bra vannfall:

Edit: det var kanskje ikke et bra eksempel alikevel siden den viser fullrange og da mister mye oppløsning i bassen, men det er nok et meget bra resultat.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Hvordan er det man leser det ut i fra målingen, hva er decay? Og hvordan skal vannfallet se ut hvis det er bra?
    Decay er vel bare fall/tegn på fall. Altså fallet til de forskjellige resonansene, vanfallet skal være kort, husk at dette er hvor lenge frekvensene/resonansene henger igjen i rommet, er disse lange blir det slitsomt lytte til. Litt usikker på hva som er referanse eller optimalt for ett vanfall graf.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Decay er vel bare fall/tegn på fall. Altså fallet til de forskjellige resonansene, vanfallet skal være kort, husk at dette er hvor lenge frekvensene/resonansene henger igjen i rommet, er disse lange blir det slitsomt lytte til. Litt usikker på hva som er referanse eller optimalt for ett vanfall graf.
    Har bare lest at man skal være fornøyd om man kommer under 300ms.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet av meg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Har bare lest at man skal være fornøyd om man kommer under 300ms.
    Vel, det blir litt som å kjøpe strikk metervis Hvordan vannfallgrafen ser ut kommer veldig an på hvilket nivå man måler ved. I akustikkbransjen bruker man RT60 som en standard, dvs. hvor lang tid det tar for lydtrykket å synke med 60 dB i forhold til det opprinnelige lydtrykket. Jeg har lest at under 200 ms er for lite, da blir rommet dødt, og 500 ms er en slags øvre grense. Imidlertid er ikke dette noe godt mål i vanlige oppholdsrom, og standarden er tilpasset større rom, type auditorium og saler, men prinsippet er for så vidt ikke helt irrelevant. Poenget er å ha en noenlunde jevn etterklangstid for alle frekvenser.

Så man må se på hvilket dB-nivå lyden har ved 0 ms, det ser du lettest på den vanlige frekvensgrafent, og så må man se på hvilket lydnivå det er ved f.eks. 300 ms. Men ha i bakhodet at dette gjelder i praksis for frekvenser over den såkalte Schroeder-frekvensen, dvs. i det frekvensområdet hvor lyden oppfører seg som stråler. Under Schroeder-frekvensen oppfører lyden seg som stående bølger, og da er det bassfeller og slikt man må bruke for å redusere resonansene. Og Schroeder-frekvensen er egentlig ikke en magisk grense, men et frekvensområde, men det kan man lese mer om i linken.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, det blir litt som å kjøpe strikk metervis Hvordan vannfallgrafen ser ut kommer veldig an på hvilket nivå man måler ved. I akustikkbransjen bruker man RT60 som en standard, dvs. hvor lang tid det tar for lydtrykket å synke med 60 dB i forhold til det opprinnelige lydtrykket. Jeg har lest at under 200 ms er for lite, da blir rommet dødt, og 500 ms er en slags øvre grense. Imidlertid er ikke dette noe godt mål i vanlige oppholdsrom, og standarden er tilpasset større rom, type auditorium og saler, men prinsippet er for så vidt ikke helt irrelevant. Poenget er å ha en noenlunde jevn etterklangstid for alle frekvenser.

Så man må se på hvilket dB-nivå lyden har ved 0 ms, det ser du lettest på den vanlige frekvensgrafent, og så må man se på hvilket lydnivå det er ved f.eks. 300 ms. Men ha i bakhodet at dette gjelder i praksis for frekvenser over den såkalte Schroeder-frekvensen, dvs. i det frekvensområdet hvor lyden oppfører seg som stråler. Under Schroeder-frekvensen oppfører lyden seg som stående bølger, og da er det bassfeller og slikt man må bruke for å redusere resonansene. Og Schroeder-frekvensen er egentlig ikke en magisk grense, men et frekvensområde, men det kan man lese mer om i linken.
    Nåja. RT60 er en måleenhet som ikke er representativ for smårom (alt annet enn store konsertsaler).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nåja. RT60 er en måleenhet som ikke er representativ for smårom (alt annet enn store konsertsaler).
    Ja, det var vel det jeg nevnte i innlegget også...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det var vel det jeg nevnte i innlegget også...
    Aaah ok. Beklager misforståelsen.

I et lite rom så er det først og fremst kamfiltereffekt og stående bølger som er interessant. Bassen klarer man ikke å dempe for mye. En jevn decay i hele frekvensområdet ordner seg stort sett selv når man behandler disse områdene. Så kan man alltids se på decayet til slutt og se om den er jevn, men det er ikke der man begynner og det er mer finpussing. Det er dessuten mange som foretrekker mer liv i øvre frekvensområdet, samtidig som det måler korrekt vel og merke (ikke utstikkende og fargete frekvenser).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i kveld hatt et lite besøk av Mr. Flageborg.
    Jeg har ingen kurver fra kveldens økt, men moro var det.
    Takk for god hjelp og rettledning til alle sammen.
    Må også få si at det er utrolig morsomt å møte andre med litt av samme "lyd-filosofi".
    Tror jeg skal si meg fornøyd så langt:-D

Ps: Kan poste ut noen kurver når de kommer, om det er av interesse.

De er nok langt i fra strøkene(ville gjerne ha sofa hvor den var), men allikevel veldig underholdende på både musikk og film.

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elendig frekvensrespons

Ja, var til stede under seansen, og det var jo gøy...fikk med meg Flageborg hjem for å se på mitt oppsett etterpå for eventuelt å få noen tips, og det gjorde jeg
    Ble litt prat om oppsettet til "BULK" og tror vi begge syntes at det var blitt veldig bra, nesten hinsides hva gjelder trykk og det spilte som sagt veldig bra.
    Tusen takk til Flageborg og en lærerik aften:-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært interessant å se før og etter-kurver pluss få litt informasjon om hva som er gjort
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hadde vært interessant å se før og etter-kurver pluss få litt informasjon om hva som er gjort
    Kommer, må bare få det opp. Har litt lite tid nå.:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer noen grafer
    Har vært litt opptatt i det siste, men får noen grafer ut nå.
    Det er ikke gjort mye her foruten litt flytting på sofa og kjørt ny RK.
    Det var ellers greit som det var.
    Ellers har dette vært veldig gøy, men samtidig frustrerende til tider hvor resultater ikke ble som forventet. Hadde aldri holdt ut flyttingen og bæringen uten litt pepp talk fra dere. Er ganske fornøyd nå. Er virkelig kult å se film (bortsett fra elendig senter). Musikk er også mye bedre enn det var fra starten.
    Får være fornøyd en stund nå, ikke bare være kritisk. :-D

Edit: grafene:
    Brun: Flageborg sin kalibrering Kjenpe kult til både musikk og film
    Lyse blå: Også Flageborg sin, men med noe justeringer i Peq, for mer "rolig lytting"
    Grønn: Før grafe

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut! Viktig å lytte nå da, og ikke bare se seg blind på grafene! Det viktigste er tross alt at det låter bra

Ellers savner jeg fortsatt litt informasjon om hva Flageborg har gjort
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ser jo bra ut! Viktig å lytte nå da, og ikke bare se seg blind på grafene! Det viktigste er tross alt at det låter bra

Ellers savner jeg fortsatt litt informasjon om hva Flageborg har gjort
    ja, nå er det viktigst med litt lytting før justering.
    Flageborg, målte litt rundt i rommet og fant ut hvor punktene for RK burde taes.
    Ellers, må han kommentere mer detaljert selv, da han jobber fort og tenker mye. Det den mannen bruker 2 timer på, trenger jeg borti 2 mnd på tror jeg (og enda ville jeg ikke vært sikker på om det var bra)

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •