Justering av Hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justering av Hjemmekinoanlegg

Jeg trenger litt hjelp til justering.

Anlegget brukes til TV/Musikk/Blu Ray/Apple Tv/Xbox 360.

Reciver: Yamaha rx-v767
    Front: Audio Pro Blue Diamond (Gulvsåenede Høytaler med aktive 10" subber i sidene,disse drives av Yamaha i Stereo hvis Large er valgt som høytalerstørelse. Den inegygde forsterkeren (175W) driver subbene i 5.1 og i stereo hvis small er valgt som høytalerstørelse).
    Center: Audiopro Black Vector
    Back: Dynavoice Magic FX-4 EX
    Sub: XTZ 99 W10.16

Spørsmål (Audio Pro Blue Diamond):

1.Hvilken høytalerstørelse bør jeg velge for frontene får og få best mulig resultat?

2. Hvis jeg velger large hvor høyt i frekvens spiller 10" da?

3. Hvis jeg velger small er det vell vanlig at de spiller fra 80hz og nedover?

4. Hvor lavt spiller mellomtonen? Ned til 80hz? Hvis ikke bli det jo ett openrom her?

5. Hvilken nivå bør "Line in level" og "Master level" bak på høytalerene ca stå på?

Spørsmål (XTZ 99 W10.16):

6. Hvilken Frekvens bør denne spille? 80hz og nedover? Eller lavere ettersom Audioproene også spiller fra 80hz og nedover, eventuelt fra høyere og nedover.

7. Hva bør volumet bak på subben stå på?

8. Hva bør frekvensen bak på subbe stå på? Sammen som jeg deler på inne på yamahaen?

9. Er eneste muligheten får og finn ut hva fasen skal stå på ved måling og prøving?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av objorgan
    Jeg trenger litt hjelp til justering.

Anlegget brukes til TV/Musikk/Blu Ray/Apple Tv/Xbox 360.

Reciver: Yamaha rx-v767
    Front: Audio Pro Blue Diamond (Gulvsåenede Høytaler med aktive 10" subber i sidene,disse drives av Yamaha i Stereo hvis Large er valgt som høytalerstørelse. Den inegygde forsterkeren (175W) driver subbene i 5.1 og i stereo hvis small er valgt som høytalerstørelse).
    Center: Audiopro Black Vector
    Back: Dynavoice Magic FX-4 EX
    Sub: XTZ 99 W10.16

Spørsmål (Audio Pro Blue Diamond):

1.Hvilken høytalerstørelse bør jeg velge for frontene får og få best mulig resultat?

4. Hvor lavt spiller mellomtonen? Ned til 80hz? Hvis ikke bli det jo ett openrom her?

5. Hvilken nivå bør "Line in level" og "Master level" bak på høytalerene ca stå på?

6. Hvilken Frekvens bør denne spille? 80hz og nedover? Eller lavere ettersom Audioproene også spiller fra 80hz og nedover, eventuelt fra høyere og nedover.

8. Hva bør frekvensen bak på subbe stå på? Sammen som jeg deler på inne på yamahaen?

9. Er eneste muligheten får og finn ut hva fasen skal stå på ved måling og prøving?
    - Dette kommer ann på rommet ditt, jeg ville kjørt autokalibrering i reciever først og sett hva den satte det som, siden disse har 10" i seg er det nok mendt til å spille dypt og kanskje large vil fungere bra, hvis ikke er det ganske vanlig sette de til small og dele på mellom 40-80hz, for å finne ut v dette best så ville jeg brukt måleutstyr og REW får å måle responsen i rommet ditt på de forskjellige settingene og sett hvem som var best.

- du mener hvor lavt altså dypt spiller de? velger du large så vil de spille så dypt som de klarer i rommet ditt. Veger du feks small og 80hz, vil de spille til 80hz, og deretter rulle av gradvis nedover, så de vil altså spille under 80 hz uansett om du har delt de på dette. Om du mente hvor høyt de vil spille så vil de spille like høyt uavhengig om du har satt large, small eller hva som helst.

- joa, 80hz kan være ganske vanlig dette, som sagt, bruk måleutstyr for å finne fram til hvordan de spiller best i rommet ditt. Er ikke altid 80hz er best, selvom dette liksom er THX "standarden"

-mellomtonen din spiller vel ned til der hvor bassen skal ta over. Hva dette er på din HT er jeg usikker på, men er nok mye høyere en 80hz, dette vil dog ikke påvirke deg i noen grad og er ikke nneu kan gjøre noe med, HT spiller slik den spiller. Mellomtone og diskant er vanskelig påvirke, må du eventuelt flytte på HT, gjøre akustiske tilslag i rommet ditt eller noe.
    Ville ikke tenkt så mye på hvordan mellomtonen din spiller, ville heller fokusert på de dypere frekvensene, ofte der problemene ligger.

- her må nok noen som har HT svare på. Eventuelt er jo sikkert kl10 / 11 godt utganskpunkt ? :P

- her igjen kommer måling med REW inn, dette må måles for best mulig resultat, det beste er nok bare sette phasen til 0, gain på ca 10 eller 11, deretter sette freq på MAX, deretter kjører du romkorreksjon for å la den ta seg av delingen.

- avhengig av rom og forsterker, på min gamle onkyo 707 trengte de bare stå på kl 7 / 8, altså ingenting nesten, på min nye yamaha 2067, kan de stå på kl 11 uten problemer, for å finne ut dette, setter du de på ca kl 9, kjører romkorreksjon, og ser hva sub level blir på, blir den veldig lav -15 eller noe, så står de på for høyt, blir de ca -5 så er de bra der den står, blir de på fek pluss 5 står de altfor lavt.

- sett den på MAX, og la romkorreksjonen og deling i reciever ta seg av dette.

- ja, men lar du den stå på null og, frekvens på max, så vil reciever kompanere med å sette avstanden til subben LENGER eller KORTERE en det den egentlig er. Så reciever tar seg av dette

Håper dette hjalp noe

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Blue Diamond innebygd sub med subinngang? Hvordan benyttes dette når du kjører ekstern sub? Bruker du de som vanlig fullrange fronthøyttaler?

Vurderer en BD i hjemmekinoen istedet for en vanlig løsning med fronter og sub, og lurer på hvordan det blir å bruke de på film. Musikk er mindre interessant i dette tilfellet. Blir det mye bedre å bruke en XTZ, som jeg også har sett meg ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •