denon og romkorrigering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

denon og romkorrigering?

Har til nå kjørt den romkorrigeringa som sikkert forrige eier av reciver hadde. (bruker det som den var når jeg henta den) Ganske fornøyd med lyd og trykk med klipsch rf82.

Men hvis jeg står bak sofa og helt inn til bakvegg er bassen enormt mye bedre. Må få kjørt romkorrigering, men jobber seint og pga naboer må jeg vel vente til en dag jeg får gjort det på dagtid.

Man får vel ikke justert volum på romkorrigering? Den må vel være så høy som den er? selve testlyden..

Og vil jeg klare å "flytte" bassen og lyden lenger frem med korrigering?
    Har sett litt på parameter sjekk på den romkorrigeringa som er på recivern idag, og avstad til høytalere er ca 4m, mens mine er 2.6-3.1m unna.

Når jeg ser på front og center på db oversikt er dem på -2db front, og -1db på center.

Har null peiling så får vel bare prøve meg frem så jeg får bass i hele rommet, nå forsvinner mesteparten av bass bak på bakvegg og særlig høyre hjørne bak.

Lite bass på venstre side og frem der jeg sitter i forhold til der bak.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at jeg egentlig er fornøyd i forhold til andre anlegg jeg har hatt(billig greier) så er redd jeg ødelegger det jeg har nå og roter meg helt bort om jeg prøver meg frem på egenhånd :-D

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal leses Har lest noen andre tråder, så får vel bare hoppe i det og prøve. vil ha bass i hele rommet, ihvertfall større deler enn det er nå.

Blir tamt på musikk når jeg fant ut hvor all bassen var og hvor bra den EGENTLIG er

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal godt gjøres å få samme nivå på bass i hele rommet!
    Det er dessverre slik, at den har en tendens til å "samle seg" langs vegger og i kriker og kroker.
    Kjører du en kalibreringsrunde med receiveren, så vil den langt på vei gi deg "riktige" nivåer i sweeetspot, forutsatt at du har gjennomført kalibreringen på riktig måte.
    Derimot vil en kalibreringsrunde, ikke ta hensyn til at bassen er sterkere / bedre i de områdene du beskriver.
    Forholdene er kort sagt en konsekvens av rommets proporsjoner, og som det ikke alltid er like enkelt å kompensere for.
    Til en viss grad kan disse manipuleres ved å flytte på sub, som jeg synes du bør prøve.
    Alternativt justere opp nivået på den, der den nå er plassert.
    Sistnevnte forslag er strengt tatt en dårlig løsning, ikke minst fordi forholdene langs vegger / i kriker og kroker, ytterligere vil bli forsterket.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sub, kjører klipsch rf82, rc52 og får snart rs42.

Må klare meg uten sub litt, bor i leilighet så naboer vil nok helst slippe den dypeste bassen..

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt vanlig at det er sterkere bass langs bakveggen. Er det her også, uansett hvor mye jeg kalibrerte og flyttet på høyttalerne. Løsningen her ble og flytte sofaen inntil bakveggen.

Hvis du bruker den romkorreksjonen som forrige eier brukte så blir det selfølgelig helt feil. Har du prøvd å skru av all form for romkorreksjon og bruke pure direct når du spiller musikk?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke pure direct.. da forsvinner bass totalt, høres ut som jeg spiller kun diskant og lyden blir litt lav.

Kan ha noe med at oppsettet han andre har kjørt er med sub? ser av romkorrigasjonen som er på den nå at det er merka av for sub og fullt oppsett. selvom jeg har satt sub og bakhøytalere til none på reciver manuelt. men det hjelper vel ikke så lenge jeg bruker audessey..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil du har kjørt en "egen" romkorrigering (-kalibrering), er og blir det totalt/fullstendig/komplett meningsløst å diskutere videre i denne tråden. Jeg foreslår at du kommer sterkere tilbake når kalibreringen har skjedd! ;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    første romkorrigering er ferdig, glemte å ta av høytalertrekk og flytta ikke bord og høyre sofa som jeg burde. flytta heller ikke sofa som står inntil bakvegg 1m ut.

Men strålende fornøyd allerede, enorm bass i nesten hele stua nå akurat som jeg var ute etter :-D

Og nå prøvde jeg musikk på stereo og pure direct. Noe som tidligere fungerte ganske dårlig.. Men neida, nå er det mye mere liv i musikken og bassen er til stede som den skal :-D

Andre romkorrigering blir muligens imorra. Flytta bord og en sofa og ta av høyttalertrekk. Samt flytta sofa på bakvegg 1m frem. Blir morro å se om det blir noe forskjell fra idag.

Eneste er at på parameter sjekk er høytalere dempet 8.5db 9db og center 11.5db men dette er sikkert normalt. resten stemmer ganske bra med avstand og small/large på center/front

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få lest litt om db måler. En på jobben har en jeg kan få låne, vet ikke om det har noe for seg når jeg kjører uten sub men. Hvis jeg finner ut hva og hvordan det skal måles så ser jeg sikkert hvor optimalt det er i rommet her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •