Rør Klubben - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124

Tråd: Rør Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Jeg har hørt at Klipsch høyttalere passer velidg bra med rør forsterkere.
    Derfor lurer jeg på om noen her inne har noen anbefalinger til Klipsch RF-82.
    Helst integrert, men delte løsninger er jo også en mulighet.
    Prisen må ligge på under 17000,-
    Jeg hører mye på metall, rock, Drum&Bass og litt country.
    Jeg er opptatt av høy lyd med mye trykk og dyp bass.
    Jeg vet ikke hvordan rør forsterkere spiller, så hvis noen mener rør ikke passer meg så vær snill og si ifra!
    Jeg har aldri eid rør produkter før, så jeg har noen spørsmål.
    - Hva er bais?
    - Er det noen spessielle ting jeg må passe på med rør forsterkere?
    - Hvor ofte må jeg bytte rør?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg!

På forhånd, takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2
    Hei!

Jeg vet ikke hvordan rør forsterkere spiller, så hvis noen mener rør ikke passer meg så vær snill og si ifra!
    - Hva er bais?

På forhånd, takk!
    Det er en Rogue stereo 90 til 10 000,- på brukten som passer til det,du mener bias
    det er justering på rørene altså volt som justeres etter rør bytte. Rørene varer litt ymse,men rundt 3000 timer er det vel som er vanlig på de store rørene og lenger på små rørene. Den som ligger på brukten er KT 88 eller 6550
    basert,altså med mere effekt enn exempel 300B rør som er type opp til 2x 10-15 watt omtrent, KT 88 opp til 2x 50 med 4 rør mere med flere rør
    Det blir en helt annen opplevelse med rør på klipsch enn transistor,må prøves !. Rogue Stereo 90 + en forforsterker burde ligge i din pris klasse.
    Håper det hjalp deg litt,er flere som er mye bedre på rør forsterkere enn meg her som helt sikkert kan hjelpe deg mere.

Mvh
    Ove

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

- Hva er bais?

På forhånd, takk!
    Tror du må spørre en rogalending om det Hehehe.. det er som Wikstrøm er innpå, justering av inngangsspenning på rørene slik at de skal få optimal arbeidsspenning.

Som han også er innpå så er KT88 evt El34 kombinasjoner mere optimalt for din del siden jeg opplever det slik at din type musikk gjerne verdsetter mere watt enn "fin watt" som bla 300B produserer. Som også egner seg best til +100db ht.
    Jeg for min del opplever det at rør ofte taper litt i forhold til transer når det gjelder pur råsskap, men det er små variabler.
    ...og at overgangen til rør ofte åpner for andre musikksjangre, siden de åpner for ett detaljnivå som man finner på dyrere transekombinasjoner. Du finner vel ut hva jeg mener
    Problemet er vel det at det krever litt kunnskap med rør siden ingen (eller veldig få) låter helt likt. For en rørelsker er det equalizeren eller tonekontrollen.
    Er ikke rørene "feil" kan du få en klangbalanse som er "feil". Du vil merke det den dagen du hører ett virkelig bra oppsett.
    Så en rørkombo som låter bra med komponent trenger ikke nødvendigvis å låte bra med en annen om du forstår?

Det erfarte jeg da jeg hadde treff her for ei uke siden. Var ikke helt fornøyd med klangen i anlegget, så jeg fant ut at jeg skulle skifte ut til en av de som jeg ikke har fått til, siden det var for "skingrende". Plutselig hadde gitaren fått kropp og overtonestruktur

Men... krever litt tålmodighet...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har du fått gode svar, bare tar med ett par små ting
    husk at du alltid må ha koblet til ht når du slår på rørforsterkere, slå gjerne av effektforsterkeren først, og sist på, jeg bruker også å la rørforsterkeren få litt rolig spilling etter jeg har spillt høyt, før jeg slår av
    bias justering på stereo 90 som er nevnt her er enkellt, samme med rørbytter
    husk hansker før du tar i rørene
    jeg var minst like grønn for under ett år siden, men man lærer underveis en integrert sak med cinemaloop har f.eks ayon , tror den heter spirit, den fåes brukt ned i den summen du nevner, ellers er rogue stereo 90 knall

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ayon Spirit har nok ikke den karakteristikken som eima2 sikter etter. Den har en meget stram, slank bass og generelt lys klangbalanse.

Vedr. Klipsch, så er det vel noen av de som er ganske strømkrevende mht ujevn imperdansekurve. Vet ikke om det er tilfelle med RF-82?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ayon Spirit har nok ikke den karakteristikken som eima2 sikter etter. Den har en meget stram, slank bass og generelt lys klangbalanse.

Vedr. Klipsch, så er det vel noen av de som er ganske strømkrevende mht ujevn imperdansekurve. Vet ikke om det er tilfelle med RF-82?

grunnen til at jeg la frem forslag om ayon var at rognlien anbefallte den til rf82 når jeg hadde det
    klang kan man tune med smårørene, ihvertfall noe :wink:
    rogue stereo 90 er vel greiest da den fåes for 10, da kan han kjøpe en rørpre også som f.eks den jeg har, L2, fåes brukt mellom 5-10 k,
    den kan tunes dit man vil lydmessig ved hjelp av upgrade audio

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    Kjempe fint med god hjelp!

Wikstrøm (hvis det var det du kalte deg :P) nevner at det ligger en Stereo 90 på brukten til 10k. noen som kan gi meg en link? finner den ikke :S

Hvordan pre anbefaler dere? Jeg ser L2 blir nevnt. Det ligger en Audio Note L2 som vistnok skal være oppgradert, til 6500 på finn.
    Jokris sier noe om at den kan tunes ved hjelp av upgrade audio, kan du si litt mer om hva det er?

Jeg lurer enda litt på om jeg skal gå for rør. Jeg er tråss alt 17 år og student, så jeg har ikke så mye penger til og "prøve og feile".
    Hva koster det og eventuelt bytte rør? Jeg forstår det slik at det er de små røra som "styrer" klang karakteren og de store som gir effekt.
    Får man kjøpt løse rør hos de som forhandler forsterkerene?
    Hvem forhandler Audio Note i Norge?

Tusen takk for hjelpen så langt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, fant en på hifi sentralen nå, den var solgt, hvis det var den Wikstrøm sankka om :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, fant en på hifi sentralen nå, den var solgt, hvis det var den Wikstrøm sankka om :P
    Det var nok den ja,ligger vel en del rørforsterkere der.
    En interegrert er også noe og tenke på,med KT 88 rør,som passer til din musikk stil. Bruk litt tid så finner du helt sikker en som bra.
    Små rør koster i fra lite til mye Jokris er experten der!

O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    grunnen til at jeg la frem forslag om ayon var at rognlien anbefallte den til rf82 når jeg hadde det
    Jeg har eid Spirit II i en kortere periode. Forsøkte å tune den med pre-rør - og fikk den til å spille bortimot "magisk" i fra mellomtone og opp. Men, den var alt for slank og stram nedover. Ayon (ihvertfall Spitit II) er kanskje den mest transistorlydende rørforsterkeren jeg har testet, og jeg tror ikke jeg er helt alene i det synsebeddet

Men, med en limit på 17K på bruktmarkedet, så bør det være rimelig god mulighet til å finne noe egnet. Kanskje en Cary?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krise....

skulle bytte ut litt smårør i dag, og klarte å miste et stk ECC81 Telefunken rør i bakken, selvfølgelig "knuste" toppen på røret, slik det ikke er tett lenger! guuud så irriterende.. nå må jeg på jakt etter et stk slikt rør da jeg MÅ ha et par operativt for fremtiden!

ikke alt er fryd, selv om det meste er det;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    skulle bytte ut litt smårør i dag, og klarte å miste et stk ECC81 Telefunken rør i bakken, selvfølgelig "knuste" toppen på røret, slik det ikke er tett lenger! guuud så irriterende.. nå må jeg på jakt etter et stk slikt rør da jeg MÅ ha et par operativt for fremtiden!

ikke alt er fryd, selv om det meste er det;-)
    Ikke bare gøy!

o

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står nå 2 stk Brimar og 2 stk Sylvania i 12at7 slot'ene i MCen, samt 3 stk RCA rør i 12ax7 slot'ene. Kjøres fremdeles med Svetlana Winged C 6550 rør, og førsteinntrykk med smårørene er særdeles lovende:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står nå 2 stk Brimar og 2 stk Sylvania i 12at7 slot'ene i MCen, samt 3 stk RCA rør i 12ax7 slot'ene. Kjøres fremdeles med Svetlana Winged C 6550 rør, og førsteinntrykk med smårørene er særdeles lovende:-)
    Hva koster de Svetlana rørene?
    Er det sånn og forstå at mann får mest igjen for lydmessig og bytte smårørene?
    Skal ta en runde på coplanden og rense og bytte rørene(de små)den har jo E83cc x5 hva kan jeg bruke der?

O

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet noe om TAC forsterkerene til Vincent?
    Jeg har kikket litt på TAC 834 til mine Klipsch RF-82. Noen som tror det blir/ikke blir en god match?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    rogue stereo 90 er vel greiest da den fåes for 10, da kan han kjøpe en rørpre også som f.eks den jeg har, L2, fåes brukt mellom 5-10 k,
    den kan tunes dit man vil lydmessig ved hjelp av upgrade audio

beklager sent svar fra meg, L2 til 6500 er godt kjøp, tror det er den oluf har bygd også? Upgrade Audio, kjempehyggelige karer og veldig hjelpsomme, de har god greie på det de gjør, og oluf tar bilde av alt han oppgraderer slik at han vet hva han skal anbefale videre i detalj neste gang
    smårørene tuner man lyden med ja, kjøper du f.eks en rougue stereo 90 og en L2 så kan du i stor grad tune lyden fra L2, dvs bytte på 12au7/ecc82 rørene
    og ecl82 og 6x5 røret, dette behover ikke koste masse penger
    jeg er jo blitt helt koko etter rør og har fått noen kontakter i utlandet hvor jeg kjøper mine rør til halveis fornuftige priser ihvertfall
    oppgraderinger på L2 kan du også ta med stor pause imellom da det ofte trengs en del timer før de nye komponentene er innspillt
    og mye man kan gjøre for relativt små penger også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet noe om TAC forsterkerene til Vincent?
    Jeg har kikket litt på TAC 834 til mine Klipsch RF-82. Noen som tror det blir/ikke blir en god match?

de har alt for lite punsj og krefter dessverre og er litt lystklingende, dessuten har jeg nå fått med meg noen tilfeller hvor det virker ofte å bli feil på disse dessverre, hadde en slik selv for noen år siden på rf82 og det spillte pent , men ikke nok til å holde meg borte fra transistor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Hva koster de Svetlana rørene?
    Er det sånn og forstå at mann får mest igjen for lydmessig og bytte smårørene?
    Skal ta en runde på coplanden og rense og bytte rørene(de små)den har jo E83cc x5 hva kan jeg bruke der?

O

der har du mange valg du kan kjøpe 5xlike rør eller du kan variere med
    å teste forskjellige rør
    1500 kr kommer du egentlig langt med , da får du f.eks 5 stk nos rca 12ax7a fra 1967 el

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Supert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jeg har eid Spirit II i en kortere periode. Forsøkte å tune den med pre-rør - og fikk den til å spille bortimot "magisk" i fra mellomtone og opp. Men, den var alt for slank og stram nedover. Ayon (ihvertfall Spitit II) er kanskje den mest transistorlydende rørforsterkeren jeg har testet, og jeg tror ikke jeg er helt alene i det synsebeddet

Men, med en limit på 17K på bruktmarkedet, så bør det være rimelig god mulighet til å finne noe egnet. Kanskje en Cary?

ja helt klart, 17 k er en god start, rogue 90 + L2 eller en mc275 og kjøpe pre senere

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •