Kalibrering av lyd i min nye kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av lyd i min nye kino

Hei alle sammen.

Jeg har laget meg nytt hjemmekinorom som også skal fungere som kjellerstue/gjesterom. Jeg sliter litt med lyden slik det er nå. Jeg har slette gipsvegger og gulvbelegg samt gipstak. Innser at jeg må få på plass noe på veggene som kan dempe/absorbere, men jeg vet ikke helt hva jeg trenger og hvor jeg i så fall skal plassere det.

Jeg har ikke noe særlig peiling på tweaking av verken lyd eller bilde, men jeg ønsker å lære.

Har kjørt full auto kalibrering med receiveren min. Poster resultatene her, kanskje noen kan se på dette og gi meg noen tips. Syns spesielt at diskanten blir skarp. Og når det gjelder kalibrering av Sub er jeg jelt blank...

Vedlegg 77243

Vedlegg 77244

Vedlegg 77245

Vedlegg 77246

Vedlegg 77247

Vedlegg 77248

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg ikke ble så mye klokere av de grafene du har lagt ut, men én ting er i alle fall sikkert:
    Slik du beskriver rommet ditt, er det jo ganske åpenbart at dette må være "et funn" for en akustiker!
    Fleip tilside.
    Alle harde flater vil gi uønskede refleksjoner, og rommet i seg selv vil også i en eller annen frekvens "synge med". Gjerne i området 40 til 60Hz.

I første rekke bør du skaffe deg et teppe på gulvet. Om ikke heldekkende, så i alle fall et som dekker et område på et par-tre meter foran høyttalerne, og som helst går fra vegg til vegg.

Demping av førsterefleksjoner er også svært viktig, og dette innebærer en eller annen form for demping på veggene på hver side av høyttalerne.
    Hvor denne skal plasseres, er et regnestykke som betinger konkrete mål på rommet, og hvordan høyttalerne er plassert i dette.

Hva sub-kalibrering angår, så vil jo romkorreksjonen i receiveren din kunne ta seg av den.
    Lykke til, og vær tålmodig!
    Det har lett for å ta litt tid å finne frem til det optimale resultatet.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Hadde det vært helt opp til meg hadde jeg hatt vegg til vegg teppe i hele kjellestuen, men jeg har en frue som er helt "antiteppe," så det skal en del lobbyvirksomhet til for å få det til. Noen som vet om noen beregningsprogrammer for plassering av dempemateriell? Rommet er 2,9 x 6,4 m og fronthøytalerne er plassert ca 20 cm ut fra sideveggene og ca 30 cm ut fra bakveggen.

Når det gjelder Suben; Klar over at MCACC kan ta seg av den, men man kan jo endre fase, level og bass boost ved hjelp av potensiometer bak på suben. Aner jo ikke hvilket nivå disse bør stå på...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel kompromisse litt med fruen? ;-)
    "Alt" hjelper jo.

Om du har mulighet til det, så trekk gjerne høyttalerne litt lenger ut fra veggen bak - gjerne det dobbelte av det du har nå.
    Dette er imidlertid litt avhengig av høyttalertype. Er det snakk om en bassreflekskonstruksjon med bakoverrettet bassport, så "må" de ideelt sett stå lenger ut i rommet.
    Helst bør de også trekkes litt lenger vekk fra sideveggene, men "ser" jo at det kan by på problemer.
    Har selv et rom med bredde på 3meter, hvor høyttalerne er plassert ca 100cm fra veggen bak, og ca 45cm fra sidevegg, målt fra senter på høyttaleren.

I og med at høyttalerne står såpass nærme sidevegg, bør plassering av dempemateriale ligge i et område på mellom 50 og 80cm lengre frem på sideveggene.
    Dette er også betinget av lytteposisjon, som mtp rommets bredde / høyttalernes plassering, bør befinne seg et sted mellom 2,5 og 3 meter, målt fra høyttalerne.
    Sitter du lenger unna, bør også arealet for demping av sidevegger økes, ved at man utvider dempeområdet mer mot lytteposisjon.

Den foreslåtte lytteposisjon er først og fremst mtp musikkopplevelser!
    I kinosammenheng er det ikke fullt så viktig med disse målene.

Hva sub-innstillinger angår, så vil jeg foreslå at du setter gain til ca kl.10 og fase til 0.
    Delefrekvens et sted mellom 50 og 80Hz, avhengig av hva slags fronthøyttalere du har..

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bedre sette freq på max og heller la recievern ta seg av delingen? Heller dele frontene i reciever på 40 eller 80 eller noe?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt et godt alternativ. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    er det ikke bedre sette freq på max og heller la recievern ta seg av delingen? Heller dele frontene i reciever på 40 eller 80 eller noe?
    Nå mistet du meg litt. Regner med at du snakker om Suben, men dele frontene?

Takker ellers for gode svar, kommer nok garantert tilbake med flere spørsmål.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhagl
    Nå mistet du meg litt. Regner med at du snakker om Suben, men dele frontene?

Takker ellers for gode svar, kommer nok garantert tilbake med flere spørsmål.
    Hehe, var jeg uklar :P inni recieverens meny kan man sette front til feks large (vil si at de spiller hele frekvenskurven) eller small og dele de på hva man ønsker, feks kan du dele frontene på 80 hz for å få en god integrering med subwoofer, dette kalles vel også x-over, når du deler på feks 80hz, vil det si at ved det punktet begynner de rulle av på lydniva ved lavere frekvenser en dette. Dette gjøres selvfølgelig best med måleutstyr så du kan kjøre målinger hver gang du setter en delefrekvens på HT i recievern din. Deretter kan du velge det som gir deg best resultat. 80hz er for mange et godt utgangspunkt, jeg fikk min beste kurve ved 60hz, og har delt frontene ved 60hz, jeg har subwoofer med gain på ca 11, phase på 0 og freq på max.

For å måle dette trenger du en DB måler, radioshack har en bra (fås på lsound), også trenger du laste ned Room Equalizer Wizard. Skal vel ligge en guide på forumet her også om hvordan man gjør dette.

Hadde du bodd i Oslo hadde jeg kunnet tatt meg en tur, skulle jeg hjulpet deg satt det opp og kjørt noen målinger

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så på de ene bildet ditt over, den har satt front og surround til large.

Jeg hadde satt
    center til small, delt på 60hz
    front på small, delt på 40-80 hz (prøv deg fram se hva du liker)
    surround til small, delt på 60hz

sett subwoofer på max freq, phase 0, og gain på ca 10-11.

kjør deretter en kalibrering, se hva du får av verdier.
    Sett center, og surround til 60hz, om du får det samme igjen.
    Og sett deretter front til mellom 40-80 hz.

Kan være vanskelig uten måleutstyr men, man kan jo høre seg litt fram med noen testklipp også last ned THX - Amazing life trailer med dolby digital spor, den er et godt utganspunkt for å høre etter hvordan det låter.

Ser også at recievere har satt crossover til 100hz, vet ikke helt hva den crossovern skal være om det er mellom front og sub eller om det er LFE.

om det er LFE skal den vel være på 120Hz?

EDIT: siste LFE der roter jeg mellom LFP ove LFE eller hva det heter, det er bass lydsporet ditt på HD materiale. Skal stå på 120 hz, men det har nok ikke noe med det bildet ditt over å gjøre bare ignorer dette :P

Kom med tilbakemeldinger

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant den artikkelen her LINK

Der står det jo litt nyttig info

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for supre svar. Jeg har fri i dag, så nå skal jeg ned for å leke meg litt. Merker at det hadde vært en fordel å bo i østlandsområdet hvis man skal ha lyd og bilde som hobby ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    så på de ene bildet ditt over, den har satt front og surround til large.

Jeg hadde satt
    center til small, delt på 60hz
    front på small, delt på 40-80 hz (prøv deg fram se hva du liker)
    surround til small, delt på 60hz

sett subwoofer på max freq, phase 0, og gain på ca 10-11.

kjør deretter en kalibrering, se hva du får av verdier.
    Sett center, og surround til 60hz, om du får det samme igjen.
    Og sett deretter front til mellom 40-80 hz.

Kan være vanskelig uten måleutstyr men, man kan jo høre seg litt fram med noen testklipp også last ned THX - Amazing life trailer med dolby digital spor, den er et godt utganspunkt for å høre etter hvordan det låter.
    Slet med å finne noe nedlastbart av den traileren som kunne brennes ut på en grei måte. Men søkte litt på nettet og fant ut at den siste Indiana Jones filmen hadde dette klippet, så tok meg en tur på Elkjøp og skaffet meg den..

Har nå eksperimentert litt og merker allerede stor forskjell. Forsøkte først å kjøre klippet uten å ha endret på noe fra i går slik at jeg hadde noe å sammenligne med. Da hørtes ikke bassen noe særlig bra ut.

Det virker ikke som receiveren min har mulighet til å sette forskjellige crossover frekvenser på de forskjellige kanalene, bare en global setting som man kan sette till 200-150-100-80-50 Hz.

Endret innstillingene på SW til din anbefaling og kjørte en THX autokalibrering. Receiveren setter da alle HT til small og crossover til 80 Hz.

Bassen var nå mye mer kontant i forhold til hvordan den var. Nå vet ikke jeg hvordan dette skal høres ut i en perfekt hverden, men jeg synes resultatet var ganske bra. Jeg har helt sikkert mer å gå på, men utgangspunktet nå er mye bedre enn det det var.

Prøvde også å sette crossover til 50 Hz, men jeg syns 80 Hz hørtes bedre ut..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •