rx-v3067 og jbl E90, hva kan jeg gjøre for å bedre lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rx-v3067 og jbl E90, hva kan jeg gjøre for å bedre lyden?

Jeg oppgraderte fra en HK avr445 til Yamaha rx-v3067 for å få en kraftigere reciever. Jeg spiller dette med et JBL E90 fronter og JBL bakhøyttalere (kjøpt samtidig med frontene).

Etter oppgraderingen synes jeg enkelte lyder ble tydeligere, som feks sangstemmer i musikk, mellomtone ble generelt tydeligere. Det negative utfallet av endringen var at diskanten ble gruelig skarp og hard, og bassen er nesten ikke tilstede. Dette skjer når jeg watter opp til det volumet jeg ønsker å se film i.

Jeg har kjørt gjennom auto-kalibreringa med mic'n som fulgte med. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få lyden som jeg ønsker?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vu-caN
    Jeg oppgraderte fra en HK avr445 til Yamaha rx-v3067 for å få en kraftigere reciever. Jeg spiller dette med et JBL E90 fronter og JBL bakhøyttalere (kjøpt samtidig med frontene).

Etter oppgraderingen synes jeg enkelte lyder ble tydeligere, som feks sangstemmer i musikk, mellomtone ble generelt tydeligere. Det negative utfallet av endringen var at diskanten ble gruelig skarp og hard, og bassen er nesten ikke tilstede. Dette skjer når jeg watter opp til det volumet jeg ønsker å se film i.

Jeg har kjørt gjennom auto-kalibreringa med mic'n som fulgte med. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få lyden som jeg ønsker?
    Hmm høres veldig rart ut, har du koblet riktig, kjører du bi amp, jeg kjørte bi amp på min onkyo før, en gang koblet jeg feil på biampingen, og det hørtes helt grusomt ut, skrikende diskant og bass ble borte.

Kanskje en mulighet? Står de til full range i reciever? Kanskje du har satt på noe som heter dobbel bass, så alt bassignalet går til subber isteden? Er jo også noen ting sjekke ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden ble bedre når jeg satte lydenmodusen til "Natural".

Er fornøyd med diskanten nå.

Bassen derimot er svak og lite merkbar. Er usikker på hva jeg bør gjøre. Har satt på Double bass, sånn at bassen spilles både på SVS'en og frontene. Men frontene avgir nesten ikke trøkk på dypere frekvenser.

Har lest på forumet at folk kjøper seg en RadioShack. Men gir den meg svar på hva jeg burde skru på bak på SVS'en?

Setter veldig pris på svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at jeg har kjørt YPAO på rx-v3067.

Kjører en 5.1 oppsett med svs sub, jbl e90 fronter, og jbl center og bak-surround.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du merket at bassen var bedre med H/K? Hvis ikke kan det jo være rommet ditt. Om dette ikke er tilfelle så er det jo litt rart. Passet på at du ikke har gjort noen sinnstillinger på sub, at phasen står riktig etc?

Husk at Yamaha gjengir jo det som er mer korrekt. Jeg hadde mye mer bass med min gamle onkyo, men til gjengjeld hørtes det jo ikke ut i det hele tatt, da jeg fikk på 2067, ble alt mye roligere men likevel med bra trykk når jeg føler det skal være trykk

Med en DB måler vil du kunne se hvor høyt du spiller på de gitte frekvensene, dette kan hjelpe deg tune/kalibrere anlegget til at det yter bedre. Koster ikke mye for en slik måler, absolutt værdt å ha, dermed trenger du litt mer en gjennomsnittlig peiling for å sitte leke med dette :P Men finnes jo noen fine guider på forumet her til blant annet phase justering etc.

Hvordan har du koblet subben din? Husk at på 3067 er begge subutganene separate monokoblinger, om du har koblet inn 2 stk på både sub og reciever så kan det jo hende det blir noe feiljusteringer ved RK? EDIT: da recieveren tror at du har 2 subber koblet til mens du egentlig bare har en.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering er ofte ikke så lett som man tror.
    Hvordan satt du mikrofonen ? Måler du rundt sweetspot eller på hver sitteplass en hjørnesofa f.eks ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Tøm lytteområdet for bord, sofa-stoler o.l før du kjører ypao.

- Kjør korrigeringen med Natural targetkurve.

- LAGRE korrigeringen på minnepossisjon 1-6 FØR DU GJØR NOEN INNSTILLINGER.

- Gjør så finjustering på bass og diskant om det trengs. + heving av sub/lfe ca 3 dB.

- Tips... kjør 1 korrigereing for hvert av de lydformatene du bruker...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •