Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 155
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Husk at denne også kan beregne høyde på lyttepos. Lett å overse når du jobber med den.

Er dog litt skeptisk til hvordan den beregner bruk av akustikk produktene. Tror ikke den er helt representativ.

Geir Arne
    Tenkte jeg skulle se om den tok høyde for forandringene jeg tenkte med å gjøre rommet litt mindre. Flytte bakveggen til ca 60-70cm fra lytte pos, istedenfor 2meter som i dag. Håpet er jo da å få noen db mer gain i dyp bass fra 25 hz og ned.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det å bygge inn rommet litt vil bidra til veldig mye positivt. Du vil jo også få en vesentlig økning i refleksjoner fra bakveggen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større rom, jo bedre, tenker nå jeg. Hadde heller skaffet meg en sub som er god på dypbass. Bytt ut en av Epik'ene med SVS? Har du absolutt lyst til å gjøre rommet mindre bør det være grunnet skjulte akustiske tiltak.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det å bygge inn rommet litt vil bidra til veldig mye positivt. Du vil jo også få en vesentlig økning i refleksjoner fra bakveggen.

Geir Arne
    Utifra kalkulatoren vil jeg få en vesentlig økning fra roomgain i dypbass under 30hz. Det er jo akkurat det jeg er utetter. Er jo veldig usikker på kalkulatoren, men vært forsøket.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Jo større rom, jo bedre, tenker nå jeg. Hadde heller skaffet meg en sub som er god på dypbass. Bytt ut en av Epik'ene med SVS? Har du absolutt lyst til å gjøre rommet mindre bør det være grunnet skjulte akustiske tiltak.
    Det er Epikene som har tatt over for 2xultra her. De spiller godt oppover men mangler endel fra ca 30hz og ned.. Mulig jeg skulle hatt en bak for dypet,men vil heller prøve en vegg bak tror jeg. Kommer til å kle den med trekkefilt med underlag.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny bakvegg

Nå var ny vegg oppe og ny måling lagt til

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhøflig av meg. Glemte bilde. Tar to dårlige med tlf, er liksom ikke noe å ta bilde av før det er mer ferdig.

Edit: Sitter litt lenger unna enn det ser ut til.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bedre ut den frekvensresponsen der.

Men spørsmålet blir om det skyldes veggen(og annen form på rommet) eller at du sitter nærere bakvegg som gjør den store forskjellen.

Hvordan opplever du dette? Om du kun var ute etter litt mer trykk <30hz har du vel lykkes.

Geir Arne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørmål: lukker du døra når du måler, bUlk?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bedre ut den frekvensresponsen der.

Men spørsmålet blir om det skyldes veggen(og annen form på rommet) eller at du sitter nærere bakvegg som gjør den store forskjellen.

Hvordan opplever du dette? Om du kun var ute etter litt mer trykk <30hz har du vel lykkes.

Geir Arne
    Litt mer trykk har er det <30hz. Endel mer fylde <50-60 er det også. Som en kjempe bonus sitter Q-sound som et skudd. (når jeg kjører i pure direct, men ikke med eq)
    Hvorfor jeg mister litt q-sound effekt vet jeg ikke...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Et spørmål: lukker du døra når du måler, bUlk?
    Ja, for det vil den være når jeg hører på musikk eller ser på film. Døren til bakveggen har jeg ikke kjøpt inn enda,men den kommer også. Merker at det vibrerer i både bukser og hår om jeg står i åpningen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ja, for det vil den være når jeg hører på musikk eller ser på film. Døren til bakveggen har jeg ikke kjøpt inn enda,men den kommer også. Merker at det vibrerer i både bukser og hår om jeg står i åpningen
    Bare lurte Jeg får veldig store forskjeller i målingene med døra åpen og igjen. Tipper du vil se forandringer når du får inn døra i bakveggen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er etterklangstiden i bassen før og etter veggen ble satt opp? Frekvensrespons er ikke alt, vet du.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er etterklangstiden i bassen før og etter veggen ble satt opp? Frekvensrespons er ikke alt, vet du.
    Det skal jeg få målt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis forvekslet før og etter resultatene?
    Edit: kanskje ikke, nei....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ville etterklagen rundt 25 Hz ser ut til å være borte. Spent på hva folk med peil har å si om forskjellene. Hva synes du selv da? Hvordan opplever du bassen nå?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ville etterklagen rundt 25 Hz ser ut til å være borte. Spent på hva folk med peil har å si om forskjellene. Hva synes du selv da? Hvordan opplever du bassen nå?
    Opplever den langt mektigere.(muligens litt mye, da den kan ødelegge noe for detaljer).
    Ellers må jeg kjøre ny kalibrering. Har (skjedd) eller gjort noe når jeg har lagret resultatet fra kalibrerings runden slik at det ikke var lagret når jeg skulle lytte til det i kveld. I pure direct høres det egentlig veldig bra ut. Fin balanse mellom balanse og detaljer. (ofte blir man litt mer kritisk etter noen timer med fin lytting, så her forbeholder jeg meg retten til å forandre noe på min nåværende mening)

Kan etterklangen ha blitt borte fordi at døren ikke er montert inn i bakveggen?

Eller har Anti-mode gjort jobben?

Edit: Syntes jeg kunne høre henget på ca 35hz nå. (eller et annet) Følte at det var en frekvens som kunne vise tendenser til å bli noe boomy. Som sagt må det mer kritisk lytting til, men føler at musikk har blitt mer moro å høre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tykk/solid er veggen egentlig? Og hvor stort er tomrommet bak? Kan jo hive inn syke mengder med absopsjon der (f.eks. Glava), hvis det ikke koster grassalt mye. Hva tettheten på materialet må være må du nesten spørre andre om. Vil jo bli en ganske stor bassfelle.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tykk/solid er veggen egentlig? Og hvor stort er tomrommet bak? Kan jo hive inn syke mengder med absopsjon der (f.eks. Glava), hvis det ikke koster grassalt mye. Hva tettheten på materialet må være må du nesten spørre andre om. Vil jo bli en ganske stor bassfelle.
    Den har jeg bevist satt opp med 1 1/2x 3" og 22mm spon som veggplater. Teppe er også ganske tungt i seg selv, er ikke tynn trekke filt, men ganske tykt teppe. Når jeg sier bevist, så hadde jeg problemer med at før så ga alle veggene lik respons slik at jeg kunne flytte tingene hit eller dit, men fikk samme resultatet. Alle andre vegger er satt opp i 2x6" med tre lag plater. Kjenner denne bøyer seg godt i forhold når det blir spilt høyt. Har heller ikke laget hjørner med reisverket(slik at veggen kan bøye seg litt).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet bak er 1.4 x 4.6 x (1,5-2) meter DXBXH.

Fikk, etter ny runde med mic, tilbake Q-sound effektene. Der jeg er veldig fornøyd med er at dame stemmen og hundene fra Roger waters, Amused to death, sitter mye lenger bakover. Vil nesten si at de er nær 75-80 grader fra begge fronter.
    Er ikke sikker på hva jeg hadde gjort,men var tydeligvis ikke lagret det jeg målte sist.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •