Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 155
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, det har jeg ikke for er ikke takhøyde nok. Mulig jeg kan dra dem litt ut fra vegg å stacke 3 og bruke en bak for å jevne responsen litt?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Har merket at jeg kan sette subbene hvor jeg vil i front uten at det skjer noe som helst i bunnen, men bare over ca 50 Hz. Det under er det tydelig bare sitte posisjon og Fase som har noen innvirkning.
    Det er stående bølger og de vil være der uansett. Løsningen er enten akustiske tiltak (resonatorer) eller EQ.

Har du mulighet til å sette en sub i midten av bredden i rommet? Mener det skal i teorien trigge færrest stående bølger.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er stående bølger og de vil være der uansett. Løsningen er enten akustiske tiltak (resonatorer) eller EQ.

Har du mulighet til å sette en sub i midten av bredden i rommet? Mener det skal i teorien trigge færrest stående bølger.
    I midten av bredden? Mener du da i midt foran hvor de står, for det gir ikke noen innvirkning på frekvensen. Har ikke prøvd i midten av rommets lengde. Tror du det kan hjelpe. Ha en på hver side av sofa i midten av rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det bør man unngå regelmessighet av subplassering. Symmetri vil jo føre til at de samme toppene og bunnene i bassen blir utløst. Poenget er at hver vilkårlig plassert sub skal utløse forskjellige topper slik at den samlede frekvenskurven faktisk blir jevnere. Høres ut som grei statistikk for meg.. Gir iallefall et utgangspunkt å jobbe med? Noen må korrigere meg hvis jeg er på tur her.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Slik jeg har forstått det bør man unngå regelmessighet av subplassering. Symmetri vil jo føre til at de samme toppene og bunnene i bassen blir utløst. Poenget er at hver vilkårlig plassert sub skal utløse forskjellige topper slik at den samlede frekvenskurven faktisk blir jevnere. Høres ut som grei statistikk for meg.. Gir iallefall et utgangspunkt å jobbe med? Noen må korrigere meg hvis jeg er på tur her.
    Ja er med på tankegangen, men har jo 4 stk også får mer spl eller headroom om du vil.. Da vil jeg muligens ikke klare å dra nytte av de 6db det skal gi med 4 kontra 2.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare erfaring fra Epik legend selv, og ble skuffet over at det ikke var en trinnløs fasejustering på disse, bare en 0-180 switch.. Ikke så farlig kanskje når man har romkalibrerings elektronikk, men 4x subwoofer stakk hvor man ikke kan romkorrigere individuellt i fire kanaler eller plassere Subwooferen så mange forskjellige plasser, der vil vel en trinnløs fasejustering være å foretrekke.

Har Epik Empire trinnløs fasejustering?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det har den ikke. Helt sant er mye lettere når subbene har dette. Så lenge jeg kan stacke 2 og 2 er det greit nok, for jeg har to uavhengige utganger på reciever, men er jo fortsatt lettere med trinnløs fase justering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er med på tankegangen, men har jo 4 stk også får mer spl eller headroom om du vil.. Da vil jeg muligens ikke klare å dra nytte av de 6db det skal gi med 4 kontra 2.
    Litt usikker på hva du mener her. Vil bare føye meg inn i rekken av de som anbefaler midbassmoduler for ja... nettopp midbass. Litt "vilkårlig" plassert. 4 suber vil ikke hjelpe stort under 50 Hz, annet enn at det blir som du sier høyere lyd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro du meg, for bass med trøkk er det helt klart opp til 120hz, men er redd for om jeg bruker bare to i front og de to andre for å glatte frekvenskurven, at det blir lite å gå på med tanke på maks spl..

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro du meg, for bass med trøkk er det helt klart opp til 120hz, men er redd for om jeg bruker bare to i front og de to andre for å glatte frekvenskurven, at det blir lite å gå på med tanke på maks spl..
    Hvor høyt spiller du til vanlig egentlig?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hvor høyt spiller du til vanlig egentlig?
    Til vanlig rundt 90-95db musikk, meeen når jeg er alene i heimen og føler for å trykke til litt på blir det rundt 115+db. Det er da jeg trenger de siste dbene for da kan jo noen effekter ligge oppi 120db+...
    Ps: hører aldri lenge på dette nivået, men er greit å vite at ting takler det greit.
    Er først fra 110-115 db som det virkelig trykker godt i fra seg.

Edit: bare for å minne på at jeg ikke er helt idiot, så lytter jeg også på nivåer rundt 80db også

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det summerer dårlig med denne plasseringen. Har fått to små bokser i hus nå(antimode), skal la de gjøre sitt noen ganger, så får vi se om det kan hjelpe.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å se før/etter kurver med antimode, og ikke minst hva du opplever om før/etter når du lytter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, Kom til å slette før grafene, men her er resultatet etter. Kan si at det ble en fin fin heving i bunnen. Ikke korrekt, men artig. Dette er med boost 35Hz.
    Kan legge til at alt av gain eller volum er likt borsett fra hva Antimoden gir, men har kjørt en RK og endte opp på -10 der. Har fortsatt en pokkers dip, men blir ikke kvitt den med plasseringen av sofa jeg har nå. Har sattden tilbake i rommet, for det irriterte meg litt at jeg satt 3,5 meter fra front vegg og hadde igjen 4 bak meg som ikke ble brukt. sitter nå i underkant 6meter fra frontvegg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo ikke dumt ut. Korrekt avgjør jo du, det er naturlig å ønske en viss heving i bunn (google gjerne "housecurve")

Hvordan synes du det låter nå da, i forhold til før?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre får jeg ikke hørt på noen nå, for har Blu-ray spilleren nede i stuen. Skal rigge den på plass igjen i morgen håper jeg. Liker litt housekurve selv, så kan jo faktisk love bra. Jeg skal få kjørt en multi måling med Rk og kjøre fler med Antimoden, så får en jo håpe det kan pyntes enda litt. Men først lytte litt:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg har lekt med grafer, så tok en liten runde i går med plassering. En sub i hvert hjørne.
    Låter fint, men mye moro forsvant. Kan fortelle at jeg delte på 160hz før jeg flyttet dem til hjørnene, da ryddet de sofa på noen få sekunder. Virket greit på endel, men ble ikke "fint nok" med litt kritisk lytting.
    Ps. Er en skriveleif på bilde, da det gikk litt fort for seg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten og vite noe om hvor mye smooding det er på kurven ser den jo meget bra ut.

Hadde jeg hatt en slik kurve uten bruk av eq ville jeg vært lykkelig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    uten og vite noe om hvor mye smooding det er på kurven ser den jo meget bra ut.

Hadde jeg hatt en slik kurve uten bruk av eq ville jeg vært lykkelig
    Denne kurven er uten smoothing. Er "fint" å høre på, men når jeg vil ha det litt moro, blir det liksom ikke helt julaften. Har bukt anti-mode på denne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måler det lengre opp? Kan du vise en fullfrekvent måling uten smoothing?
    Og gjerne vannfall fra 500 Hz og ned til 20 Hz.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •