Sample rates 44.1 kHz 48 kHz påvirker frekvensområdet på hodetelefonene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sample rates 44.1 kHz 48 kHz påvirker frekvensområdet på hodetelefonene?

Når jeg spiller av filer på dataen og sender de til DAC-enheten, så kan jeg velge sample rate, jeg kjører USB så jeg kan velge mellom 16 bit av 33, 44.1 og 48 kHz. Har det noe som helst sammenheng med det øverste frekvensområdet på hodetelefonene?

Hvorfor jeg lurer er fordi jeg syns lyden kan bli vel skarp og satte ned til 33 000 Hz og følte selv det ble bedre. Jeg lurer på om dette er placebo, rett og slett. Er spent på svar.

PS. jeg har prøvd å google dette, men fant ikke svar på spørsmålet mitt der.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmm

Et spedbarn kan oppfatte lyd i frekvensene mellom 16 Hz til 20000 Hz; mens en gjennomsnittlig voksen bare kan høre frekvenser mellom 20 Hz til 16000 Hz.

Stod det som info når jeg googlet litt, så kan nok hende at det er litt Placebo ute og går ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samplerate har ikke mye med hvilket frekvensområde som er hørbart. Sett den til 48khz. Eventuelt 44.1khz om du kun hører på cd'er.

Høyere samplerate øker dog oppløsningen på musikken, og øverste registrerbare frekvens. Sistnevnte er ikke noe du merker til dog, siden hørselen vår er såpass begrenset.

Om du har mulighet til å velge 24bit bør du også det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt finner du et avspillingsprogram som har muligheten for å styre samplingsraten og bitverdien automatisk for deg, dersom du har musikk med ulike samplingsrate / bit (e.g. redbook cd og lydfiler av bedre teknisk kvalitet). Søk gjerne "wiki redbook cd".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •