Hjelp til å se på første målinger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mulig vi snakker forbi hverandre. Det jeg er ute etter er ETC (Energy Time Curve). Den sier hvor mye lydenergi som treffer mikrofonen etter direktelyden. Refleksjoner som kommer før 20ms ødelegger for lydbildet, mens de etter 20ms bidrar til klangen i rommet.

Speiltrikset og hyssingtrikset er kun eksempler på hjelpemidler for å finne ut hvor lyden reflekteres og dermed hvor tiltak bør settes inn. Man kan også bruke prøve- og feile-metoden ved å sette dempematter eller lignende på utvalgte steder og måle på nytt mellom hvert ny plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg TROR den første refleksjonen din som kommer 2mS etter refleksjonen fra gulvet.

Den kraftige refleksjonen ved 4mS er fra veggen bak høyttalerne.

Er rekkverket massivt? Altså ikke bare reisverk uten vegg. I så fall tror jeg toppen ved 4.5mS kommer derfra.

Den ved 8.5mS er jeg ikke helt sikker på. Det er mulig at den kommer fra hjørnet det bokhyllen og trappenedgangen danner ett lite hjørne. Altså ved SR.

Ellers er det åpenbart at du har mye "støy" i etterklangen. Dette er normalt når du har et åpent rom bak lytteposisjonen. Lyden hopper rundt omkring og kommer tilbake sånn litt etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins

1. Den sier hvor mye lydenergi som treffer mikrofonen etter direktelyden. Refleksjoner som kommer før 20ms ødelegger for lydbildet, mens de etter 20ms bidrar til klangen i rommet.

2.Speiltrikset og hyssingtrikset er kun eksempler på hjelpemidler for å finne ut hvor lyden reflekteres og dermed hvor tiltak bør settes inn. Man kan også bruke prøve- og feile-metoden ved å sette dempematter eller lignende på utvalgte steder og måle på nytt mellom hvert ny plassering.
    1. Det gjør den vanlige impulsresponsen også. Impulsresponsen inneholder alle data man er interessert i. Den bare visualiserer det på en annen måte.

2. Vet man hvordan rommet er, og hvilke flater som finnes, er det normalt sett mulig å ta det på avstandene som refleksjonene inntreffer. Problemet med speil og hyssing, er at du kan ha mange trekanter med 2 sider som totalt er like lange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen avstander er kommet. Antar man at høyttaler og lytter er 100cm over gulvet så vil lyden som reflekteres via taket ha 130cm lenger vei å gå. Det tilsvarer 3,8ms. Lyden som reflekteres via gulvet vil ha 74cm lengre vei. Det tilsvarer 2.2ms. Grafen har tilfeldigvis pulser akkurat på de tidspunktene...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen avstander er kommet. Antar man at høyttaler og lytter er 100cm over gulvet så vil lyden som reflekteres via taket ha 130cm lenger vei å gå. Det tilsvarer 3,8ms. Lyden som reflekteres via gulvet vil ha 74cm lengre vei. Det tilsvarer 2.2ms. Grafen har tilfeldigvis pulser akkurat på de tidspunktene...
    Jepp. Høyden på akustisk senter på mid/high på Mozart Grand er ikke langt unna 1m. Littegrann under tror jeg. rundt 90cm vil jeg tro.

Det er nesten standard med refleksjoner på disse avstandene og styrkene, dersom man har litt hardt tak og gulv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg TROR den første refleksjonen din som kommer 2mS etter refleksjonen fra gulvet.

Den kraftige refleksjonen ved 4mS er fra veggen bak høyttalerne.

Er rekkverket massivt? Altså ikke bare reisverk uten vegg. I så fall tror jeg toppen ved 4.5mS kommer derfra.

Den ved 8.5mS er jeg ikke helt sikker på. Det er mulig at den kommer fra hjørnet det bokhyllen og trappenedgangen danner ett lite hjørne. Altså ved SR.

Ellers er det åpenbart at du har mye "støy" i etterklangen. Dette er normalt når du har et åpent rom bak lytteposisjonen. Lyden hopper rundt omkring og kommer tilbake sånn litt etter hvert.
    Jeg har et teppe på gulvet (over parkett). Antar at de "lange" bølgene går rett gjennom teppet. Rekkverket er av type stakitt (tynne spiler) og med 2x2 toms ramme..

Hva kan gjøres? Er svaret å kjøpe diffusorer og prøve seg litt frem? Leser at mange regner seg til en plassering av fronthøytalere mot bak- og sidevegger. Jeg kan vel og kjøpe noen diffusorer og henge på veggen over sofa?

Takker så mye for tilbakemelding..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasev
    Jeg har et teppe på gulvet (over parkett). Antar at de "lange" bølgene går rett gjennom teppet.

Rekkverket er av type stakitt (tynne spiler) og med 2x2 toms ramme..
    Teppet skal være fryktelig tykt for å ta lave frekvenser ja.

Ett slikt rekkverk burde ikke gi en så kraftig refleksjon. Det kan hende det er takrefleksjon for den bassen som er plassert helt nede på høyttaleren. Det skulle stemme med avstanden. litt over 60cm opp, og samme ned.

Bassrefleksjonen fra frontveggen kan du ta med resonatorer. 2stk på rundt 60 liter skulle holde. Plasseres i hvert fremre hjørne med avlang port inn mot midten og inntil veggen.

En blanding av demping og diffusering i taket vil nok også gjøre underverker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå man begynner å snakke om Rockwool akustikkplater eller lignende. Den kraftige refleksjonen fra taket er vrien å få bort, spesielt hvis du har en bedre halvdel som helt sikkert vil ha noen synspunkter på hva som henges/plasseres der oppe. Refleksjonen fra gulvet kan for eksempel dempes med noen velplasserte puter. Dessuten har du sikkert refleksjoner via sideveggene fra begge høyttalerne. Men nå har du jo oppsettet klart, så da er det "bare" å prøve seg fram og så måle på nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool wil ikke ta en bassrefleksjon fra taket. De er ikke massive nok. Den er nok ikke mye å gjøre med uten store inngrep. Det mest estetiske er nok vanlige porøse dempeplater som kan leveres med motiv.

Puter på gulvet tar heller ikke særlig lave frekvenser. Han har bare èn sidevegg, og ja, den venstre gir nok en del refleksjoner ja.

Håper jeg får åpnet txt fila i morgen, da kan jeg se på frekvensinnholdet i refleksjonene. Det gjør ting lettere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Den kraftige refleksjonen fra taket er vrien å få bort, spesielt hvis du har en bedre halvdel som helt sikkert vil ha noen synspunkter ...
    Ganske mange synspunkter ;-) Tidligere i år hadde jeg bestilt noen svarte VA Mozart Grande høytalere.. Det tok litt tid for butikken å få de svarte inn, men de hadde noen hvite som jeg tok istedenfor (er mest opptatt av lyden). Jeg synes de passet utmerket inn i det jeg har av AV i svart, men det syntes definitivt ikke min bedre halvdel. Så jeg må nok passe på estetiske i det jeg gjør, men det skal jeg få til..Har fortsatt hvite fronter, ganske stilig egentlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installer dempetiltakene når hun er borte noen dager, dersom hun reagerer, så bare sier du at disse har da vært here hele tiden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min egen tråd med det du prøver på nå (se http://avforum.no/forum/kalibrering-...sultater.html). Jeg fikk til en ganske bra demping av gulvrefleksjonen med mine puter. Den fra taket var heller ikke så vanskelig å fjerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken din virker ikke steins.

Hva var frekvensinnholdet i refleksjonene dine?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt forsøk: http://avforum.no/forum/kalibrering-...esultater.html

Jeg har lagret målingene i en .mdat fil. Hvordan finner jeg ut frekvensinholdet i refleksjonene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ett program som kan sette tidsvinduet over refleksjonen, og det som kommer litt etterpå. Det gjøres altså på samme måte men du endrer hvilken bit av impulsresponsen du transformerer.

Edit: Endret skrivefeil. Skulle være impulsrespons på slutten og ikke frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke til å åpne filene dine

Programmet mitt trenger 2 kolonner i tekstfilen. venstre kolonne skal være tidsdata, og den andre skal være amplituden. Har ikke REW mulighet for dette? Nå er filene bare en lang linje (rekke).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Får ikke til å åpne filene dine

Programmet mitt trenger 2 kolonner i tekstfilen. venstre kolonne skal være tidsdata, og den andre skal være amplituden. Har ikke REW mulighet for dette? Nå er filene bare en lang linje (rekke).
    Skal titte mer på dette i ettermiddag/kveld. Jeg har nettopp begynt å bruke REW - antar at jeg kan tweake på eksporten.. Kommer tilbake ..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasev
    Skal titte mer på dette i ettermiddag/kveld. Jeg har nettopp begynt å bruke REW - antar at jeg kan tweake på eksporten.. Kommer tilbake ..
    Har litt problemer med å eksportere målinger, men jeg har uansett lært endel om målinger og REW i løpet av disse dagene. Kjørte ny måling i dag og eksperimenterte litt med og uten puter/tepper foran anlegget. Og jeg ser at det er forskjell i målingene med og uten puter/tepper foran på gulvet. Jeg antar at impulskurven skal være mest mulig flat - da er det minst refleksjoner..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger er det ekleste det beste. Jeg ser i diagram nr. 2 at refleksjonen ved 2ms er kraftig redusert. Litt mange streker i diagrammet, så det er ikke lett å se forskjellen mellom målingene. Skal ikke se bort ifra at noe like enkelt er nok for taket.

Jeg vet det kan ta tid å sette seg inn i et nytt program og å utnytte mulighetene, men klarer du få et ETC diagram slik som det første diagrammet i post #2 i tråden min ? Der er det lett å se hvor forskjellen er. Den blå er uten tiltak, mens den rød er med (uten den for refleksjonen i taket ved 2,6 ms). Får du dempet refleksjonen til under 20% FS så er det sannsynligvis nok.

Jeg ser at REW kan eksportere impulsresponsen som en tekstfil (File->Export->Impulse response as text). Det er fil med en amplitudeverdi per linje. Tiden mellom hvert sample er konstant og står i toppen av fila. Fila er stor, 643kB komprimert. Men hva skal man bruke frekvensinnholdet i refleksjonene til ? Er det for en indikasjon for type demping som er nødvendig ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Er det for en indikasjon for type demping som er nødvendig ?
    Jepp. Da slipper man å bruke tid/penger på ting som ikke virker, eller ikke er nødvendig.

En annen ting er jeg kan gjøre mye mer i programmet jeg bruker enn det REW kan. Synes også det er mer oversiktlig (muligens vanesak)

Dersom tidsintervall kun er på linjen øverst, kan jeg ikke bruke den eksporterte filen. Grunnen er at programmet mitt avhenger av å vite tidspunktet for hver sample. Litt rart at REW er slik, da alle andre jeg har brukt har fulgt samme standard (hatt mulighet for). Clio, LEAP og MLSSA.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •