Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 155
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den veggen virker å være "elastisk" og vil resonere ved en gitt frekvens, hvilken det er aner jeg ikke. Har du flaks fungerer den som en membranbassfelle på en problematisk bassfrekvens. Mye av bassen vil nok gå gjennom veggen, fyller du rommet bak med absorpsjonsmateriale (evt. med en luftglippe) vil det mest sanns. være gunstig lyd- og målemessig. De aller dypeste frekvensene som f.eks. den problematiske 35 Hz bør du bruke Helmholtz på. Kan lages selv (tror tangenAVdesign og timc kan mye om dette) eller kjøpes dyrt, du velger selv.
    Jeg hadde prøvd disse tiltak og målt om det har noe for seg.

Noen får arrestere meg hvis jeg er på bærtur her...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lekt litt mer med Eq og antimode. Føler at sitteplassen fra forrige runde er den beste.
    Føler nå at meste av dypbassen som jeg hadde med SVS er tilbake. Kjører med noe høyt nivå på subber, men må inn å finstille på gain, da sub level er nede på -10. Er greit det, da jeg begynte med -3 til -5.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekt meg litt igjen.

Tror jeg vil vente med resten frem til en med bedre kunnskap har vært en tur innom.

Sennepsgul er fronter alene.
    Rød er med lift 25hz på anti-moden ( den jeg bruker mest )
    Grønn er Flat på anti-moden og egentlig ikke et alternativ :razz:

Uff, må til å nivå justere subbene igjen, da det kan se ut til at de har løsnet enda mer
    Har Gain nå på ca kl 9 og sub level -10

Edit: Har nå brukt smoothing 1/6
    Edit 2: Disse subbene overrasker med bare mer. Deler nå enda høyere og syntes de låter greit

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser da riktig så bra ut Skjønner godt at lift 25 gir mest moro, ja.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser da riktig så bra ut Skjønner godt at lift 25 gir mest moro, ja.
    Ja, syntes ikke det er så helt galt selv heller nå lenger. (om jeg har blitt vant til dårlig lyd, eller lyden er blitt bedre kan jo sikker diskuters )

Har kontaktet hjelp for å få på plass den siste biten, så vi får se når vedkommende har vært her.:wink:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig smuud den responsen da :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Rimelig smuud den responsen da :-)
    Ja, men er 1/6 glatting.

Det høres ganske bra ut, men er sikker på at dere hadde "pella hele greia i biter" og funnet 1000 ting som kunne vært bedre

Men takk for komentar

Edit: Ment godt Er jo derfor en henger her

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ja, men er 1/6 glatting.

Det høres ganske bra ut, men er sikker på at dere hadde "pella hele greia i biter" og funnet 1000 ting som kunne vært bedre

Men takk for komentar

Bruker EQ1 til og kalibrere subene, og etter det er gjort ser jeg ikke på responsen.
    Spessielt tar jeg ikke frem sinus toner, db måler og regneark.

Gjør mann det er mann inne i den sirkelen om og ikke bli fornøyd

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ja, men er 1/6 glatting.

Men takk for komentar

Et par kommentarerer, positivt ment:

Du har virket veldig negativ til lyden i oppsettet ditt hele veien. Målingenene har aldri sett spessielt dårlig ut, og den siste ser nesten for god ut til å være sann. 1/6 glatting er helt flott til å bruke for å analysere hørbare problemer i dette frekvensområde. Dipper og peaker som er så bratte at de ikke syntes her er så og si umulig å høre.

Det som er igjen og si er at det er mer enn frekvensresponsen som avgjør hvor god bass du har, så om det er markante hørbare problemer et sted må man over på impulsrespons og vannfall for å finne ut mer.

Er den kurven riktig bør du være meget fornøyd med resultatet.

Du kan selsagt eksperimentere med mer eller mindre dypbass, men skal du f.eks senke etterklangen for å få kjappere bass kreves det enorme tiltak i hele rommet.

Kan også nevne at "kjapphet" også ofte domineres av avrullingen nedover, en slak avrulling fra 40-50hz og nedover låter kjappere enn om nivået stiger nedover i dypet. Prøv deg frem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Et par kommentarerer, positivt ment:

Du har virket veldig negativ til lyden i oppsettet ditt hele veien. Målingenene har aldri sett spessielt dårlig ut, og den siste ser nesten for god ut til å være sann. 1/6 glatting er helt flott til å bruke for å analysere hørbare problemer i dette frekvensområde. Dipper og peaker som er så bratte at de ikke syntes her er så og si umulig å høre.

Det som er igjen og si er at det er mer enn frekvensresponsen som avgjør hvor god bass du har, så om det er markante hørbare problemer et sted må man over på impulsrespons og vannfall for å finne ut mer.

Er den kurven riktig bør du være meget fornøyd med resultatet.

Du kan selsagt eksperimentere med mer eller mindre dypbass, men skal du f.eks senke etterklangen for å få kjappere bass kreves det enorme tiltak i hele rommet.

Kan også nevne at "kjapphet" også ofte domineres av avrullingen nedover, en slak avrulling fra 40-50hz og nedover låter kjappere enn om nivået stiger nedover i dypet. Prøv deg frem.

Har testet litt med en slankere avrulling, men syntes da musikken ga meg for lite i "kroppen". Problemet jeg har hatt er at med så mye nivå i bunnen har det til noe musikk blitt for mye bass informasjon. (til mer kritisk lytting)

EDIT: Men har egentlig ikke testet å rulle av helt fra 50hz og ned. Ser at det kan bli bra på den siste målingen. Takk for tipset.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle hatt deg et Subsonic filter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært morsomt å sette et waterfall-diagram. Det kan jo avsløre om du har noen resonanser som stikker seg ut. Ellers ser jo kurven i seg selv veldig bra ut.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært morsomt å sette et waterfall-diagram. Det kan jo avsløre om du har noen resonanser som stikker seg ut. Ellers ser jo kurven i seg selv veldig bra ut.
    Sliter nok med noen ja, skal legge ut ett jeg.
    Jeg prøvde å dempe med 10 stk 50mm akustikk plater , men følte at for mye av energien ble tatt liv av samtidig.
    Anlegget klarte ikke å spille "høyt" nok Noe det gjør i grenseland nå om jeg vil ha det "veldig" gøy. Disse tar jo heller ikke dypt nok ned hvor bassen reflekteres. Så nå ender det vel med flytting av sitte pos. og diverse forbannelser over det anlegget..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser litt ille ut ja, men det skyldes bl.a. at du har ganske høyt lydnivå på målingene. Ser du har ca. 30 dB reduksjon fra 0-300 ms. ved rundt 30 Hz, det er vel ikke så ille.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vannfallet så ikke veldig bra ut nei. Som tols1 sier når den riktig nok -30dB etter rundt 300ms, men det var utrolig mange frekvenser som levde ut i tid i forhold til hva jeg er vant til å måle.

Jeg skal en tur til nabolaget ditt senere i dag og hente en gjenglemt PC. Hadde det vært mulig å fått en lytt på hvordan dette er i praksis?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det vannfallet så ikke veldig bra ut nei. Som tols1 sier når den riktig nok -30dB etter rundt 300ms, men det var utrolig mange frekvenser som levde ut i tid i forhold til hva jeg er vant til å måle.

Jeg skal en tur til nabolaget ditt senere i dag og hente en gjenglemt PC. Hadde det vært mulig å fått en lytt på hvordan dette er i praksis?

Geir Arne
    Beklager har ikke sett posten din ganilsen. Har ligget og pleiet feberen (har nesten vært som en mild influensa) fram til mor skulle på jobb, for da er det meg og barna som er hjemme. Du er velkommen innom om du er forbi. (Om du er redd for smitte, er du også velkommen neste uke og fremover)

Edit: Pm sendt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en måling fra i August 2011. Dette skal være med svs og en plassering mer mot midt i rommet. Nivået er også lavere. Den ser bedre ut med tanke på vannfallet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du trenger ikke ta ny måling. I REW går du til "All SPL"-bildet, velger tannhjulet (Controls) øverst til høyre, og justerer offset til du får kurven ned på mer moderat nivå. La oss si at toppen på ca 20 Hz ligger på 85 dB. Trykk på Add offset to data og generer ny waterfall.

Det kan også være nyttig å vri X-aksen litt på waterfall-grafen, da er det enklere å se dB-nivået ved 0 ms.

Hos meg blir det da seende ut som på vedlagte bilder.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du trenger ikke ta ny måling. I REW går du til "All SPL"-bildet, velger tannhjulet (Controls) øverst til høyre, og justerer offset til du får kurven ned på mer moderat nivå. La oss si at toppen på ca 20 Hz ligger på 85 dB. Trykk på Add offset to data og generer ny waterfall.

Det kan også være nyttig å vri X-aksen litt på waterfall-grafen, da er det enklere å se dB-nivået ved 0 ms.

Hos meg blir det da seende ut som på vedlagte bilder.
    Se der ja, hva gjorde jeg nå?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vel du har nok trykket på et eller annet...

Men du kunne også justere ned nivået litt, som nevnt i posten over

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •