Phase i REW?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Phase i REW?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Phase i REW?

Drev med noen målinger av frontene mine i REW her om dagen.

Fikk disse grafene her, bare lurer på om den phase kurven som har kommet opp under der ser rikitg ut? og hvordan vet man eventuelt om den er riktig?

takker for alle svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasekurven din ser helt normal ut.

Den er "wrappet". Det betyr at i stedet for å stupe nedover til tusenvis av grader, så går den i ring. Det er bare en mer praktisk måte å tegne det på.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, her kommer tilsvarende for høyre front også.

ser den er jo veldig rar helt i starten der? Går liksom i bølger? Også kan den plutselig gå fortere også litt saktere også fortere igjen, helt på slutten går den jo veldig fort.

Har dette med at i starten så er det så mye forvrenging? og at den går fort så sakte kan kanskje ha noe med ohm gjøre? motstand.

Eller er jeg helt på bærtur?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nederste del skal du bare se bort fra. Måleutstyret har sannsynligvis høy usikkerhet så langt ned. At den ikke går like fort hele veien skyldes bare at høyttaleren ikke har perfekt fasegang. Ingenting unormalt.

Edit: Bruker du romkorreksjon på disse målingene? Da kan det være at det er her prosessoren legger inn filter.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt automatisk romkorreksjon først ja. Ok, bra det ser normalt ut da, hvis disse legges oppå hverandre skal de ligge likt da om de skal være i phase med hverandre?

Om jeg tar en måling med bare sub feks, og så med bare fronter, også legger de oppå hverandre, kan man da se om de ligger rett ovenfor hverandre og da se om sub er i phase med fronter eller ikke?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Jeg har kjørt automatisk romkorreksjon først ja. Ok, bra det ser normalt ut da, hvis disse legges oppå hverandre skal de ligge likt da om de skal være i phase med hverandre?

Om jeg tar en måling med bare sub feks, og så med bare fronter, også legger de oppå hverandre, kan man da se om de ligger rett ovenfor hverandre og da se om sub er i phase med fronter eller ikke?
    bump

Newcomer oy5tein sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kontinuerlige negative drifta i fasen kjem av tidsforsinkelsen mellom HT og mic. Trykk på freq axis så blir frekvensaksen lineær. Då blir bidraget for tidsforsinkelsen ein rett strek i fasen. Hellinga er direkte propesjonal med avstand mellom mic og HT.

REW kan presentere fasen uten tidsforsinkelsen (trykk på Controls og generate minimum phase, trur det var det det heiter.) Usikker på om den då berre flyttar FFT-vinduet for impulsresponsen som eg vil tru gjør samme susen.

Fra manualen til REW:
    A time delay causes a phase shift that increases with frequency - for example, a delay of just 1ms results in a phase shift of 36 degrees at 100Hz but 3,600 degrees at 10kHz, because 1ms is 1/10th of the 10ms period of a 100Hz signal but is 10 times the 0.1ms period of a 10kHz signal, and each period is 360 degrees. The phase shift caused by a time delay is linear with frequency, meaning the 1ms example would give 36 degrees of phase shift at 100Hz, and twice that delay at twice the frequency or three times the delay at three times the frequency etc. If the frequency axis is set to linear the phase plot of a time delay looks like a straight line droppping down as frequency increases - how steeply it drops depends on how large the delay is.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •