Kalibrering av Klipsch 5.1 Hjelp! Audyssey

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Klipsch 5.1 Hjelp! Audyssey

Har prøvd å kalibrere anlegget mitt. Men blir litt tvilende da jeg ser hva audyssey Multi EQ kommer opp med av data. Mitt anlegg består av klipsch 5.1
    Følgende utstyr : Front klipsch RB-81, Center klipsch RC-62 og Bak Klipsch RS-42 og Sub klipsch RW-12d. Forsterker er Onkyo TX-NR 807.
    Etter fulstendig kalibrering er det flere ting som ikke stemmer med virkeligheten. For det første har audyssey satt delefrekvensen til 40HZ på frontene også center har også fått 40HZ. Er ikke det litt lavt? . Surround høyttalerne har fått 80HZ. Det andre jeg stusser litt på er Avstansmålingene til lytteposisjon til de forskjellige høyttalerne. Her er det en høyttaler som er helt på bærtur når det gjelder avstand og det er sub som er satt til 7.20 Meter. De andre er ikke så langt fra de virkelige mål. Er det noen poeng i å sette inn virkelige mål etter kalibrering?

Sub er satt til Phase 0

Håper noen kan hjelp til med å heve lyd opplevelsene ytterligere.
    Å få mest mulig ut av det utstyret en har er målet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at kalibrering setter sub til 7.2m trenger ikke å være feil! Så lenge du hører at subben er i fase med resten av høytalerne(spiller ilag samtidig) så stremmer nok avstanden.

Frontene og senter bør du prøve å sette på 80HZ og "SMALL" før du kjører kalibrering på nytt. Husk å kjører alle målinger! Kan være en fordel å bruke kamera stativ å feste mic på samt ikke måle helt på hodeputa mot bakvegg-mål heller midt i sofan.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører alle 6 målepunktene til kalibreringen. Har stillt sub level slik at den kommer rundt 0db (+2db). Bruker også en lysestake til mic så den kommer i øre høyde og målingene gjøres med noe avstand til bakvegg.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    standard onkyo... har alltid skjedd samme her, uansett! høytalerne blir large og 40hz! kalibrer skikkelig som nevnt over, deretter kontroll måler du avstand til HT med målebånd og forandrer dette manuelt. samme gjør du med delefrekvens; small og 80hz er et greit utgangspunkt.

Sub avstand er ikke like enkelt..

Kontroll mål volumet til alle kanaler når du er ferdig. slik at de spiller f.eks 85db ved MV -20db i receiver.

Sub kalibrering anbefaler jeg Hellnoobs guide, den har virket bra hos meg tidligere..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips, skal ta en ny kalibrering i kveld å korigere litt på målingene.
    Db måler hadde vært greit å prøve, men har ikke tilgjengelig.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er BI-amp noe å anbefale på mine front høyttalere? Tenkte å prøve dette også.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke kjøre ny runde selv om du endrer delefrekvens. Den merkelige subavstanden kommer pga fase, den er korrekt.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Er BI-amp noe å anbefale på mine front høyttalere? Tenkte å prøve dette også.
    Er samme strømforsyning så ser ikke hva du vil vinne på det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter tilbakemeldinger anbefaler dere at jeg skifter delefrekvens til 80 HZ og manuelt korigerer avstand til alle høyttalerene også sub. Korriger meg hvis jeg er på feil spor her nå.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Olebrum]Etter tilbakemeldinger anbefaler dere at jeg skifter delefrekvens til 80 HZ og manuelt korigerer avstand til alle høyttalerene også sub. Korriger meg hvis jeg er på feil spor her nå.[/QUOT

avstand på sub er også fase, hvis den stemmer kan den stå. resten er det bare å kjøre på!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting begynner å falle på plass her nå,tester ut med litt konserter på¨Blu-ray.
    Lydbilde er mye mere ryddig og riktig nå føler jeg, takker for hjelp så langt.
    Skal gjøre noen Akustiske tiltak med rommet i nærmeste fremtid og skal få prøve å få intregrere subben bedre. Ikke det at det er dårlig lyd her nå, men har en følelse at det er mer å hente på bedre sub kalibrering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •