Deler ved 80hz, begynner å dale allerede ved 35hz. Hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deler ved 80hz, begynner å dale allerede ved 35hz. Hvorfor?

Når jeg setter front som small og deler subben på 200hz så får jeg en ganske rett kurve frem til 92hz. Men når jeg setter delefrekvensen til 80hz, så begynner kurven å dale allerede ved 35hz og oppover, slik at jeg mister mye gain ved 80hz. Vil gjerne ha en rett kurve helt frem til 80hz, når jeg deler ved 80hz.

Har ikke vært borti på mine tidligere subber at kurven daler på "feil" side av delefrekvensen, men hadde også Denon receiver da.

Receiveren er en yamaha rx-v1067, og subben er en klipsch rw-12d.
    Noen som vet hvorfor det blir slik?
    Legger ved et bilde som viser ei måling med kun subb, delt på 200hz og 80hz. Den tykke streken som går oppover indikerer hvor 80hz er.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24db per oktav man. høyttalerne deler og slikt, så its all good.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å legge ut en måling med både sub og front? Da ser du om du har for lite nivå i 80hz området...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du omtrent hvordan et filter ruller av ovenfra og nedenfra:

Her vises altså 3 ulike filterordner som da har ulik bratthet. Jo slakkere filter, jo tidligere begynner det, men det summerer allikevel flatt fordi begge elementene bidrar både over og under delefrekvensen.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, det var godt å høre så slipper jeg å tenke mer på det. Skal se om jeg får tid til å ta målinger av sub + front i morgen kveld og legge ut her.

Et nytt spm, ser bestandig det prates om front + sub når det gjelder fase og kalibrering. Hvor viktig er det at front+senter spiller i fase, og at front+senter+sub spiller i fase?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Se der ja, det var godt å høre så slipper jeg å tenke mer på det. Skal se om jeg får tid til å ta målinger av sub + front i morgen kveld og legge ut her.

Et nytt spm, ser bestandig det prates om front + sub når det gjelder fase og kalibrering. Hvor viktig er det at front+senter spiller i fase, og at front+senter+sub spiller i fase?

Spiller ikke front + senter i fase vil lyden bli vanskeligere og plassere i rommet og du får lett en ekko-effekt. Det vil nok også oppleves som "travelt" å lytte til. Det og få front + senter til å spille i fase er kjempelett egentlig, da det er veldig hørbart når du stiller inn manuellt, har du romkorreksjon i receiver vil nok den har gitt deg riktig forsinkelsesforhold slik at de spiller i fase.

Dersom front (og resten) + sub ikke spiller i fase kan du få avvik i volum da lydbølgende kan kansellere hverandre ut. Avhengig av hvor stor fasefeilen er vil du konstant hører dunket komme før, eller etter, resten av lyden og du vil oppleve effekttap, mulig man også kan oppleve dette i motsatt retning og, at visse frekvenser vil få kunstige peaker, men du vil nok høre at noe er feil.

Front (og resten) + sub krever litt mer arbeid om du gjør dette manuelt - ikke like lett å høre som ved front + senter, men fullt mulig. Gjøres det i receiver og mik. er godt plassert skal dette gi riktig resultat.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Spiller ikke front + senter i fase vil lyden bli vanskeligere og plassere i rommet og du får lett en ekko-effekt. Det vil nok også oppleves som "travelt" å lytte til. Det og få front + senter til å spille i fase er kjempelett egentlig, da det er veldig hørbart når du stiller inn manuellt, har du romkorreksjon i receiver vil nok den har gitt deg riktig forsinkelsesforhold slik at de spiller i fase.

Dersom front (og resten) + sub ikke spiller i fase kan du få avvik i volum da lydbølgende kan kansellere hverandre ut. Avhengig av hvor stor fasefeilen er vil du konstant hører dunket komme før, eller etter, resten av lyden og du vil oppleve effekttap, mulig man også kan oppleve dette i motsatt retning og, at visse frekvenser vil få kunstige peaker, men du vil nok høre at noe er feil.

Front (og resten) + sub krever litt mer arbeid om du gjør dette manuelt - ikke like lett å høre som ved front + senter, men fullt mulig. Gjøres det i receiver og mik. er godt plassert skal dette gi riktig resultat.
    Låner tråden litt jeg, gjelder akkurat det samme så...

Om man setter på "5 channel stereo" modus på reciever under måling med XTZ RA, kan man da måle om alle høyttalerne er i fase?
    Koble inn 1 etter 1 høyttaler og se om noe forandrer seg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •