Oppstart av AV-rom, problemer med bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppstart av AV-rom, problemer med bass

Har følgende nybygd rom:

L550cm, B 288cm, gips i vegger og tak, samt Glava 20mm Ecophon lydplater i systemhimling, montert ca 6cm nedenfor gipstak. Takhøyde ca 208cm.

Teppe på gulv. Samme akustikkplater brukt til å bygge bassfeller i hjørnene foran, montert i 45graders vinkel fra gulv til tak. (60cm bred)

Oppsett:

Klipsch RF 82 II
    Klipsch RF 64c
    Klipsch RF 52 s x 4
    Klipsch RF 12" sub
    Onkyo 1007 reciever
    Abrahamsen v2 upgraded version
    PLS3
    Epson tw5500 Prosjektor
    GrandWiew 92" rammelerret.

6 reclinerstoler, 3 foran, tre bak på 22cm oppbygd repo.

Mitt problem er:

Jeg har lite bass i sweetspot fra 40hz til 65hz, da begynner det å komme mere "lyd" over dette. Om jeg reiser meg fra stolen, kommer jeg nesten til himmelen, så stor forskjell er det. Om jeg bare bøyer meg fremover merker jeg stor forskjell. har nå flyttet fremste rekke ca 60cm lenger frem, ble noe bedre, men 40hz er nesten fraværende. Om jeg setter meg i bakerste rekke, er bassen god. Dette er alikevel ikke beste plass, da jeg får bakhøytalerene rett over meg.

Forsterkeren er innstilt uten romkorreksjon, og problemet er der både med og uten sub.

Har forsøkt følgende:

Sjekket faser, alt er ok.
    Flyttet litt på sub og fronter, lite forskjell.
    Demontert bassfeller, remontert bassfeller.

Lite hjelper.

Har til opplysning en dobbel dør fra rommet og ut. Ytterdør, så luft (30cm) så innerdør. Kan dette "rommet" stjele bass? Bør dempes godt? Denne døren er på venstre side ca 1 m fra fronthøytaler. Inngangsdør til kioen er bak på langvegg, høyre side. (35db lyddør)

Det virker som det er et "vakuum" uten bass i lavere frekvenser i et område på drøyt en meter bredde i hele rombredde, og en og en halv meter meter i høyde ca 3,5m fra fronthøyttalerene. Dette er jo akkurat i min sweetspot.....:twisted:

HVA GJØR JEG??

Jeg er frustrert, etter mange, mange timer med bygging, og , mange, mange titusenlapper i utstyr, så skal jeg ikke få BASS?? :neutral:

Takk for gode råd, I need help av dere eksperter!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker du ikke romkorreksjonen i receiveren, når du har så store akustikkproblemer som du beskriver?
    Har du målt deg fram til god plassering av sub og bassfeller, eller er de bare plassert på måfå? Om man plasserer komponentene utifra designaspekt og ikke for best mulig lyd, får man heller ikke best mulig lyd.
    Er bassfellene bare en 20mm plate satt i 45grader i hvert hjørne? 20mm demper ikke mye (ingenting?) i de laveste frekvensene, selv om man har god avstand til veggen.
    En ekstra sub plassert på et annet sted i rommet vil som oftest hjelpe på utfasinger i bassen. Skal du holde deg til 1 sub blir plassering desto viktigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foreløbig er uttrykket måfå ganske riktig. Jeg er ingen ekspert, og må prøve meg frem. Sub står på høyre side foran, mellom forsterker og fronthøyttaler. har nå fylt rommet bak akustikkplatene med rockwool, vil det funke? eller er det et dårlig egnet dempemateriale?

Jeg opplever det samme både med og uten sub. Skal prøve en ny romkorreksjon i dag, men skal den kjøres med elle uten sub?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ikke på hvilken avstand du har sweetspot, men tipper den skal ligge rundt 2,6 til 3m fra frontveggen din. Mangel på bass tror jeg nok ligger mye i den himlingen du har valgt, vis det er slik du beskriver. En 20cm tykk akustisk himling suger til seg det meste og dermed vil du ikke få noe "overskudd" av bass i rommet. Dermed vil man oppleves en meget "kjedeligt" akustikk i rommet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    En 20cm tykk akustisk himling suger til seg det meste og dermed vil du ikke få noe "overskudd" av bass i rommet.
    20mm

Sitat Opprinnelig postet av ffylling
    foreløbig er uttrykket måfå ganske riktig. Jeg er ingen ekspert, og må prøve meg frem. Sub står på høyre side foran, mellom forsterker og fronthøyttaler. har nå fylt rommet bak akustikkplatene med rockwool, vil det funke? eller er det et dårlig egnet dempemateriale?

Jeg opplever det samme både med og uten sub. Skal prøve en ny romkorreksjon i dag, men skal den kjøres med elle uten sub?
    Det vil nok hjelpe å fylle hjørnene med Rockwool, i forhold til å ha kun 20mm plate.
    Prøv å sett sub'en alle steder du har mulighet til. Et enkelt tips er å sette sub'en i sweetspot, aller helst i hodehøyde. Spill et basstungt spor, og kryp rundt på gulvet i "sub-høyde" til du finner plassen med mest trykk i bassen. Der setter du sub'en.

Når du skal kjøre romkorreksjonen skal alt være koblet til på samme måte som du skal bruke det ved avspilling. Dvs. alle høyttalere inkl. sub skal være tilkoblet. Husk å sett delefrekvensen høyest mulig på subforsterkeren(slå av filteret om sub'en har den muligheten), slik at receiveren tar seg av riktig deling. Mange foretrekker å skru opp nivået på subutgangen noen decibel etter romkorreksjonen, men du får prøve begge deler for å finne ut hva du foretrekker.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    20mm

Ser den nå, var bare cm på alle andre mål Takk for korreksjonen!

På sub siden vil jeg nok regne med at du vil få en fin respons vis du bruker noe tidskompensasjon på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forsøke dette. Problemet er der også når jeg ikke bruker sub. Er det ingen mulighet til å få til et bedre utgangspunkt, uten å måtte flytte sub etc? Fronthøytalerene har jo et begrenset område de kan stå på. Eksempelvis når jeg vil spille musikk uten sub.

Reciever står nå på front 40hz, senter 50hz og surround 70hz, innstillingen på sub (på selve subkassen) er 80hz og 0db, Phase 0.

Jeg har mye å lære hører jeg...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du frontene delt ved 40hz når du spiller uten sub også? i såfall er det ikke rart du mangler bass..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •