Konfiguering Av Pioneer Forsterker/Plasseringer Av Høytallerer (5.1) system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konfiguering Av Pioneer Forsterker/Plasseringer Av Høytallerer (5.1) system

Hei har snart eit komplett ikon sett , medfølgene Ikon 8, ikon mk2 Vokal2 og mitt alle siste innkjøp om håp på surround er Dali ikon Onwall mk2 :-), kjører biwiring på front med van den hul teatrack kabler ifra hifiklubben.. Siden eg kjører biwiring så kan eg kun kjøre 5.1 (med mindre eg bruker pre out til effekt nokke som eg desverre ikkje har enda), eg får ikkje lydbilde til og bli bra med denne korreksjonen til Pioneer, surround opplevelsen er ikkje heilt som den skal vera for og sei det sånn så den er slått av for øyeblikket og synest lyden blei bedre..men får ikkje den skikkelige surrounden bakenifrå.!, eg har ennå ikkje kjøpt meg sub så det er vel eit 5 system

Det svakeste leddet mitt er nok forsterkeren min ( Pioneer 1015 S) som eg må slite med eit parr månader til. og kanskje atte eg mangler sub med tanke på crossover og sånt som er minimu 50 hz på denne saken her

lytte rommet mitt er vel ikkje akkurat heilt optimal kino ståve, siden eg har mangen nokk utfordringer med rommet for og få det til og låte bra , bare eg hadde fått justert detta med surrounden så kunne eg ha klart og leva med litt avvik på kvaliteten og litt ressonans i rommet samt ekko (men kun for ei stund )

Lytterommet mitt er; eller stuen/åpent kjøkken løsning for og sei da sånn er typisk leilighets løsning nokke som ikkje heilt passe med høytallerplasseringer har eg fått erfare.
    Eg er på jakt etter ny tomt så eg skal byggja nytt hus på ,med kjeller og ekte dedikert kino lokale , men da må eg sikkert selga ikon anlegget da oppgraderingsspøkelser kjeme for ein dag . leiligheten skal pussest opp selgast om tid og stunder.., Begynnte og lese artikler her på forumet etter som min bror Johnny anbefalte og se på det han fekk modifisert av sine B&W høytallerene av Snickers-Is.., lærer nye ting her inne kvar dag er ganske ny her på forumet bare vert inne ca 1 år , så eg fant ut det var på tide og lage seg brukerkonto., synest dette med lyd og bilde er uendeligt interesangt :-)

Er det nokken som er veldig flink med pioneer forstekerer eller kan mykje om oppsett.. eg trudde eg hadde litt roen på sånne ting men trenger visst hjelp med og stille dette inn ,lytter til alt av råd.

Har laget ein liten forenkla illustrasjon av lytterommet mitt på bilde som som eg håper er forståeligt ( håper bilder kommer under her.. )

MVH Ørjan :-)

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ogrindevoll
    Hei har snart eit komplett ikon sett , medfølgene Ikon 8, ikon mk2 Vokal2 og mitt alle siste innkjøp om håp på surround er Dali ikon Onwall mk2 :-), kjører biwiring på front med van den hul teatrack kabler ifra hifiklubben.. Siden eg kjører biwiring så kan eg kun kjøre 5.1 (med mindre eg bruker pre out til effekt nokke som eg desverre ikkje har enda), eg får ikkje lydbilde til og bli bra med denne korreksjonen til Pioneer, surround opplevelsen er ikkje heilt som den skal vera for og sei det sånn så den er slått av for øyeblikket og synest lyden blei bedre..men får ikkje den skikkelige surrounden bakenifrå.!, eg har ennå ikkje kjøpt meg sub så det er vel eit 5 system

Det svakeste leddet mitt er nok forsterkeren min ( Pioneer 1015 S) som eg må slite med eit parr månader til. og kanskje atte eg mangler sub med tanke på crossover og sånt som er minimu 50 hz på denne saken her

lytte rommet mitt er vel ikkje akkurat heilt optimal kino ståve, siden eg har mangen nokk utfordringer med rommet for og få det til og låte bra , bare eg hadde fått justert detta med surrounden så kunne eg ha klart og leva med litt avvik på kvaliteten og litt ressonans i rommet samt ekko (men kun for ei stund )

Lytterommet mitt er; eller stuen/åpent kjøkken løsning for og sei da sånn er typisk leilighets løsning nokke som ikkje heilt passe med høytallerplasseringer har eg fått erfare.
    Eg er på jakt etter ny tomt så eg skal byggja nytt hus på ,med kjeller og ekte dedikert kino lokale , men da må eg sikkert selga ikon anlegget da oppgraderingsspøkelser kjeme for ein dag . leiligheten skal pussest opp selgast om tid og stunder.., Begynnte og lese artikler her på forumet etter som min bror Johnny anbefalte og se på det han fekk modifisert av sine B&W høytallerene av Snickers-Is.., lærer nye ting her inne kvar dag er ganske ny her på forumet bare vert inne ca 1 år , så eg fant ut det var på tide og lage seg brukerkonto., synest dette med lyd og bilde er uendeligt interesangt :-)

Er det nokken som er veldig flink med pioneer forstekerer eller kan mykje om oppsett.. eg trudde eg hadde litt roen på sånne ting men trenger visst hjelp med og stille dette inn ,lytter til alt av råd.

Har laget ein liten forenkla illustrasjon av lytterommet mitt på bilde som som eg håper er forståeligt ( håper bilder kommer under her.. )

Hei, her bør det være hjelp å få.

Om vi ser på din pioneer først. Du sier laveste crossover 50 hz. Frontene dine må settes som large når du ikke har sub. Da vil dem spille med nedover. Har du kjørt RK og den har satt dine fronter til small?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Hei, her bør det være hjelp å få.

Om vi ser på din pioneer først. Du sier laveste crossover 50 hz. Frontene dine må settes som large når du ikke har sub. Da vil dem spille med nedover. Har du kjørt RK og den har satt dine fronter til small?

Dei står på large ,Surrround back står på small , og center på small., og rk satte frontene til large, men var hører surrounden svakt bak og det hørest ikkje riktigt ut, når eg spiller av ringenes herre bd extended, så når det kommer dype bass toner så er det akkurat som den underbygger tonene.. men det kan nokk vera fleire ting ?

MVH Ørjan

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei står på large ,Surrround back står på small , og center på small., og rk satte frontene til large, men var hører surrounden svakt bak og det hørest ikkje riktigt ut, når eg spiller av ringenes herre bd extended, så når det kommer dype bass toner så er det akkurat som den underbygger tonene.. men det kan nokk vera fleire ting ?

MVH Ørjan
    Surr back sier du ?
    Du skal koble til surr,og ikke surr-back i et 5.1 oppsett - det kan ikke vere noe der ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei står på large ,Surrround back står på small , og center på small., og rk satte frontene til large,
    Du har vel ikke koplet til surround høytalerene dine til surround back ? (som Torolan nevner)
    (surround back er bakhøtalerene i 7.1)

i 5.1 koples surround til surround left+right

Best lyd får man også om man plasserer høytalere ut fra ca anbefalt plassering

(må man avike fra dette kan redusert lydopplevelse komme fra feilplasseringer)

Gjelder også lengde/høyde plasseringer + ut fra type høytalere

Mange kan av ulike årsaker ikke plassere "riktig"
    men----->man kan plassere så godt man kan ut fra type rom/høytalere man har eller kjøpe høytalere som er mere plasseringsvennlige

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SR Back / Surround

Oy ser eg har misforstått greien her.., eg har koblet dei riktigt men eg har skrevet feil , eg har koblet dei på surround Left &Right ikkje i Surround back

Surround back blir brukt til biwiring på frontene., mens der eg trur eg har gjort ein brøler, er og sette surround kanalene mine på bakveggen i steden for sidene..

Det kan jo vera derfor eg synest surrounden ikkje er som den skal eller ?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround back blir brukt til biwiring på frontene., mens der eg trur eg har gjort ein brøler, er og sette surround kanalene mine på bakveggen i steden for sidene..

Det kan jo vera derfor eg synest surrounden ikkje er som den skal eller ?
    Bakveggen kan være ok men har med hvor langt bak , høytalertype , vinkling osv
    Google Bilder-resultat for http://www.audioholics.com/images/img1.jpg

Husk at ingen ting er ment som må ha men ment som anbefaling til best lyd/plassering

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterom Stue/kjøkken alt i ett :-)

Eg har tatt nokken bilder i fra stova mi som det heile står i så får man se sjølv, når det gjelder vinklinger så kan eg ikkje festa dei slik som vist i vinkel bak surround.. så det eg gjorde var og sette dei på veggen med litt høyde og avstand, snakka med ein kar på hifklubben i bergen , men hadde ikkje nokke godt svar hva eg skulle gjøre, så satte dei sånn, men dei burde kanskje verdt på siden av meg eller? , disse bakhøytallerene eg kjøpte er av typen ikon onwall mk2 som er designet for og ha på veggen seier dei ( Dei heller nedover )

Eg trudde når eg biampet forsteren og dei siste kanalene SR & SL var for og plassera høytallerene bak først og så hvis eg kjørte 7.1 oppsett så bygger man videre på sidene , har sett gamle hifisenteret kjørte surround i 5.1 ifra sidene også når eg tenker meg om..

Så her er tingen;

1.Eg kan kjøpe meg brankett til og montere på siden av Sweetspot, hvis det er dette som skal til for og gjøre dette bedre/eller hvis eg må , for eg begynner og lure på avstanden/plassering eg lagde for dei blir for dårleg. :-)

dokke andre ser sikkert feilen med ein gang., men så skulle instillingene eg har på pioneer'n og vært kontrollert..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •