Nytt avrom ferdig - tuning/optimaliserings tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt avrom ferdig - tuning/optimaliserings tråd

Hei,

Jeg er nettopp ferdig med å bygge dedikert lekerom, og har nettopp fått satt opp alt noelunde slik jeg mener er riktig med tanke på plassering med tanke på høytalere, tv og sofa.

Rommet er dedikert til formålet, og har p.d.d ingenting annet en en sofa i rommet.

I forbindelse med å finne den mest optimale oppsettet har jeg følgende spørsmål der jeg er nå.

Subben:

- Hva skal valgene for phase, volum og crossover stå på under kalibreringen ? (Jeg har ikke hatt sub før)

- Hvor plasserer dere denne sån logisk sett ?

Plassering:

- Har jeg forstått det riktig at høytalerne bør pekes imot hodet i lyttepossisjon, jeg ser at når jeg peker centern(Som står under tv'n) litt opp så opplever jeg tale litt mer naturlig.

- Hvor nøye er dette ? (Jeg tenkte bruke laser e.l)
    - Hvor stort er "sweetspotten" ? (mm, cm, dm) ?

Har dere andre tips rundt innkjøringen når dere bare har "fått inn" utstyret og skal begynne teste ?

Tilbehør:

- Finnes det programvare for å simulere lyden virtuelt slik at jeg kan "se" problemområdene i rommet og kan teste enkle tiltak ? Evt visualisere lydbølgene og kan flytte på ting å se resultatene ?

Metodikk/teknik:

- Måler eller lytter man seg frem ?
    - Metodikk for å verifisere effekt av tiltak ?

Alle tanker og tips mottas

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jo ganske mange spørsmål, jeg kan forsøke å svare litt ut fra mine erfaringer så langt.

Subben:

- Hva skal valgene for phase, volum og crossover stå på under kalibreringen ? (Jeg har ikke hatt sub før)

- Hvor plasserer dere denne sån logisk sett ?
    En del har erfart at man kan sette subben i sweetspot, sette på litt basstung musikk, deretter krabbe rundt på gulvet for å finne den plassen hvor bassen er kraftig. Normalt vil dette være i hjørnene, kanskje ett av hjørnene foran. Om dette gir best lyd eller bare mest vet jeg ikke. Det er heller ikke sikkert at den plasseringen du kanskje fant gir best integrasjon med frontene heller, men det kan hvert fall være et utgangspunkt.

Fase, delefrekvens og nivå er nettopp slikt man må måle seg frem til, det finnes ingen fasit. Men hvis du mener kalibrering som i autokalibrering (YAPO, MCACC etc) så kan du starte med å sette nivået på kl. 11, fase setter du til 0 og delefrekvens til max. Receiveren vil da forsøke å finne beste delefrekvens, riktig nivå og passe avstand (fase).

- Har jeg forstått det riktig at høytalerne bør pekes imot hodet i lyttepossisjon, jeg ser at når jeg peker centern(Som står under tv'n) litt opp så opplever jeg tale litt mer naturlig.

- Hvor nøye er dette ? (Jeg tenkte bruke laser e.l)
    - Hvor stort er "sweetspotten" ? (mm, cm, dm) ?
    Dette kommer mye an på høyttalerne men min erfaring er at man får best resultat ved å la høyttalerne ikke peke rett mot lytteposisjon, mer rett frem men vinklet litt inn mot midten (toe in). Men igjen, kommer dette veldig an på typen høyttalere og rommet. Du må bare prøve deg frem. Det som imidlertid er viktig er at frontene har nøyaktig like lang avstand fra sweetspot, og nå snakker vi mm-presisjon, så da er det frem med laseren. Centeren bør også plasseres like langt fra sweetspot som frontene.

Metodikk/teknik:

- Måler eller lytter man seg frem ?
    Begge deler For å kalibrere lydnivå, integrere sub etc, må man ha måleutstyr, en RadioShack er en god start, kobler du den til PC-en og laster ned RoomEqWizard går målingene som en lek. Ellers må du lytte deg frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her var det jo ganske mange spørsmål, jeg kan forsøke å svare litt ut fra mine erfaringer så langt.
    Takker

En del har erfart at man kan sette subben i sweetspot, sette på litt basstung musikk, deretter krabbe rundt på gulvet for å finne den plassen hvor bassen er kraftig. Normalt vil dette være i hjørnene, kanskje ett av hjørnene foran. Om dette gir best lyd eller bare mest vet jeg ikke.
    Testet litt plassering i går uten å helt kunne trekke none konklusjoner annet at den leverer når den skal.

Så jeg får ta en ny runde når alt annet er satt på plass.
    Men takk for en metodikk å bruke.

Det er heller ikke sikkert at den plasseringen du kanskje fant gir best integrasjon med frontene heller, men det kan hvert fall være et utgangspunkt.
    Ser den.. Kan man ikke modellere dette på noen måte ?
    Jeg savner å kunne visualisere lydbølgene i 3d slik at jeg får en pekepinn på hvordan de sprer seg i rommet.

Fase, delefrekvens og nivå er nettopp slikt man må måle seg frem til, det finnes ingen fasit.
    *sukk*

Min enkle tanke er at "fasiten" ligger i der lydkorrigeringen må gjøre minst mulig med signalet, dvs mest mulig urørt. (Ref pixel 1:1 på video)

Når dette er oppnådd så kan man justere seg til sin preferanse.

Men hvis du mener kalibrering som i autokalibrering (YAPO, MCACC etc) så kan du starte med å sette nivået på kl. 11, fase setter du til 0 og delefrekvens til max. Receiveren vil da forsøke å finne beste delefrekvens, riktig nivå og passe avstand (fase).
    Jeg har en enkel Denon 1909 med Audyssey chippen.

Ellers så gjorde jeg som du tipset om, og fikk tatt 3 kalibreringer.
    1 i sweetspotten (Geometrisk "perfekt" sitteplassering), nr 2 på venstre sitteplass og 3 på høyre sitteplass.

Husker ikke delefrekvensen, men merket meg at den la på +8db.
    Da trekekr jeg den konklusjonen at jeg bør øke volum fra kl 11 til f.eks kl 01.00 og jobbe med oppover til målingen sier ~0db eller den ikke sammspiller imot fronten.

Dette kommer mye an på høyttalerne men min erfaring er at man får best resultat ved å la høyttalerne ikke peke rett mot lytteposisjon, mer rett frem men vinklet litt inn mot midten (toe in).
    Det gjorde jeg, og opplever et godt resultat.
    Stereo bildet og 3D Effekten er presist.

Men igjen, kommer dette veldig an på typen høyttalere og rommet. Du må bare prøve deg frem.
    Vil do.

Jeg stusser litt på at rommet er helt "clean", men jeg oppfatter ingen ekko eller ekkelt "nakent rom" lyd.

En test med f.eks "Røyksopp - The drug" som har en deilig superbass sprer seg utrolig pent og jevnt og jeg får ingen utfordinger i hjørner e.l

Stusser egentlig på dette, da neste seg var akkustiske tiltak som diffusor/bassfelle etc..

Jeg har _alltid_ fått bass surr med mine Cervin Vega.

Det som imidlertid er viktig er at frontene har nøyaktig like lang avstand fra sweetspot, og nå snakker vi mm-presisjon, så da er det frem med laseren. Centeren bør også plasseres like langt fra sweetspot som frontene.
    Da må jeg vente til jeg har hengt opp plasmaen, centern står litt temporært foran intill ting er fastmontert.

Men kan jeg vinkle den litt opp ?

Til tider synes jeg vokal/dialog i film føles ut som den kommer litt under skjermen.

Mulig det er fordi jeg kjører Dolby Music og ikke Movie mode ?

Begge deler For å kalibrere lydnivå, integrere sub etc, må man ha måleutstyr, en RadioShack er en god start, kobler du den til PC-en og laster ned RoomEqWizard går målingene som en lek. Ellers må du lytte deg frem.
    Takker, gleder meg...

Men i går rundt kl 00.00 så var alt klart og jeg satte på 2-3 av mine favoritter... Og det hørtes helt sinsykt fantasktiskt ut.

Det ligger et par tusen timer bak av rommet, og nå falt alt på plass.

Jeg begynte faktiskt å gråte før ørene fikk orgasme..

Tusen takk til alle på Avforum som har bidratt så langt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger

Testet litt plassering i går uten å helt kunne trekke none konklusjoner annet at den leverer når den skal.

Så jeg får ta en ny runde når alt annet er satt på plass.
    Men takk for en metodikk å bruke.
    Det er gjerne greit å bruke litt tid. Det høres gjerne superfett ut når man har fått ting litt på plass, men etter hvert så begynner man å få en magefølelse av at noe kanskje kunne vært bedre. Det er da noen begynner å bestille nytt utstyr mens andre fortsetter å jobbe med plassering og akustikk

Ser den.. Kan man ikke modellere dette på noen måte ?
    Jeg savner å kunne visualisere lydbølgene i 3d slik at jeg får en pekepinn på hvordan de sprer seg i rommet.
    Modellere... det er mulig du tenker på å visualisere hvordan romnodene påvirker responsen på forskjellige steder i rommet? Du kan kikke på denne hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

*sukk*

Min enkle tanke er at "fasiten" ligger i der lydkorrigeringen må gjøre minst mulig med signalet, dvs mest mulig urørt. (Ref pixel 1:1 på video)

Når dette er oppnådd så kan man justere seg til sin preferanse
    .

Ja da tenker vi likt. Jeg har hvertfall fått gode resultater ved å få kalibrert ting så godt som mulig uten noen form for romkorreksjon.

Jeg har en enkel Denon 1909 med Audyssey chippen.

Ellers så gjorde jeg som du tipset om, og fikk tatt 3 kalibreringer.
    1 i sweetspotten (Geometrisk "perfekt" sitteplassering), nr 2 på venstre sitteplass og 3 på høyre sitteplass.

Husker ikke delefrekvensen, men merket meg at den la på +8db.
    Da trekekr jeg den konklusjonen at jeg bør øke volum fra kl 11 til f.eks kl 01.00 og jobbe med oppover til målingen sier ~0db eller den ikke sammspiller imot fronten.
    Ja, det høres ut som en god idé.

Det gjorde jeg, og opplever et godt resultat.
    Stereo bildet og 3D Effekten er presist.
    Flott Og når du får montert opp noen akustikkprodukter til å dempe 1. refleksjonene vil du oppleve ennå bedre 3D effekt, garantert.

Jeg stusser litt på at rommet er helt "clean", men jeg oppfatter ingen ekko eller ekkelt "nakent rom" lyd.

En test med f.eks "Røyksopp - The drug" som har en deilig superbass sprer seg utrolig pent og jevnt og jeg får ingen utfordinger i hjørner e.l

Stusser egentlig på dette, da neste seg var akkustiske tiltak som diffusor/bassfelle etc..
    Da er du heldig Når det gjelder akustiske tiltak som diffusorer eller akustikkplater så har ikke disse noe særlig innvirkning i bassen. Fra ~200 Hz og nedover er det først og fremst rommets utforming som påvirker bassen, og selvsagt hvis du har noen større møbler, som sofa og hyller vil disse bryte opp bølgene. Romnodene (som du finner i den kalkulatoren jeg linket til lenger opp) vil medføre resonanser ved nettopp disse frekvensene, og hvis du f.eks. har en kraftig node ved 50 hz vil du oppleve rumlete og udefinert bass ved denne frekvensen, fordi energien blir hengende igjen i rommet, energien i lydbølgene spretter frem og tilbake mellom to flater som en pendel. Da blir poenget å forsøke å absorbere denne energien, og da trenger man bassfeller av forskjellig slag.

Bassfeller kan være effektivt men de blir gjerne store og ruvende hvis de skal virke nedover i frekvensregisteret.

Da må jeg vente til jeg har hengt opp plasmaen, centern står litt temporært foran intill ting er fastmontert.

Men kan jeg vinkle den litt opp ?

Til tider synes jeg vokal/dialog i film føles ut som den kommer litt under skjermen.

Mulig det er fordi jeg kjører Dolby Music og ikke Movie mode ?
    Ikke'no problem å vinkle den opp nei men den bør jo helst stå så nære bildet som mulig. Hvis jeg skulle prioritert mellom å ha centeren like langt fra sweetspot som frontene, eller hatt center nærmest mulig bildet ville jeg valgt det siste. Receiveren korrigerer i tidsrommet for å rette opp avstandsforskjeller. Det gjør den for så vidt med frontene også, men for å oppnå best mulig 3D-effekt, som du kaller det, med kun frontene når du hører på musikk, så er det ekstra viktig med nøyaktig avstand til frontene.

Men i går rundt kl 00.00 så var alt klart og jeg satte på 2-3 av mine favoritter... Og det hørtes helt sinsykt fantasktiskt ut.

Det ligger et par tusen timer bak av rommet, og nå falt alt på plass.

Jeg begynte faktiskt å gråte før ørene fikk orgasme..
    Hehe, ja det føles ganske greit å få ting ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne greit å bruke litt tid. Det høres gjerne superfett ut når man har fått ting litt på plass,
    men etter hvert så begynner man å få en magefølelse av at noe kanskje kunne vært bedre.
    Yes.
    Jeg har klart å lokalisere følgende "issues" etter ca 50 timer lyttetid.
    - Denon (1909) ser ut til å mangle kraft til å drive systemet på ca 75-85% av full ytelse.
    Dette er egentlig ikke et "big issue" fordi å spille så høyt misstenker jeg gir både
    hørselskade og en passe sur nabo ;D Tidligere har jeg brukt en dedikert effektforsterker
    til frontene for å kunne gi dem nok kraft.
    - Svakhetene med fronthøytalerne oppfatter jeg som noe manglende dynamikk og "enkel" høytaler konstruksjon.
    Det er dog veldig krevende for meg å "høre", det er kun når jeg hører på kompisene med Dali Icon serien at
    jeg "hører" at det ligger mere potensiale. Jeg leter etter målbarhet her, slik at jeg kan gå emperiskt frem
    for å finne riktig ytelse/pris for en oppgradering med tiden.
    - Jeg har byttet ut sentern med en større, og det gav en mer naturtro dialog i film og mer "samstemt" med frontene.
    - Jeg har forsatt ikke kommet i mål med å finne optimal plassering av f.eks Sourround L/R høytalerne
    som jeg ønsker å ha 180 grader ved siden, dette koliderer med at jeg har lik lytteavstand som avstanden mellom front etc..
    - Jeg får noe drops/artifacs som jeg sliter med å ordfeste/forklare. Håper mere lesing og studie vil kunne legge opp noen hypoteser som kan bevises/motbevises ved målinger.
    - Jeg har Sourround L/R høytalerne litt lave, de skulle vært 10-20 cm over hode possisjon i følge dolby. Det burde gi baksiden av "surrounden" mer natutro.
    Det blir litt for markant og markert nå imo.
    Jeg har ellers kjøpt noen bøker og har startet med å se på den basic matte som ofte ligger til grunn. Dette vil ta tid.
    Det er da noen begynner å bestille nytt utstyr mens andre fortsetter å jobbe med plassering og akustikk
    Amen.
    Jeg var vel en 9-10 år når det gikk opp for meg at jeg var "anneledes",
    og har gjort min egen "greie" siden da.
    Til daglig så må man gå rundt den norske janteloven og alle vedtatte sannheter
    og man er ganske alene som "dedikert".
    Kunnskap>$$$

Modellere... det er mulig du tenker på å visualisere hvordan romnodene påvirker responsen på forskjellige steder i rommet? Du kan kikke på denne hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator
    Jeg så for meg noe som laget 3D animasjoner utifra romtegning/høytaler spesifikasjoner.
    F.eks
    Room Acoustics | Noise Prediction Software | Sound Absorption | Acoustic Modeling | Loudspeaker Cluster | BRIR
    RaySpace
    Jeg tenker da at jeg kan visualisere lydbølgene, og derav kunne få simulert der evt problemområdene burde ligge.
    Ja da tenker vi likt. Jeg har hvertfall fått gode resultater ved å få kalibrert ting så godt som mulig uten noen form for romkorreksjon.
    Jeg må innrømme at jeg har falt litt for å upmixe stereo til Dolby via DSP'n i forsterkern.
    Det tar tid å venne seg av "wow" feelingen du får der når du slår på "pure/direct"
    Selv Vinyl som kilde lot seg fint upmixe uten ekle artifacts og syntetisk farge.
    Det høres forsåvidt også ganske greit ut i "Pure" også.
    Flott Og når du får montert opp noen akustikkprodukter til å dempe 1. refleksjonene vil du oppleve ennå bedre 3D effekt, garantert.
    Jeg har avtalt med en kompis som har en analog raidoshack og mic, og skal prøve meg på noen målinger.
    Ellers har jeg funnet denne kitten som virker å passe i forhold til rommet.
    AVshop.no / Auralex Roominator Kit Project2 Charcoal
    Jeg må dog både lese meg opp mer, og finne en metodikk som er korrekt for å få disse plassert ut på en korrekt og god måte.
    Jeg ser ikke bort ifra at enklere/billigere metoder kan funke.
    Da er du heldig
    Det er nok mye potensiale for forbedringer her når jeg begynner å få opp forståelse og metodikk for å kartlegge det.
    Men jeg mener jeg har igjen mye for det jeg fokuserte mye på under bygging av rommet.

- Jeg har vært _idiotisk_ nøye på å fuge godt og helt fått rommet 100% luftett, dvs at der gips platene treffer
    golv/vegg så ligger det 0,5-1cm fugemasse slik at hele rommet/vegger/tak kan bevege seg noe. Teorien er at når
    lyd treffer veggen skal den kunne "gi etter"/absorbere noe, kontra å være "hard" og reflektere lyden uten å "absorbere" noe.
    - Golvet er flytende, og ser ut til å fungere bra. Når frontene kom på spikes virker de ypperlig for
    å holde bassen i rommet og imot meg, kontra å sende energien til naboen 2 etg under.
    Her ligger det også en betydelig energi å få fungingen "perfekt".
    Rommet har skråtak:
    ____
    / \
    / \
    |______|
    Min teori var da at dette ville unnå stående lydbølger.
    (Uten at jeg p.d.d helt kan teorien/fakta bak det)

Når det gjelder akustiske tiltak som diffusorer eller akustikkplater så har ikke disse noe særlig innvirkning i bassen.
    Den er grei, jeg så for meg å sette subben som står på spikes på en tung matte for å sikre
    at energien treffer meg rett på og holder seg i rommet.
    Under bygging av rommet vurderte jeg betong, stålplater, gummimatter etc men det lot seg ikke gjøre.
    Fra ~200 Hz og nedover er det først og fremst rommets utforming som påvirker bassen, og selvsagt hvis du har noen større møbler, som sofa og hyller vil disse bryte opp bølgene. Romnodene (som du finner i den kalkulatoren jeg linket til lenger opp) vil medføre resonanser ved nettopp disse frekvensene, og hvis du f.eks. har en kraftig node ved 50 hz vil du oppleve rumlete og udefinert bass ved denne frekvensen, fordi energien blir hengende igjen i rommet, energien i lydbølgene spretter frem og tilbake mellom to flater som en pendel. Da blir poenget å forsøke å absorbere denne energien, og da trenger man bassfeller av forskjellig slag.
    Det er nettopp slikt som hadde vært nyttig å simulert grafiskt for å klare å se det og evt eksperimentert med ulike
    tiltak/plasseringer for å sett simulert effekt som igjen kan måles/verifiseres.
    Bassfeller kan være effektivt men de blir gjerne store og ruvende hvis de skal virke nedover i frekvensregisteret.
    Vel, de får se ut sån som målingene gir indikasjoner på ;D
    Ikke'no problem å vinkle den opp nei men den bør jo helst stå så nære bildet som mulig. Hvis jeg skulle prioritert mellom å ha centeren like langt fra sweetspot som frontene, eller hatt center nærmest mulig bildet ville jeg valgt det siste. Receiveren korrigerer i tidsrommet for å rette opp avstandsforskjeller. Det gjør den for så vidt med frontene også, men for å oppnå best mulig 3D-effekt, som du kaller det, med kun frontene når du hører på musikk, så er det ekstra viktig med nøyaktig avstand til frontene.
    Jeg må sparre mer rundt plasseringen, jeg vil poste tegninger/bilder/mål.
    Hehe, ja det føles ganske greit å få ting ferdig.
    Kan være verd å merke seg at jeg bare er halvferdig da.
    Mitt lekerom er ferdig, og fruen venter på at stua skal bli ferdig.
    Ellers ligger det noen hundre timer igjen i selve skapet der alle komponentene står.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •