Mulig å fjerne de laveste frekvensene til sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å fjerne de laveste frekvensene til sub?

Finnes det et produkt som man kan koble inn på subkabelen som tar bort de laveste frekvensene? F.eks at den ikke lar subben spille dypere enn 20 eller 40 hz?

På parasound nc2250 som jeg hadde tidligere så hadde den en bryter for flat, 20 og 40hz slik at frontene ikke spilte dypere enn angitt frekvens.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subsonic filter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Finnes det et produkt som man kan koble inn på subkabelen som tar bort de laveste frekvensene? F.eks at den ikke lar subben spille dypere enn 20 eller 40 hz?
    Hvorfor?

På musikkinnspillinger er det fint lite informasjon under 40-50 Hz, og det som finnes har ikke særlig volum. På film er de dype frekvensene ment som effekter.

Det er alltid lurt å definere problemet før man ber om råd -- løsningen kan ligge et helt annet sted enn der man selv trodde.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må prøve å google subsonic filter.
    EDIT: subsonic filter var jo nøyaktig det jeg tenkte på. Neste spørsmål, hvor kan jeg kjøpe dette? Helst et hvor jeg kan justere hz selv, men det er ikke en nødvendighet. Er også en fordel at det stopper brattest mulig etter angitt hz.

Problemet og litt av tankegangen bak det spørsmålet som er stilt her, har jeg spurt om hjelp i på høyttaler delen.

Hvis jeg lar en sub jobbe mer i øvre registeret for å få mer trykk under film, så vil det være ønskelig at denne ikke spiller så dypt. Mens en annen sub tar seg av det nedre (denne subben er grei for det kan justeres på frekvensknått`n på subben).

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du bli kvitt portstøy så velg heller en subwoofer med mer headroom=)

Og som svar på den andre tråden, det er lurest å ha identiske subwoofere når man har flere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje vurdere og kutte ut subwoofer og invistere i sikkelige fronter da... ;-)
    Og en sikkelig effektforsterker.

Er det gjort noen kalibrering i form av opptimal plassering av høytalere i oppsettet ditt ?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    skal du bli kvitt portstøy så velg heller en subwoofer med mer headroom=)

Og som svar på den andre tråden, det er lurest å ha identiske subwoofere når man har flere.
    Jo er egentlig klar over det 8) Men det er godt å få det bekreftet. Blir litt rådvill når man sitter og leser side på side og går å tenker på det hver dag.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kansje vurdere og kutte ut subwoofer og invistere i sikkelige fronter da... ;-)
    Og en sikkelig effektforsterker.

Er det gjort noen kalibrering i form av opptimal plassering av høytalere i oppsettet ditt ?
    Pga rommet og avstander er jeg fullstendig låst med tanke på plassering. Men har klart å få sittegruppe og fronter inn i en trekant avstandsmessig. Og frontene må stå nesten helt inntil bakvegg, derfor jeg kjøpt de største stativhøyttalerne, og ikke gulvmodeller (siden de har portene bak og det er anbefalt rundt halvmetern med klaring til bakvegg) Så jeg har plassert alt mest mulig optimalt i forhold til rommet. Og hatt noen uker med målinger og kalibrering, spesielt med sub.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Pga rommet og avstander er jeg fullstendig låst med tanke på plassering. Men har klart å få sittegruppe og fronter inn i en trekant avstandsmessig. Og frontene må stå nesten helt inntil bakvegg, derfor jeg kjøpt de største stativhøyttalerne, og ikke gulvmodeller (siden de har portene bak og det er anbefalt rundt halvmetern med klaring til bakvegg) Så jeg har plassert alt mest mulig optimalt i forhold til rommet. Og hatt noen uker med målinger og kalibrering, spesielt med sub.
    2 mindre lukkede bass kasser, men litt kvalitetsbass koster for noen kr...

Hva med og legge ut noen bilder av oppsettet og plasseringen ?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har utnyttet sjansen med utflyttede naboer for tiden og er alene hjemme i tillegg, så har vært å testet litt med subben. Kjørte den ekstra hot på gain og prøvde litt forskjellig musikk før jeg gikk over til infected mushroom og nå begynte subben virkelig å jobbe. Kjente det i hele stolen og på det verste begynte taket å skrangle. Og det var ikke antydning til portstøyen. Nå var bassen helt fantastisk, og slik som jeg vil ha den på film. Det var en ny opplevelse.

Kan dette komme av at Hz i musikken ikke går like dypt som i filmer til tider? Isåfall burde et subsonic filter fungere bra for min del, så jeg slipper portstøyen og kan øke gain et par db ekstra på subben.

Små lukkede subber sier du, noen spesielle du tenker på? Svs sb utgaven?

Skal få ordnet noen bilder å legge ut så ser dere bedre hvordan jeg har det.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har subsonic filter på min sub, også kalt rumblefilter. Og poenget med å bruke dette er at når man lar suben få slippe å spille de aller laveste frekvensene, så får den headroom til å spille de litt høyere frekvensene, man trenger ikke bekymre seg like mye for at den blir overanstrengt eller bunner og man kan rett og slett spille høyere.

Selvsagt, har man nok kapasitet til å spille 10 Hz ved 120 dB trenger man neppe bekymre seg, men for oss andre er det greit å ha muligheten. Jeg bruker det ikke for jeg spiller sjelden såpass høyt at det er noe problem.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har subsonic filter på min sub, også kalt rumblefilter. Og poenget med å bruke dette er at når man lar suben få slippe å spille de aller laveste frekvensene, så får den headroom til å spille de litt høyere frekvensene, man trenger ikke bekymre seg like mye for at den blir overanstrengt eller bunner og man kan rett og slett spille høyere.

Selvsagt, har man nok kapasitet til å spille 10 Hz ved 120 dB trenger man neppe bekymre seg, men for oss andre er det greit å ha muligheten. Jeg bruker det ikke for jeg spiller sjelden såpass høyt at det er noe problem.
    Det var akkurat dette jeg også tenkte på. Er ditt subsonic filter innebygd i subben/forsterkeren eller har du det utenom?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er innebygd.

Jeg har en Rythmik F15. Rythmik lager suber som fokuserer på ren lydkvalitet mer enn å spille høyest mulig, og en del av kundekretsen til Rythmik spiller vinyl. Og særlig da er det greit med subsonic filter slik at elementet ikke skal vandre frem og tilbake pga. de lavfrekvente vibrasjonene som pickupen plukker opp.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet over dette subsonic filteret, hva tror dere om det? Virker greit mtp at det er justerbart?

PMOD

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det vil vel ikke gå å "PLugge" bassportene, på samme måte som man gjør på høyttalere? vil vel miste en del bass, men også portstøy? :P

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hei, det vil vel ikke gå å "PLugge" bassportene, på samme måte som man gjør på høyttalere? vil vel miste en del bass, men også portstøy? :P
    Jo har tenkt på det samme. Men vet ikke hvordan det vil påvirke subben? Noen som vet om det kan det være skadelig?

Har bestilt et pfmod subsonic filter, så får se hvordan det blir.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •