Ikke så elendig frekvensrespons, og setter punktum for denne gangen iallfall! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 155
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    At modene i rommet begynner å rulle av ved rund 25Hz kan jo være fordi cutoff frekvensen til rommet ditt er i dette området? Skulle ikke være så galt det for rom på 36kvadrat i hvertfall.
    Dette er måling i samme rom og samme plassering, men med Jbl tl260 og 2x svs pc13-ultra. Også kurve uten glatting:-?

Dette er en fin kurve, har fler kurver med samme kombo, men da ser du mye av samme treden som med Empire i front sammen med RF-7. Bare at SVS komboen går DYPERE..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Fire(4) subber????....jeg bare ler....et kurs om lyd og rom hadde vært bedre...:-)

Og les denne: Subwoofers: 4, 2, or 1? | Sound and Vision Magazine
    Finn èn sub som hamler opp med 4stk epik empire.

Som andre har nevnt så ser ikke grafen så veldig gale ut, men den forteller ikke hele historien. Legg ut grafer av 1, 2 og 4 subber. Så ser vi om kanskje noen utfaser hverandre litt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Finn èn sub som hamler opp med 4stk epik empire.

Som andre har nevnt så ser ikke grafen så veldig gale ut, men den forteller ikke hele historien. Legg ut grafer av 1, 2 og 4 subber. Så ser vi om kanskje noen utfaser hverandre litt.
    For Øyeblikket har jeg ikke noen målinger med 1,2,3 og 4, men av venstre, høyre og begge i front. Skal prøve å fortsette, men blir ikke noe på et par dager, da jeg må fortsette med husbyggingen min

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble alle målingene tatt med samme volum? I såfall summèrer høyre og venstre sub svært dårlig. I måleposisjon er det knapt forskjeller i volum, mens det egentlig skal være opp mot 6db økning hele veien.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fire(4) subber????....jeg bare ler....et kurs om lyd og rom hadde vært bedre...:-)

Har du lest det du linker til fra S&V og fått med deg hva de egentlig forsøker å teste? Det er vesentlig forskjell om diskusjonen om flere subwoofere i samme rom er basert på en "dyr" sub eller flere "rimeligere" innenfor en definert budsjettramme, eller flere subwoofere i samme rom for å bedre frekvensrespons uavhengig av budsjett.

Nå kan det vel sikkert diskuteres om fire stk Epik Empire faller inn under kategorien fire rimelige eller fire subwoofere for å bedre frekvensrespons, men jeg oppfatter at trådstarter har anskaffet flere subwoofere med hensikten å bedre frekvensresponsen i rommet sitt.

Uansett fortjener vel vedkommende noe mer hjelp enn en flåsete kommentar og link til en artikkel som vel strengt tatt er mer eller mindre verdiløs i denne sammenheng? Tar du deg først bryet med å linke til informasjon som skal hjelpe er det kanskje greit å linke til noe som har noe mer faglig tyngde og relevans? Personlig mener jeg denne oppsummeringen fra Harman International når det gjelder bruk av flere subwoofere er en god start:-D

Gøran

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Ble alle målingene tatt med samme volum? I såfall summèrer høyre og venstre sub svært dårlig. I måleposisjon er det knapt forskjeller i volum, mens det egentlig skal være opp mot 6db økning hele veien.
    Jeg ble usikker, men i mine notater skal alle være med likt spl. Mulig det var denne målingen jeg stilte inn gain på subber inntil element for at alle skulle ha likt utgangspunkt. Jeg skal ta en kontroll måling av dette, men vet at jeg som regel har stilt gain i sweetspot og sett at alle gir økningene de skal ha før jeg kjører RK.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synytes kurven din ser meget bra ut. Du har to-tre betydelige peaks i frekvensgangen, men de er moderate og tas lett med f.eks en antimode. Uten disse har du faktisk en frekensgang på +/-3 db fra 20hz og jeg vil gjette på opp mot 150hz, det er uvanlig bra.

Syntes absolutt du skal vurdere deling høyere enn 80hz. Hadde vært interessant å se målinger opp til 200hz før deling. Et av hovedargumentene til Epik over SVS er vell nettopp midbass ytelsen. Deler du på 80hz mister du mye av den. Sparket ligger typisk i området 80-200hz. Riktig deling på subbene kan også kurere problemer med floor/celing bounce som de fleste høyttalere har. En måling av frontene dine hadde også vært interessant å se.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg synytes kurven din ser meget bra ut. Du har to-tre betydelige peaks i frekvensgangen, men de er moderate og tas lett med f.eks en antimode. Uten disse har du faktisk en frekensgang på +/-3 db fra 20hz og jeg vil gjette på opp mot 150hz, det er uvanlig bra.

Syntes absolutt du skal vurdere deling høyere enn 80hz. Hadde vært interessant å se målinger opp til 200hz før deling. Et av hovedargumentene til Epik over SVS er vell nettopp midbass ytelsen. Deler du på 80hz mister du mye av den. Sparket ligger typisk i området 80-200hz. Riktig deling på subbene kan også kurere problemer med floor/celing bounce som de fleste høyttalere har. En måling av frontene dine hadde også vært interessant å se.
    Jeg skal ta målingene du nevner på og prøve antimode. Har en på utlån,da jeg ikke trang den i stuen. Merker godt at midtbass bassen er bedre med epik enn fronter selv om rf-7 klarer et ganske bra trykk der. Egentlig var det denne som gjorde meg ganske begeistret over epik med en gang. Det kan fort ta noen dager før jeg har gjort alt, men takk for all god hjelp fra alle sammen. Kommer tilbake med mer målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey XT32?? :-)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg syntes også 4x gode subwoofere er morsomt i Hjemmekino sammenheng. Har du f.eks testet og opplevd dette, eller er du mer ute etter en teoretisk ovenfra og ned holdning rundt dette ?

I hjemmekino sammenheng handler det ofte om å få god frekvens respons i mer enn ett sweet spot som vel er mer typisk målet i HIFI sammenhen. Videre er det vel headroom for LFE og ikke drive subwooferen ut av kontroll i de laveste oktavene et nøkkel ord.

Elektronisk rom kalibrering går vel ofte ut på å fjerne toppene i frekvens responsen, mens bunnene er utfasinger som man vel ikke kan gjøre så mye med, da det krever veldig store effekt reserver og vel ikke er oppnåelig i praksis. Det er vel her plassering av subwooferene kommer inn, der man ved mer optimal plassering flytter og dermed fjerner mer av de typiske utfasings områdene i enkete områder i rommet.

Ikke noe i veien for at et 4x oppsett kan fungere bra i HIFI sammenheng heller, et stort membran areal som dives av interne forsterkere som jobber lett med minimal forvrengning, hva er problemet med det?

Ellers er vel et kurs eller å ha god kunskap i lyd og rom kan vel egentlig alltid anbefales.

Epik subwooferenes trykk kammer og bipol oppbyggning, gjør kanskje sitt til at disse krever litt andre plasseringer i rommet enn en typiske bass refleks baserte subwoofere..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver jeg igjen å komme med noen innspill.
    Under 50Hz får man ikke jevnere respons med flere suber til en sitteplass. Derimot er det noe å hente på jevnere respons over 50Hz. Men da mener Epik ikke er rikitg valg til dette. Den spiller neppe spesielt bra over 80-100Hz, noe som er vanlig med suber. En bedre løsning er å bruke noen mellombasser til dette. Da kan de gjerne gå så høyt som ca. 150Hz. Kombinerer man dette med en stor sub til dypbassen (f.eks en Elemental Designs), så kan man få en meget fin kurve over et stort frekvensområdet. Noe slikt vil nok kreve en Behringer e.l. for skikkelig god integrering.

En stor sub til dypbassen burde være plenty til et rom på 35kvm. Er man flere som ser på film og man ønsker god respons i flere seter, så kan to være fornuftig.

Men husk at bass er mer enn bare det som skjer under 80Hz. Typisk vil høyttalerne har kansellering i mellombassen og det kan dedikerte mellombasser jevne ut.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Under 50Hz får man ikke jevnere respons med flere suber til en sitteplass. Derimot er det noe å hente på jevnere respons over 50Hz. Men da mener Epik ikke er rikitg valg til dette. Den spiller neppe spesielt bra over 80-100Hz, noe som er vanlig med suber. En bedre løsning er å bruke noen mellombasser til dette. Da kan de gjerne gå så høyt som ca. 150Hz.
    Dem spiller med fin respons og godt trykk, men ikke "pen" bass. (kan jeg si det?)
    I bunnen merker jeg at det nesten ikke gir utslag om jeg setter dem på langs, tvers eller skrå. Det gir heller respons høyere 80hz+. Derfor gir det ikke store utslag når jeg deler på 80hz. Jeg kommer til å prøve med antimode og se om det kan gi med et resultat som blir "greit" nok, om ikke må jeg vel tenke på å putte inn et dypbass monster også

Dette kommer som sagt til å ta noen dager.
    Kommer ikke til å bytte prosessor, da den jeg har er ny nok.. :neutral:
    Det jeg er sikker på er at for øyeblikket er behovet for 4 subber der, og kommer ikke til å ha 2 nå(iallefall ikke med disse). Er helt enig i at headroom er tingen når det kommer til "bass" generelt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Dem spiller med fin respons og godt trykk, men ikke "pen" bass. (kan jeg si det?)
    Ja, det kan du si. Og det er helt vanlig med tradisjonelle suber. Elementet klarer ikke med den innebygde forsterkeren å jobbe over et veldig bredt området. Bruker man større elementer som 18" og 21", så kan man strekke frekvensfløyene lengre. Dette avhenger selvsagt av type element også.
    I tillegg virker det som om Epik begynner å rulle litt tidlig av og har ikke samme nivået nederst som f.eks SVS og Elemental Designs.

Så da må du spørre deg: Er det noe poeng å sitte med fire slike suber? Jeg mener nei, ville ha solgt tre av de og komplementert med noen andre.

Er det ikke slik at Antimode kun kan korrigere to suber? Det bør du i så fall sjekke ut.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor spiller Epik dårlig over 80hz? Har aldri hørt dem selv, men kompakt lukket kasse og motstående elementer burde være et bra utgangspunkt.

Dette oppsettet med 4 subber burde tillate høyere deling enn 80hz slik jeg ser det om man får til integreringen med frontene. Da bør fasegang og nivå være korrekt ved delefrekvensen slik at de summerer flatt.

Ville ikke gitt opp å få til dette oppsettet helt enda.
    Jeg har gode erfaringer med deling over 100hz ved 2 eller flere subber ihvertfall. Har testet med Peerless XXLS, XTZ W10.16 og W12. Alle de kunne med riktig integrering deles ved 100-120hz med innebygget delefilter og enda høyere når jeg delte digitalt med bratte filter-flanker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan du si. Og det er helt vanlig med tradisjonelle suber. Elementet klarer ikke med den innebygde forsterkeren å jobbe over et veldig bredt området. Bruker man større elementer som 18" og 21", så kan man strekke frekvensfløyene lengre. Dette avhenger selvsagt av type element også.
    I tillegg virker det som om Epik begynner å rulle litt tidlig av og har ikke samme nivået nederst som f.eks SVS og Elemental Designs.

Så da må du spørre deg: Er det noe poeng å sitte med fire slike suber? Jeg mener nei, ville ha solgt tre av de og komplementert med noen andre.

Er det ikke slik at Antimode kun kan korrigere to suber? Det bør du i så fall sjekke ut.
    Antimode korrigerer bare en, men har jeg manuelt gainet og faset subbene føre, så har det fungert glimrende. Ruller av tidlig gjør dem, men vil ikke gi dem opp enda. Har noen ganger fått greie målinger ned til 17hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor spiller Epik dårlig over 80hz? Har aldri hørt dem selv, men kompakt lukket kasse og motstående elementer burde være et bra utgangspunkt.

Dette oppsettet med 4 subber burde tillate høyere deling enn 80hz slik jeg ser det om man får til integreringen med frontene. Da bør fasegang og nivå være korrekt ved delefrekvensen slik at de summerer flatt.

Ville ikke gitt opp å få til dette oppsettet helt enda.
    Jeg har gode erfaringer med deling over 100hz ved 2 eller flere subber ihvertfall. Har testet med Peerless XXLS, XTZ W10.16 og W12. Alle de kunne med riktig integrering deles ved 100-120hz med innebygget delefilter og enda høyere når jeg delte digitalt med bratte filter-flanker.
    Skal se om jeg får delt på 120 igjen når antimode er på plass. Vil ikke gi dem opp, for selv om jeg nå virker missfornøyd er det helt klart gode subber. Er bare at jeg er vant til to stk ultra i bunnen og dette er en overgang. Men får jeg ikke til å bruke dem over 80hz, da kan man jo lure på hva som er gevinsten med disse..

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der er jeg helt enig. Blir for dumt å sitte med subsystem til ca 40k som du er mindre fornøyd med enn noe som er billigere.

Husk å måle frontene sammen med subsystemet ved de forskjellige delefrekvensene og lek med fasen for å tune overlappingen.
    Reciever skal vel egentlig ta seg av dette, men jeg hadde ikke slått meg til ro uten å ha manuelt justert det slik jeg mener det låter og måler best mulig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg endret sitte posisjon igjen, frem til utgangspunkt.
    Har nå tatt nye målinger..Har ikke rukket å høre på dette, eller latt receiver tatt RK.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 50Hz får man ikke jevnere respons med flere suber til en sitteplass. Derimot er det noe å hente på jevnere respons over 50Hz. Men da mener Epik ikke er rikitg valg til dette. Den spiller neppe spesielt bra over 80-100Hz, noe som er vanlig med suber. En bedre løsning er å bruke noen mellombasser til dette. Da kan de gjerne gå så høyt som ca. 150Hz. Kombinerer man dette med en stor sub til dypbassen (f.eks en Elemental Designs), så kan man få en meget fin kurve over et stort frekvensområdet. Noe slikt vil nok kreve en Behringer e.l. for skikkelig god integrering.

En stor sub til dypbassen burde være plenty til et rom på 35kvm. Er man flere som ser på film og man ønsker god respons i flere seter, så kan to være fornuftig.

Men husk at bass er mer enn bare det som skjer under 80Hz. Typisk vil høyttalerne har kansellering i mellombassen og det kan dedikerte mellombasser jevne ut.
    Har merket at jeg kan sette subbene hvor jeg vil i front uten at det skjer noe som helst i bunnen, men bare over ca 50 Hz. Det under er det tydelig bare sitte posisjon og Fase som har noen innvirkning.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å stakke 3 eller 4 i høyden også?, (4 går kanskje ikke pga tak høyden...)

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •