Spørsmål om subwoofer og fase

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om subwoofer og fase

Jeg måler sub og høyttalere hver for seg med en 50 hz sinustone. Når jeg deretter kjører sub+front får jeg bare 3db heving i bassen. Uansett hva jeg gjør med fasejustering er det ikke mulig å få 6db heving virker det som. Gjør jeg noe feil da?

Er det viktig at front og sub spiller i fase når alle høyttalere er satt som "small" og man måler en bra frekvenskurve?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags utstyr har du? Har du en reciever med Romkorreksjon? Isåfall er det bare sett phase til 0 og freq til maks og la romkorreksjonen ta seg av phase og freq.

Hvordan ser pahse justeringen din ut? går den fra 0 - 180? for å få 6db økning trenger man vel trinnløs fasejustering har jeg hørt om. Hvor står subben din i rommet og forhold til fronter?

I værste fall har du den bare der du får maks økning i DB, altså der du får 3db økning. Jeg hadde det slik før selv, fikk best resultat på der bassen var 3db økning. Du kan jo teste ut litt selv og si hva du syns om å ha den her, hvordan føles bassen ut? er den bra eller helt tam? er den helt tam er det nok en fasefeil.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Er det viktig at front og sub spiller i fase når alle høyttalere er satt som "small" og man måler en bra frekvenskurve?
    Det er mindre viktig når de står som small, men fremdeles en klar fordel.

Prøv å flytt sub litt fremover eller bakover og se om nivået øker mer enn 3db.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hva slags utstyr har du? Har du en reciever med Romkorreksjon? Isåfall er det bare sett phase til 0 og freq til maks og la romkorreksjonen ta seg av phase og freq.

Hvordan ser pahse justeringen din ut? går den fra 0 - 180? for å få 6db økning trenger man vel trinnløs fasejustering har jeg hørt om. Hvor står subben din i rommet og forhold til fronter?

I værste fall har du den bare der du får maks økning i DB, altså der du får 3db økning. Jeg hadde det slik før selv, fikk best resultat på der bassen var 3db økning. Du kan jo teste ut litt selv og si hva du syns om å ha den her, hvordan føles bassen ut? er den bra eller helt tam? er den helt tam er det nok en fasefeil.
    Hei!

Jeg har receiver uten romkorreksjon nå. Subwooferen er i høyre hjørne forran og har 0-180 trinnløs fasejustering. Frontene står godt ut i rommet, ca 1,2 meter fra veggen. Jeg føler ikke at det er noe feil med lyden, men det er jo ofte først når ting blir helt riktig at man oppdager at noe ikke var som det skulle

Hvis man deler ved 80hz, er det slik at fasejustering kun påvirker frekvensresponsen i overgangen mellom subben og frontene, altså ca 75-85 hz?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hei!
    Hvis man deler ved 80hz, er det slik at fasejustering kun påvirker frekvensresponsen i overgangen mellom subben og frontene, altså ca 75-85 hz?
    Det blir "rotet til" over et større område. Slike filter har vel typisk 2. ordens(12db/okt) deling. Det vil da si at om du deler ved 80hz vil suben spille 12db lavere ved 160hz. 6db lavere ved 120hz og kun 3db lavere ved 100hz. Det samme gjelder med øvrige høyttalere nedover. De vil spille -12db ved 40hz. Som du skjønner blir det en stor overlapping.

Hvis du ikke har rk eller fasejustering i receiver må du flytte på suben for å komme i mål. 0/180 justering er nesten umulig å få til uten flaks med plassering. Som sagt tidligere, flytt sub nærmere der du sitter. Og husk å justere den til 85db igjen før du måler. Den kan forandre volumet endel ved flytting.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg går for flytting av subben. Snakker vi da om små endringer, feks 10-20 cm? Jeg har ikke mulighet til å flytte den mye mer enn det...

EDIT: Nå fikk jeg det til! Nøyaktig 6db heving. Jeg vet ikke hva jeg gjorde feil siste gangene, men noe må det ha vært. Mener at jeg ikke endret noe fra de forrige testene. Kanskje det spøker her.
    Uansett. Tusen takk for alle innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •