Projektor-kalibrering mot Black Diamond

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

Har da kalibrert min infocus in82 opp mot mitt Black Diamond 1,4...

Da dette er første gang eg har kalibrert noe som heldst tar eg gjerne imot komentarer ang. kalibreringa, man lærer jo aldri uten kritikk :-)
    Eg synes ikkje dette ser så ille ut eg da, er det noe som burde vert forbedret så bare kom med det.

For at de som har peiling, og kansje lurer på hvordan duken påvirker fargene har eg først kalibrert projektoren opp mot mitt gamle GrandView 0,8 lerrret. Samenligner man bildene ser man hva lerrete forårsaker, og hva som skyldes projektoren.
    Projektoren har ingen CMS, og eg har dermed ikkje kunnet justert noe med CMS målingene til calibreringsprogrammet,eneste eg kan justere er :
    Contrast
    Brightness
    Color
    Gamma
    Sharpness
    Color Space
    Color Temp
    Color Gamut

Color Control - gir meg muligheten til å justere Gain og Offset til primær fargene (rød,grøn,blå)

1: er screenshot av CMS målingene før kalibrering (har bare justert Brightness, Contrast, og Gamma)
    2: er samme som 1, men etter at eg er ferdig med hele kalibreringa.
    3: er gråskala målingene før gråskala kalibreringa.
    4: er Gråskala målingene etter at eg ferdig med kalibreringa

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig Kalibrert

Da har eg kalibrert min Sharp opp mot BD 1.4 gen 3 etter beste evne...

Eg tror dette er ganske bra, Delta E for gråskala ligger godt innenfor 3 som ifølge Calman er grensa for hva menskets øye kan oppfatte.

på gammut luminace diagrammet ligger de 3 primærfargene ganske nært hverandre, bruker eg mere tid skal det la seg gjøre å få de enda nermere, men bildet ser bra ut som det er.

Eg klarer ikkje å få grønn og blå noe nermere punktene de skal ligge, om dette skyldes lerret eller andre ting vet eg ikkje, hvor mye utgjør dette??

Hvor det er best å plassere punktet når eg ikkje klater å tweake det dit det skal vet eg ikkje, hadde det vert bedre å ha grønn lenger inn i trekanten, ned til venstre eller kansje lenger ut oppover????

Uansett så er bildet bra, og klarer man å overse svakhetene som innsysvinkel, hotspot, og glans i lyse partier, så er dette absolutt eit bra lerret.
    Innsysnvinkelen og hotspot er noe eg ikkje legg merke til når eg ser film, men glansen i de lyse partiene er noe som kan virke litt distraherende.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargerommet er typisk på DLP'er, der det er vektlagt litt lysutbytte. De klarer ikke full metning i grønt. Det spiller forøvrig ikke så stor rolle. At rødt (og gult) stemmer bra er viktigere, da det er avgjørende for å få til naturlige hudtoner.
    Ellers ville jeg senket kontrasten litt, for da fjerner du problemet ved 100 IRE (at grønt "stikker av"). Det er riktig at deltaE under 3 er "ok", så lenge feilen ikke ligger i overvekt av grønt. Er det overvekt av grønt ser du lett en feil på delta 1, da grønt jo utgjør 76 prosent av det hvite lyset. Ligger feilen i for mye blått - som hos deg - skal det mye til å se det. Selv sikter jeg alltid mot å legge deltaE avviket under 1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm.

For gamuten sin del så ser den "OK" ut. Hvorvidt lerretet hindrer deg i å få mer korrekte farger kan du enkelt finne ut ved å gjøre målinger med proben rettet direkte mot projektoren, og sammenligne resultatet med det du har fra før. Dersom du gjør dette, husk å endre "mode" til måling av direktelys.

Gråskalaen ser også bra ut, men som Gorm nevner, så er det absolutt ikke gunstig å ha overvekt av grønt. Dette gjelder for alle deler av gråskalaen. Tipset er derfor å heller godta noe høyere dE avvik, og senke kontrasten noe for å hindre at grønt stikker av i toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen :-)

Føler at eg har lært ein mye ved å kalibrere først infocus og nå sharp opp mot BD...
    Dessuten vart det mye kjekkere med ein Lumagen Radiance mini 3D i systemet (deilig å slippe alll manøvreringa i DVD menyer etter rett bilde til enhver tid)

Bildet kan helt sikkert bli bedre med meir tweaking, og hadde eg hatt noe erfaring med kalibrering hadde det nok vert perfekt med all den tida eg har brukt :-)
    Trur ikkje eg kommer til å bruke så mye mer tid på det... det er jo mest for trening mens eg venter på eit Studiotek 130 G3...

eit spørsmål til:
    Eg kom tilfeldigvis til å bytte om fra Relative til Absolute i Reference valg vinduet...

Skal grafen no ligge nermest mulig null? eller kan den se ut som deg gjer??
    og hvis så er tilfelle, skal alle punktene ligge ved null? eller er det vanlig med avvik ved endene?

Edit:
    Justerte kalibreringa så Absolute ligger nert null, det var jo ikkje noe problem akkurat...

men det siste Calman skal ha meg til å gjere før kalibreringa er ferdig er å justere color på projectoren... men for å få hvitt og blått (med blå briller) til å bli så lik som mulig må eg stille color heilt opp på 17... noe som igjen roter til heile kalibreringa.
    Hvor viktig er dette? da må jo alt kalibreres om igjen etterpå... huff.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "relative" vil du bare se blandingen av de tre fargene rødt, grønt og blått, i forhold til hverandre. Med "absolutt" tar du også med lysstyrken på hvert nivå i gråskalaen (gamma), og her ser det ut til at du er litt "ute på tur". Hvis du setter programmet (calman) til å sikte mot 2.2 gamma, så skal linjene ligge vannrett på null hele veien når du har tweaket perfekt 2.2 gamma.

Det blå filteret ditt kan du bare kaste, for er ikke det nøyaktig likt det blå filteret i fargehjulet på projektoren, så vil det aldri vise riktig. Med andre ord, det vil aldri vise riktig, og hører hjemme i søppelbøtta.
    Finn heller et nøytralt bilde, og juster satureringen/color til hudtoner ser perfekte ut. Monster/ISF testdisken har et perfekt bilde til dette, der du har tre jenter i samme frame. Hun til venstre er sminket sykelig blek, hun i midten er "sminket" helt nøytrakt, og hun til høyre er sminket så hun ser solbrent ut. Da er det utrolig lett å sette saturering/color korrekt.

EDIT: test scenen med jentene ligger forøvrig også i Windows 7, under fargekalibrering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal finne bildet så snart eg får tida :-) Blåfilter brillene er herved dumpet.

Så Fifth Element igjen i går, samme senene eg har lagt opp bilder fra ser no mye bedre ut, Hudtonene er ikkje så røde som de var før.

Prøvde å kalibrere etter Absolute, tror resultatet vart bra.

Måleresultatet på 10 ire varierer noe voldsomt fra måling til måling, og justering gir så store utslag at det er vanskelig å bli klok på de. Er dette vanlig? er det noe som kan gjøres for å stabilisere målinga?

PS: Beklager litt mye prat om ting som kansje ikkje heilt har med BD å gjere :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustabil måling ved 10 IRE skyldes dårlig måleutstyr. Du kan redusere problemet ved å flytte projektoren nærmere duken, og kjøre med et mye mindre bilde. Da får du høyere lysstyrke på duken, og mer stabile målinger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste kalibrering ser ikke så verst ut., Har du screenshot av gammakurven, også, så er det enklere å vurdere resultatet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at han har brukt absolutt visning, har du jo gamma i gråskalaen han postet. Gjennomsnitts avviket ser ut til å være under 1%, så det må vel betegnes som bra gamma.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet ser ivertfall bra ut no.

Er det disse kurvene du tenkte på?
    målt etter at alt er kalibrert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I og med at han har brukt absolutt visning, har du jo gamma i gråskalaen han postet. Gjennomsnitts avviket ser ut til å være under 1%, så det må vel betegnes som bra gamma.
    Ja, jeg er klar over det, men jeg kunne tenkt meg å se en point gamma og luminansekurve også, siden jeg synes det er lettere å lese. Eksempelvis så er dippen på 90% (som er veldig vanlig) ikke like enkel å se på visningen med absolutt gråskala, som på en point gamma visning (synes jeg, da).

@JustmeFW
    Ja, det er de kurvene jeg tenker på. Resultatet ser forøvrig veldig bra ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •