Rør Klubben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124

Tråd: Rør Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør Klubben

Om jeg ikke er helt blind!
    Finner ingen tråder om dette,er ikke helt uerfaren med rør forsterkere men har aldri eid en lenge nok til og måtte bytte rør. Har nå en Copland CTA 504 og kunne tenke meg og prøve andre rør enn de som sitter i den nå. Tesla 6550
    og EH ecc83. Om noen har lyst er det bare og sette i gang og prate om rør og forsterkere!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke spes. mye til Copland, og vet ikke hvor godt de evt. responderer på forskjellige karakteristikker i effektrør. På pre-rør siden bør det være litt å hente.
    Å komme med anbefalinger er jo litt vanskelig, da dette vil henge sammen med både matching, preferanser og ønsket karakteristikk.

Generelt er det vel liten uenighet om at en del NOS-rør overgår lydkvalitet til det meste av ny-produksjoner og re-issues. Ulempen er at prisene begynner å bli høye på en del typer.

Litt ned på siden i linken her finner du en grov indikasjon på karakteristikken til enkelte ECC83 (12AX7) rør.

https://www.tubeworld.com/12ax7.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Nå kjenner jeg ikke spes. mye til Copland, og vet ikke hvor godt de evt. responderer på forskjellige karakteristikker i effektrør. På pre-rør siden bør det være litt å hente.
    Å komme med anbefalinger er jo litt vanskelig, da dette vil henge sammen med både matching, preferanser og ønsket karakteristikk.

Generelt er det vel liten uenighet om at en del NOS-rør overgår lydkvalitet til det meste av ny-produksjoner og re-issues. Ulempen er at prisene begynner å bli høye på en del typer.

Litt ned på siden i linken her finner du en grov indikasjon på karakteristikken til enkelte ECC83 (12AX7) rør.

https://www.tubeworld.com/12ax7.htm
    Var og tittet oppi og det sitter EH på effekt rørene og tesla på inngangene
    Jokris skulle sette opp en pakke til meg,men tror jeg bytter 6550 rørene først
    de er også ustabile på biasen,de skal ligge på 45 ma og de varierer ned til 34 og opp til 56 på en dag. Takk for link.
    Mvh Ove

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Var og tittet oppi og det sitter EH på effekt rørene og tesla på inngangene
    Jokris skulle sette opp en pakke til meg,men tror jeg bytter 6550 rørene først
    de er også ustabile på biasen,de skal ligge på 45 ma og de varierer ned til 34 og opp til 56 på en dag. Takk for link.
    Mvh Ove

da er svetlana wingded c å anbefale

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her jeg også:-) jeg har selv blitt helt rørete!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått helt dilla på rør etter jeg kjøpte MA! Står i electro harmonix 6AQ8 og Jan Phillips rør. HELT annen dimensjon på diskant. Skjønner ikke hvorfor flere har rør

Ang. Bias, trenger jeg noen spesielle verktøy for sjekke bias og evnt. stille?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke til biasinnstillingen på MA, men på min Dynaco trenger jeg multimeter hvor jeg stiller inn manuelt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da er svetlana wingded c å anbefale
    Det kommer til og bli de ja,har lest litt nå og ser mange skryter av de.
    Har pratet med Olav på Audiocompaniet også,så nå er bias justering ingen sak lenger. Gøy med rør bytting og forandre lyden etter eget ønske

O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Skjønner ikke hvorfor flere har rør

Ang. Bias, trenger jeg noen spesielle verktøy for sjekke bias og evnt. stille?
    Skjønner ikke hvorfor ikke flere har rør - mener du kanskje

Multimeter er nevnt. En liten skrutrekker til trimpotmeterne inni forsterkeren har du sikkert tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt 4stk Golden Dragon KT 88 rør,blir gøy og høre om det er noen
    forskjell på de og 6550 rørene. Coplanden skal ha 450mv på rørene og det ene 6550 er utrolig ustabilt,får det kun til 283mv. Får se hva som skjer med KT88 rørene,får jeg ikke justert det ene der er det noe galt med forsterkeren.

O

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv gjerne erfaring her, da jeg vurderer å handle en quad 6550 rør. Venter egentlig bare på svar fra motron..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 4stk KT88 retro

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt 4stk Golden Dragon KT 88 rør,blir gøy og høre om det er noen
    forskjell på de og 6550 rørene. Coplanden skal ha 450mv på rørene og det ene 6550 er utrolig ustabilt,får det kun til 283mv. Får se hva som skjer med KT88 rørene,får jeg ikke justert det ene der er det noe galt med forsterkeren.

O

Som det ble nevnt lengere oppe i tråden her, så er det mer å hente på å bytte inngangsrørene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Som det ble nevnt lengere oppe i tråden her, så er det mer å hente på å bytte inngangsrørene.

han har vel også hatt litt problemer med ene effektrøret, og isåmåte ville et bytte kommet likevel..
    nå er det jo flere som mener det er lydforskjeller i kt88 og 6550 - hvor mye vet jeg ikke - men jeg lurer på akkurat dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    han har vel også hatt litt problemer med ene effektrøret, og isåmåte ville et bytte kommet likevel..
    nå er det jo flere som mener det er lydforskjeller i kt88 og 6550 - hvor mye vet jeg ikke - men jeg lurer på akkurat dette.
    jeg opplever at det er forskjell på 6550 og kt88 i min forsterker ihvertfall, 6550 har mer forkus i mellomtonen, mens det er noe mer punsj i kt88

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jeg opplever at det er forskjell på 6550 og kt88 i min forsterker ihvertfall, 6550 har mer forkus i mellomtonen, mens det er noe mer punsj i kt88
    Det er ene røret som krangler,så da prøver jeg disse først er det i orden da er det bare og prøve flere

O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ene røret som krangler,så da prøver jeg disse først er det i orden da er det bare og prøve flere

O

sant nok :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er KT 88 på plass,det jeg hører umidelbart er bassen går dypere,mellomtonen kan jeg ikke si ble noe dårligere,diskanten ble litt mykere men de har kun spilt en time. Fikk justert alle rørene likt,så det er jo topp
    Skal spille noen timer i kveld så da kan jeg forklare bedre hvordan det låter i morgen.

O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er KT 88 på plass,det jeg hører umidelbart er bassen går dypere,mellomtonen kan jeg ikke si ble noe dårligere,diskanten ble litt mykere men de har kun spilt en time. Fikk justert alle rørene likt,så det er jo topp
    Skal spille noen timer i kveld så da kan jeg forklare bedre hvordan det låter i morgen.

O
    Cool

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

O
    Hei, glede meg du har fått de KT 88 og, det jeg kan si er at ja , bassen bli dypere, mellontonen aldri har jeg merke noen forkjell mellon 6550 og KT 88 egentlig, (men dette er en personlig mening) og diskanten ( iallefall i mine Mc 275) har en mykere klangen enn i 6550 men det som er betydelig hørbar er lydbilde , 6550 har - synes jeg-, mer fokus i mellontonet. Om de passer -KT 88- i Copland vet jeg ingenting, aldri hadd/hørt. Mvh Pocoloco

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •