ny leilighet - bassproblem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny leilighet - bassproblem

Hei,

har flyttet inn i ny leilighet og har trøbbel med manglende bass i forhold til forrige leilighet. Det er stort fravær av trøkk sammenliknet med før. Jeg håper på litt kyndig hjelp her for å få tilbake godlyden.
    Mye mulig plasseringen er dårlig, men det er nå slik det ble i samråd med bedre halvdel. Sofa plasseringen er ikke optimal, men vil bli endret når vi får ny hjørnesofa.
    Se link til tegning av layout av stua.
    Oppsettet mitt er som følger: Dali Mentor 6, Parasound nc2100/2250, Cambridge 840c brukes til å snurre cder, samt dac for squeezebox touch.
    https://docs.google.com/drawings/pub...YY&w=960&h=720

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok plasseringen som er problemet, og ikke så mye annet å gjøre med det enn å flytte på høyttalerne. Har du forsøkt å flytte de litt nærmere veggen? Eventuelt lengre fra hvis ikke det hjelper. En sub plassert et annet sted kan jo også være et alternativ for å bøte på problemet hvis flytting av høyttalerne ikke er aktuelt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    jeg har prøvd litt forskjellige plasseringer. Problemet er stereobenken, som er altfor bred. Jeg har prøvd nære vegg (10-20cm) og lenger unna, samt foran stereobenken for å se om dette var bedre men det manglet fortsatt like mye på bassen. Hva med teppe under bordet når jeg får ny sofa, kan det hjelpe på noe? Jeg forstår ikke helt hva som 'spiser' bassen, er det såkalt bassfelle/stående vegger som er problemet tro?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimfj
    Hei,
    jeg har prøvd litt forskjellige plasseringer. Problemet er stereobenken, som er altfor bred. Jeg har prøvd nære vegg (10-20cm) og lenger unna, samt foran stereobenken for å se om dette var bedre men det manglet fortsatt like mye på bassen. Hva med teppe under bordet når jeg får ny sofa, kan det hjelpe på noe? Jeg forstår ikke helt hva som 'spiser' bassen, er det såkalt bassfelle/stående vegger som er problemet tro?
    Teppe hjelper ingen verdens ting. Har du huller i bassgjengivelsen kommer dette av diper/stående bølger i rommet, altså styrt av hvor høyttalerne dine står i forhold til veggene. Prøv å gå rundt i rommet og se om du kan finne en plass hvor du hører bassen bedre.

Eneste andre alternativet er at du nå har flyttet til et mye større rom og rett og slett ikke har nok effekt/store nok høyttalere enda, men det er vel mindre sannsynlig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper det ikke er praktisk for deg, men jeg ville tro at beste plassering av høyttalerne er mot kortveggen (veggen med balkongdør). Slik det er nå, så forsvinner nok mye av bassen ut i korridorene før de når sitteplassen.

En plassering nr. 2 du kan prøve er å ha høyttalerne på hver side av et av hjørnene og sitte på skrått.

Kan du ikke gjøre noe av dette, tror jeg du vil nesten uansett slite. En løsning kan da være å pøse på med flere midbasser og suber. Det hjelper ikke med akustiske tiltak i særlig grad hvis du sitter i et nullpunkt. Du må flytte deg ut av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkei, jeg får prøve tipset ditt Hybris om å gå litt rundt i rommet og høre hvor bassen er best. Det jeg syns er litt rart er når jeg hørte på høyttalerne hos Hifi klubben i Marcus Thranes gate stod de ute i butikken mot glassvegg dog med Cambridge elektronikk (kanskje litt lysere karakter enn Parasound) og der trykket det betydelig mer. Det er nok et nullpunkt som som er problemet som du nevner orso. Jeg får prøve meg litt frem og melde tilbake. Kortsiden mot balkongdøra er en no-go er jeg redd. Tv'en henger på veggen boltet fast i mur, så omrokkering her blir vanskelig. Det er sikkert rett at mye av bassen forsvinner ut i gangen/kjøkkenet i tillegg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avstand er det fra høyttalere til sitte posisjon? Ville kanskje prøvd å skifte fase. Og se om det hjelper.

Hvordan er bassen bak med bokhyllen og i hjørnet der?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor er din sweetspot ??
    Utifra tegningen er den jo midt på bordet?

Hva med å bytte plass på bokhyllen som står på veggen bak deg,og den ene sofaen da - er det noe bass der som bokhyllen står nå?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimfj
    Åkei, jeg får prøve tipset ditt Hybris om å gå litt rundt i rommet og høre hvor bassen er best. Det jeg syns er litt rart er når jeg hørte på høyttalerne hos Hifi klubben i Marcus Thranes gate stod de ute i butikken mot glassvegg dog med Cambridge elektronikk (kanskje litt lysere karakter enn Parasound) og der trykket det betydelig mer. Det er nok et nullpunkt som som er problemet som du nevner orso. Jeg får prøve meg litt frem og melde tilbake. Kortsiden mot balkongdøra er en no-go er jeg redd. Tv'en henger på veggen boltet fast i mur, så omrokkering her blir vanskelig. Det er sikkert rett at mye av bassen forsvinner ut i gangen/kjøkkenet i tillegg.
    Som sagt er det primært høyttalernes (og ikke minst din) plassering i forhold til vegger (og tak) i rommet anlegget står i som skaper peaker/dipper i bassen i lydgjengivelsen. Så at du har opplevd mer bass fra høyttalerne i et annet rom er ikke spesielt rart.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    i løpet av helga har jeg fått testet litt.
    Jeg har flyttet litt på møbler, byttet bokhylle bak med sofaen langs vinduet. Så nå er forholdet rundt 2/3, 2.2m mellom høyttaler og drøye 3m til lytteposisjon. Jeg foretok en lytterunde ved å gå rundt og bassen er kanskje best i hjørnet nede til høyre og det er som nevnt mye bass som forsvinner ut i gangen, det er rimelig god bass der. Bassen er helt grei i lytteposisjon, men på langt nær like bra som i forrige leilighet dessverre.
    Bass situasjonen har imidlertid ikke endret seg stort dessverre, men jeg ser ingen annen løsning enn å leve med det ettersom det vanskelig lar seg gjøre å flytte lytteposisjon. :cry:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en sub, og plasser et annet sted enn høyttalerne står.
    --
    Thorbjørn

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper mye av problemet her er den lange "tarmen" inn til venstre for venstre høytaler. Ser for meg at dette er i passe avstand for å kansellere bassen i stor grad ved en gitt frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Tipper mye av problemet her er den lange "tarmen" inn til venstre for venstre høytaler. Ser for meg at dette er i passe avstand for å kansellere bassen i stor grad ved en gitt frekvens.
    Jepp, den teite tarmen ut i gangen spiser nok opp mye av den herlig bassen. :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •