Hjelp til å se på første målinger - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Får du dempet refleksjonen til under 20% FS så er det sannsynligvis nok.
    Bare til 20%? Det er jo ikke mer enn ca -13dB ref FS. Syntes det hørtes lite ut jeg. Eller betyr % i REW noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tallet har jeg fra post #18 i miniguiden til Tols1.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post1428563

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tallet har jeg fra post #18 i miniguiden til Tols1.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post1428563

Skjønner hva han mener (nordenstam), men dette gjelder kun for tidlige refleksjoner som kommer <20mS etter. I ett så stort rom som thomasev har, så er det garanter ting som også skjer etter 20mS. Da må man gjøre en avveining i forhold til hva man gjør av demping.

En annen ting er at man ønsker ikke å dempe ujevnt i forhold til etterklangen. Det er ønskelig med en jevn etterklang oppover i frekvens. En økningn nedover i bassen er normalt sett akseptabelt for de fleste. I praksis handler dette om å finne det beste kompromisset så lenge man ikke kan gjøre akkurat som man vil i stua. Da gjelder det å finne en gyllen middelvei mellom demping, diffusering, jevn etterklang, og jevn effektrespons i rommet. Ikke helt enkelt.........

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet det kan ta tid å sette seg inn i et nytt program og å utnytte mulighetene, men klarer du få et ETC diagram slik som det første diagrammet i post #2 i tråden min ? Der er det lett å se hvor forskjellen er. Den blå er uten tiltak, mens den rød er med (uten den for refleksjonen i taket ved 2,6 ms). Får du dempet refleksjonen til under 20% FS så er det sannsynligvis nok.
    Skal fikse ETC diagram som du foreslår (må ta det i kveld). Det var ikke så mye som skulle til av puter og tepper for å redusere litt av refleksjonene - skal og teste litt med plater på side- og bakvegg fronthøytalere (har en rull med isolasjon i kjellerene som jeg skal sprette for å teste).. Taket vet jeg ikke helt hvordan jeg skal ta.. Men hva kan jeg gjøre mhp plassering av høytalere.. Leser flere steder at avstander fra side- og bakvegg skal være en funksjon av lengde/bredde på rommet..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

En annen ting er jeg kan gjøre mye mer i programmet jeg bruker enn det REW kan. Synes også det er mer oversiktlig (muligens vanesak)
    hvilket program bruker du nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinMLS. Det er dyrt og komplisert, så jeg annbefaler det ikke for hobbybruk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet det kan ta tid å sette seg inn i et nytt program og å utnytte mulighetene, men klarer du få et ETC diagram slik som det første diagrammet i post #2 i tråden min ? Der er det lett å se hvor forskjellen er. Den blå er uten tiltak, mens den rød er med (uten den for refleksjonen i taket ved 2,6 ms). Får du dempet refleksjonen til under 20% FS så er det sannsynligvis nok.
    ?
    La med to diagramer - ett med puter på gulv foran og ett uten. Jeg gjør definitivt noe med refleksjonen 2 ms, den blir dempet betraktlig kun med noen puter og tepper på gulvet foran høytalere. Peakene på 4 og 6 ms er fortsatt uendret.. Vegg & tak?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men peaken på 5-6mS er blitt vesentlig større......

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Men peaken på 5-6mS er blitt vesentlig større......
    Hmm, det ser jeg nå ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt imponert over antallet og størrelsen på refleksjonene. Refleksjonene ved 2, 4 og 5ms kommer jo hver i en skur på 4, veldig ulikt det jeg har.

Tror ikke jeg har så mye mer å bidra med enn å si at du må være litt detektiv. Et triks er å først å hindre lyden til mikrofonen i en bestemt retning. Om en topp blir borte så prøver du å hindre lyden lenger og lenger fra mikrofonen, helt til du treffer på en flate.

Toppen rundt 4ms kan være taket ja.

Når det gjelder etterklangen som Timc nevner så får du en indikasjon på denne ved å bruke den samme ETC-grafen, men da gå over til dB-skala og ta med alt helt ut til rundt 0,5 sekunder. Etterklangstiden er tiden det tar for refleksjonene å bli dempet med 60dB.

Enig med Timc at alt dette ikke er det enkleste man begir seg ut på, men det er da morsom læring ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •