eMTea's Stue utfordringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

eMTea's Stue utfordringer

Heisann godtfolk!

Jeg har for litt tid tilbake anskaffet meg en XTZ Room Analyzer.

Jeg vil jo gjerne prøve å gjøre det beste utav hva jeg kan i stua, men innenfor rimelighetens grenser av akustiske inngrep. Men noe bør jeg klare å få til.
    Det jeg trenger input på, er hva som kan hjelpe, og hva som ikke er vits i å prøve en gang.

Legger ved 2 kurver målt idag, med fronter (Klipsch RB-81) delt ved 80hz, og subben (2x DIY Audiopulse Epic 12") kontrollert av en Antimode 8033S.

Som dere ser så har jeg 3 kraftige dipper jeg gjerne skulle ha gjort noe med.
    ca; 400hz, 1.6k, 4.5k
    og kanskje den rett under 250 også ville bedret seg da..

Er alle de frekvensene "samme problem" altså er det typisk for lengden pårommet som er 4,75m?

Første tiltak jeg vil prøve her er dempeplater bak frontene, og noen gardiner foran vinduene, nå er det kun persienner der.

Tror dere noen 50mm plater bak frontene har noen innvirkning?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har lyst til å uttale seg om det kan være lengden på rommet som skaper stående bølger og lager denne "raden" med dipper for meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De dippene ved 400, 1600 og 4500 Hz tror jeg har lite med stående bølger og rom-resonanser å gjøre. Bølgelengden er jo ikke mer enn 85cm ved 400Hz. Hele frekvenskurven ser litt merkelig ut for meg, men nå har jeg aldri brukt det programmet du har anskaffet deg.

Dempeplater bak frontene er ikke det første jeg ville prøve. Gardiner, så tykke som mulig, foran vinduene vil hjelpe. Etter målinger av min egen stue så har jeg førsterefleksjoner på hjernen, så jeg kan ikke annet enn å foreslå å fjerne disse for å få et bedre stereobilde.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    De dippene ved 400, 1600 og 4500 Hz tror jeg har lite med stående bølger og rom-resonanser å gjøre. Bølgelengden er jo ikke mer enn 85cm ved 400Hz. Hele frekvenskurven ser litt merkelig ut for meg, men nå har jeg aldri brukt det programmet du har anskaffet deg.

Dempeplater bak frontene er ikke det første jeg ville prøve. Gardiner, så tykke som mulig, foran vinduene vil hjelpe. Etter målinger av min egen stue så har jeg førsterefleksjoner på hjernen, så jeg kan ikke annet enn å foreslå å fjerne disse for å få et bedre stereobilde.

Ok, så da bør jeg angripe førsterefleksjon på vegg i første omgang, samt noen tunge gardiner om mulig..

Lytteposisjonen min er som du ser, helt inntil bakvegg (->60cm) så det er nok derfor jeg får disse krafte oppbrytningene oppover i frekvens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •