Hjemmekinoen, sentrert eller ikke i rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoen, sentrert eller ikke i rommet?

Har et oppsett foran som vist på den fine paint-tegningen under, men sliter med kun 1.5 meter mellom frontene for å få symmetri i et rom som er 4 meter bredt pga. en idiotisk dør. Er symmetrien veldig viktig for lydopplevelsen i rommet under stereoavspilling?

Har en eller annen plass lest at senterhøyttaleren skulle helst noen centimeter ut av senterlinjen for å gi best resultat, men hva blir resultatet for kun stereoavspilling (antar at romkorreksjonen til RXV 1400 hjelper meg under hjemmekinobruk) med "Direct Stereo" modus?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha flyttet venstre front litt ut til siden, og satt subben mellom venstre front og tv-benken. Eller så kan du prøve å flytte tv-benken litt etter den venstre fronten, og sette subben mellom høyre front og tv-benk. Da vil du få litt mer avstand mellom frontene.

Pass bare på å ikke få venstre front alt for nærme sideveggen da det vil gi deg en del uønskede refleksjoner.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har mulighet til det på din forsterker så kan du justere lyden opp ned uavhengig av hverandre (høyre/venstre høytaler) I setupen.
    Dette gir deg fri tilgang til å ikke være "kjempe" besatt av å sentrere høytalerne da symetrien i lydbildet kan justeres etterpå.
    :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!

Det jeg vel egenlig lurer på er hvor mye refleksjoner jeg får ved å flytte en av høyttalerene vesentlig nærmere en vegg enn den andre, og hvordan dette vil virke inn på lydbildet. Det lille jeg husker fra bølgeteori fra fysikken skulle vel tilsi at det blir vanskeligere å finne "sweetspot" dersom refleksjonene fra den ene sideveggen er kraftigere enn fra den andre.

Men, nå er jo ikke alt som står foran eller henger på sideveggene symmetriske satt opp heller....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok slite litt med forskjellig symmetri i lydbildet ved en plassering som ikke er sentrert. Men i praksis er det ikke sikkert du vil merke så mye. Det avhenger også av hvor "harde" sideveggene er. Demping av refleksjoner på sideveggene med tekstiler (gardiner) etc. vil nok hjelpe en del hvis du må ha et slikt usymmetrisk oppsett.

En annen sak: hvilken vei slår døra? Hvis den slår ut av rommet, så kan det jo gå an å flytte den høyre høyttaleren foran døra ved seriøs kinotitting.... Slår døra inn, så er vel ikke det å anbefale... :shock:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den idiotiske døre slår selfølgelig inn i rommet

Har nok tenkt tanken på å snu den, men siden jeg leier er det vel å ta litt i. Ellers er jeg ikke så bekymret for kinotittingen siden jeg da kan ta i bruk romkorreksjonen, men mer for stereolyttingen som jeg kjører uten prosessering i forsterkeren.

Blir vel til at det står slik som det gjør, men det legger noen begrensninger på størrelsen på evt. lerret dersom jeg kjøper meg prosjektor... 1.5 meter er liksom ikke såååå mye større enn TV'en

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ommøblering? Hvis rommet tillater det kan du plassere sittegruppen nærmest døren og stereo/tv på motsatt vegg i rommet...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På andre veggen 7 meter borte er det vindu omtrent fra tak til gulv... er usikker på om det er rette refleksveggen til å ha bak høyttalere. Kanskje jeg heller skal kjøpe meg en kåk, men da har jeg vel neppe råd til prosjektor....

Takker for innspill!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nu jeg ville valgt samme oppsett som du nu har gjort.
    Med hensyn til senter, da anbefaler f.eks. Holfi at denne plaseres et stykke bak fronterne, eller forsinkes elektronisk i receiveren for å give inntrykk av dette. Jeg har selv mine sentere et stykke bak fronterne og det funker utmærket, lyden synes nå å komme fra lerretet selv...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •